LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-09-08 Meddelad i Stockholm [!""'ll&thfV!l'llfltfflmrr; Föreningen Skyddsvämet i Stockholm, 802003-0832 Hornsgatan 113 117 28 Stockholm 2009 :� ;..] Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Föreningen Skyddsvämets i Stockholm ansökan om in­ gripande enligt LOU avseende upphandlingens del 1. MOTPARTER 1. Järfälla kommun 177 80 Järfälla 2. Sigtuna kommun 195 85 Märsta 3. Upplands Väsby kommun 194 80 Upplands Väsby 4. Upplands-Bro kommun 196 81 Kungsängen SAKEN Sida 1 (6) el 553 Mål nr 14301-09 Rotf -09- O g Dok.Id 448435 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 14301-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Järfälla kommun har tillsammans med kommunerna Sigtuna, Upplands Väsby och Upplands-Bro (kommunerna) genomfört en samordnad och förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU av insatser för barn och unga, dm Son 2008/383. Upphandlingen omfattar fyra delar. 1. Behandling alt. utredning i öppen vård. 2. Behandling alt. utredning i dygnet runt vård. 3. Boende. 4. Konsulentstött jour- och familjehemsboende. De berörda kommunerna fattar var och en sitt tilldelningsbeslut och teck­ nar avtal var för sig. Ett stort antal företag hade lämnat anbud vid anbuds­ tidens utgång. Järfälla kommun har i underrättelse om tilldelningsbeslut avsänt den 26 juni 2009 anfört att berörda kommuner var för sig fattat likalydande beslut. I beslutet anges att enligt bilagor har berörda företag antagits som leveran­ tör för de fyra delarna. Anbudet från Föreningen Skyddsvärnet i Stockholm (föreningen) har förkastats på grund av att föreningen inte har angett mål­ grupp när det gäller öppen vård och familjehem. Föreningen ansöker hos länsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att länsrätten beslutar att upphandlingen rättas så att förening­ en antas som leverantör när det gäller öppen vård och i andra hand att hela upphandlingen görs om på grund av formella fel. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Föreningen har angivit målgrupp när det gäller öppen vård men detta har missats i familjehemsdelen. I upphandlingen efterfrågas målgrupp och sökanden uppmanas beskriva vilka imiktningar som kan erbjudas barn/unga inom området behandling alternativt utredning i öppen vård. Föreningen har svarat följande under behandling. "Strukture­ rade och individ-/familjeanpassade psykoterapeutiska och pedagogiska LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 14301-09 insatser utifrån modem kognitiv beteendeterapi". Föreningen har svarat följande under utredning. "Allmän psykologisk/psykiatrisk bedömning kring psykisk hälsa samt utvecklings (begåvnings-/kognitiv) - bedöm­ ning". Vid en förfrågan till Järfälla kommun om varför föreningens anbud blivit förkastat fick föreningen svaret att det var gällande målgrupp och antal platser. På frågan om målgrupp svarade föreningen enligt ovan. Gäl­ lande antal platser svarade föreningen att det inte är möjligt at svara då det är en öppenvårdsmottagning. Antalet platser beror på hur ofta resp. ldi­ ent/familj går i behandlig. Kommunerna bestrider bifall till föreningens ansökan och anför följande. Upphandlingen har genomförts på ett konekt och lagenligt sätt. Föreningen har lämnat in anbud i del 1, 3 och 4 i den av kommunerna genomförda upphandlingen. När det gäller del 1 som handlar om öppen vård har anbu­ det blivit förkastat eftersom kravet i punkt 3.2 verksamhetens omfattning inte är adekvat ifyllt. I stället för att fylla i hur många platser föreningen har när det gäller behandling resp. utredning har föreningen fyllt i något helt annat. När ett skall-krav inte är uppfyllt finns ingen möjlighet att anta anbudet i denna del. När det gäller del 3, som handlar om boende är, anbu­ det kvalificerat men där räcker inte kvalitetspoängen till för att bli antagen. Kommunerna har dock inte uppfattat att föreningen yrkar någon ändring i derum del. När det gäller del 4, som handlar om jour- och famiUehem, har föreningen inte fyllt i punkt 3.1 målgrupper. Ett skall-krav är i och med detta inte uppfyllt och därmed kan anbudet inte antas. Kommunerna har dock inte heller i denna del uppfattat att föreningen yrkar någon ändring. Föreningen anför i gemnäle fö\jande. Föreningen vidhåller sitt yrkande att de anbud rörande öppen vård som föreningen lämnat in ska godkännas eftersom föreningen i allt väsentligt uppfyller de uppställda kraven. I an­ budsforrnuläret finns ett antal skall-krav där det som anbudsgivare krävs att man fyller i en ruta att dessa accepteras. Någon sådan ruta finns inte vid det som kallas verksamhetens omfattning. Föreningen har svarat vilken LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 14301-09 tid/plats som finns genom att ange 40 timmar