LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 7623-08 Rotel 227 Sida 1 (7) SÖKANDE Spånga Blåband, 802017-7369 Skogängsvägen 59 163 41 Spånga MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN 'i0Nicu11�l - -04- 3 O I�2008 • I Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår överklagandet. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 10 april 2008. Dok.Id 326405 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Sida 2 7623-08 BAKGRUND, YRKANDEN M. M. Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av "Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin - målgrupp utrikes födda" i upptagningsom­ råde Södertälje, Huddinge och Solna, diarienummer 2008/10077/2.9 (tidi­ gare AMS diarienummer 07-5239-18). Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling enligt 6 kap. LOU. Enligt meddelande om tilldel­ ning daterat den 31 mars 2008 inkom tolv anbud inom anbudstiden. I med­ delandet anges att sex anbud inte uppfyller kvalificeringskraven i anbudsin­ bjudan och att dessa anbud därför förkastats, Spånga Blåbands anbud var ett av dessa. Vidare anges i meddelandet om tilldelning att Arbetsförmedlingen kommer att teckna avtal med tre anbudsgivare. Spånga Blåband ansöker om överprövning. Föreningen begär även att läns­ rätten ska fatta ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får slutfö­ ras innan något annat har beslutats. Som grund för sin talan anför Spånga Blåband bl.a. följande. Arbetsförmedlingen menar att Spånga Blåband inte uppfyllt förfrågningsunderlagets skall-krav att genom ett typexempel prak­ tiskt visa hur en deltagare genom individuellt anpassade insatser når målet anställning. Spånga Blåband har i sitt anbud beskrivit ett typexempel be­ skrivs på följande sätt: Deltagaren ges individuellt anpassade åtgärder genom • arbetsträning på Spånga Blåbands egna arbetsplatser, • praktik på ett folkrörelsenätverks "mjuka" arbetsplatser, • praktik på folkrörelseföretag som arbetar på marknaden, • arbetsförberedande praktik genom Spånga Blåbands kontaktnät bland företag på marknaden, • samtidigt tillgång till motivationssamtal enskilt och i grupp Härmed menar Spånga Blåband att frågan om beskrivning av ett typfall är besvarad. Spånga Blåband anser även att det stora antalet icke kvalificerade anbud, hela sex stycken, indikerar att det inte är helt entydigt hur skall­ kravet avseende typexemplet ska tolkas. Eftersom anbudsinbjudan rör tjäns­ ter som handlar om att arbeta med människor måste Arbetsförmedlingen tillåta ett visst tolkningsutrymme i sättet att besvara frågorna. Det är inte LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-04-29 rimligt att Arbetsförmedlingen kan tolka besvarandet av skall-krav hur snävt som helst. En annan indikation på att det finns tolkningsutrymme av hur frågan om typexempel ska uppfattas är att en stor del av de anbudsgiva­ re som inte bedömts uppfylla skall-kraven utgörs av företag/organisationer som i likhet med Spånga Blåband länge lagt och vunnit anbud och därmed rimligen har vana av att skriva anbud. Länsrätten beslutade den 10 april 2008 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Arbetsfönnedlingen bestrider Spånga Blåbands ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Det synes som att Spånga Blåband har ansökt om överprövning två gånger i samma upphandling. För det fall länsrätten skulle komma fram till att det rör sig om två olika överprövningar vill Arbetsför-· medlingen anföra bl.a. följande. Arbetsfönnedlingen har gjort en riktig be­ dömning som inte strider mot reglerna i LOU. I Spånga Blåbands anbud films inte något typexempel angivet vilket är upptaget som ett krav i an­ budsinbjudan. Spånga Blåband visar i anbudet på olika moment som deras offererade tjänst innehåller, detta är inte att likställa med ett typexempel. Spånga Blåband har inte under anbudstiden vänt sig till upphandlande enhet för att ställa frågor kring förfrågningsunderlaget. Under hela anbudstiden har ansvarig personal funnits tillgänglig för att svara på frågor. Ett skall­ krav kan inte vara mer eller mindre uppfyllt. Om det ställs krav på viss in­ formation kan ingen tolkning ersätta saknad infonnation. Kvalificeringsfa­ sen får inte sammanblandas med utvärderingsfasen. Det faktum att Spånga Blåband har levererat tjänster till Arbetsfönnedlingen tidigare