per vecka vad gäller behand­ ling och 10 timmar per vecka när det gäller utredning. Föreningen anser att frågan är besvarad på det sätt som är möjligt att svara på då det är helt av­ görande för att kunna säga antalet platser att veta hur ofta klienterna ska få behandling och det kan inte på förhand bestämmas innan föreningen vet vilka klienterna är. Behandlingen kan skifta från flera gånger i veckan till ett par gånger i månaden. Frågan är således besvarad samt att det saknas ett tydligt skall-krav vid denna fråga, vilket gör att den tolkas som ett bör­ krav. Kommunerna anför i förnyat yttrande följande. Av förfrågningsur1derla­ gets bilaga 1 sidan 3 framgår under punk.i 3 .2. att verksamhetens omfatt­ ning ska anges. Dels ska nuvarande antal platser för behandling anges och dels ska nuvarande antal platser för utredning anges. Föreningen har i stäl­ let för att fylla i antal platser under behandling skrivit pyskotera­ pi/familjeteri 40 tim i veckan samt under utredning skrivit 10 tim utred­ ning/vecka. Detta var inte den information som efterfrågades. Det som kommunerna ville veta var hur många platser som finns i verksamheten när det gäller behandling resp. utredning. Av yttrande framgår att föreningen inte uppfattade kravet som ett skall-krav eftersom det inte fanns någon ruta att fylla i. Detta verkar i sammanhanget vara något av en efterhandskon­ struktion. Självfallet måste inte samtliga skall-krav accepteras i en efterföl­ jande ruta och så är inte heller förfrågningsunderlaget uppbyggt. Upphand­ lingen innehåller ett krav på att fylla i antalet platser när det gäller behand­ ling och utredning. Denna information återfinns inte i föreningens anbud varför det inte är möjligt för kommunerna att anta föreningens anbud i denna del. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra Sida .5 LÄNSRÄTTEN I DOM 14301-09 upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår fö�jande. Om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. För.frågningsunderlaget Under punkt 2..3. Anbudets innehåll anges fö�jande. "Anbudet ska följa förfrågningsunderlagets uppställning och anbudssvaret skall lämnas på anvisad plats i fonnuläret. Efterfrågade redovisningar och eller beskriv­ ningar får således �i lärnnas i bilageform. Anbudet ska endast innehålla efterfrågat material. Eventuellt bilagt material som inte efterfrågas värderas ej". Under punkt 2.6. Anbudsprövning anges bl.a. följande. "Anbuden kommer att kvalificeras utifrån företagets forn1ella och ekonomiska förut­ sättningar för genomförandet. Anbud som ej uppfyller kra­ ven/förutsättningarna kvalificeras ej. Kvalificerade anbud prövas i ett för­ sta steg utifrån uppfyllda skall-krav. Anbud som �j uppfyller samtliga skall-krav förkastas"... "Anbud som är ofullständiga till innehåll förkastas då värdering �j kan genomföras". Länsrättens bedömning Den aktuella överprövningen avser upphandlingens del 1, behandling alt. utredning i öppen vård. Fråga uppkommer om kommunerna ägt rätt att utesluta föreningen från att gå vidare till utvärdering på grund av att föreningen inte uppfyller kommunernas krav att ange nuvarande antal platser i behandling och ut­ redning. STOCKHOLMS LÄN LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 14301-09 Föreningen hävdar att det inte är möjligt att besvara då det är en öppen­ vårdsmottagning och att antalet platser beror på hur ofta resp. klient/familj går i behandling. Föreningen hävdar vidare att detta inte är ett skall-krav utan ett bör-krav. Kommunerna uppger att samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget måste vara uppfyllda för att ett anbud ska kunna antas. Ett förfrågningsunderlag måste vara så pass tydligt utformat att en leveran­ tör på grundval av underlaget kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002. ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmo­ deller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Kommunerna har uttryckligen i sitt förfrågningsunderlag ombett anbudsgivare att ange nuvarande antal platser i behandling och utredning. I stället för att ange antal platser har föreningen uppgett antal veckotimmar. Förfrågningsunderlaget är i denna del inte behäftad med någon sådan brist söm strider mot LOU. Föreningen uppfyller dänned inte skall-kravet för fortsatt anbudsprövning. Kommunerna har inte agerat i strid med LOU när man förkastat anbudet från föreningen. Det föreligger inte grund för ingri­ pande mot upphandlingen enligt 16 kap. 2 § LOU. Föreningens ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) Ji?-o� H4Ds O Larsson Rådman Handläggare har varit föredraganden Kirsti Peldius. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas stål' läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga u :l -08 ::,.. <:JO0 0<'l www.domstoLse