kan inte till­ mätas någon betydelse för att klara åberopade kvalificeringskrav i nu aktu­ ell upphandling. Spånga Blåband har i yttrande av den 14 april 2008 utvecklat sin talan och anför bl.a. följande. Ordet typexempel uppfattas i normalt språkbruk som Sida 3 7623-08 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Sida 4 7623-08 att ett nonnalt förekommande fall skall beskrivas. Spånga Blåband hänvisar till den tolkning som Räddningsverket har på sin hemsida som gäller typex­ empel på en räddningscentral: "en fast ledningsplats, utformad och utrustad för att ledning av kommunal räddningstjänst ska bedrivas därifrån under alla de situationer som är relevanta med hänsyn till den riskbild som finns i varje kommun". I allmänt språkbruk uppfattas således typexempel som att det beskriver den vanliga utrustningen eller det vanliga förfarandet i verk­ samheten utan att gå in i detaljer. Det är därför naturligt att Spånga Blåband uppfattade ordet typexempel som krav på att anbudsgivaren i anbudet skulle sammanfattningsvis beskriva ett nonnalt förfarande för att få en deltagare att nå målet anställning. Därför ställde Spånga Blåband inte heller någon fråga angående kravet eller tolkningen av detsamma. Under punkt 3.8 a i anbudet visar Spånga Blåband hur de individuella insatserna utformas. Vidare under punkt 3.8 g anger Spånga Blåband fyra olika insatser vilka är exempel på de möjligheter som Spånga Blåband har att göra individuella insatser för varje deltagare. Genom att Spånga Blåband angett olika slags insatser (arbetsträning, folkrörelsenätverket, arbetsförberedande praktik, motivationsträning) har Spånga Blåband visat att insatserna kan variera. Det finns inte en väg som samtliga deltagare måste följa, en stor del av delta­ garna kornmer däremot att ta del av flera av typexemplets insatser. Spånga Blåband bestrider därför Arbetsförmedlingens bedörm1ing att Spånga Blå­ band inte uppfyllt alla skall-krav. Arbetsförmedlingen vidhåller sin inställning i kompletterande yttrande av den 15 april 2008 och anför huvudsakligen följande. Arbetsförmedlingen anser att hänvisningen till Räddningsverkets hemsida inte är relevant för denna upphandling, Arbetsföm1edlingen kan inte heller vara bunden av vad en annan myndighet anser utgör ett typexempel i ett visst avseende. Vad Spånga Blåband anför beträffande ordet typexempel i sitt yttrande samt även i sitt anbud och hur det uppfattas i allmänt språkbruk tycks snarare hänföra sig till vad som kan anses falla under tennen tjänstebeskrivning. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Sida 5 7623-08 Det är Arbetsfönnedlingen som avgör huruvida kvalificeringskraven i ett anbud är uppfyllda eller ej. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling föras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. I 7 kap. 2 § samma lag anges att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantörens lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göra som eller att den f'ar avslutas först se­ dan rätelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges att tjänsten som upphandlingen avser finns beskriven i förordningen (2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin. Det anges vidare att uppdraget ställer höga krav på leverantörens förmåga att flexibelt kunna utfonna och anpassa insatserna samt att leverantörens för­ måga att pröva nya angreppssätt och nya lösningar kan vara avgörande m.m. I förfrågningsunderlaget till upphandlingen anges under "Krav på �jänsten", punkt 3.8 "Innehåll, upplägg och genomförande" följande. Anbudet skall innehålla följande: a) en utgörlig beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur leverantören avser att genomföra tjänsten. b) en beskrivning av vilken metodik som leverantören avser att använda samt hur både individens och marknadens behov kan tillgodoses c) en beskrivning av på vilket sätt åberopade metoder/metodik bidrar till att skapa förutsättningar för att deltagarna får en anställning d) en beskrivning av hur anbudsgivaren planerar att utnyttja offererade personella resurser i förhållande till tjänsten och till deltagarna e) en särskild beskrivning på vilket sätt valda metoder innehåller nya angrepps­ sätt/vägar för att uppnå målet anställning. Nyskapande kan innebära både nya, oprövade metoder och utveckling av tidigare kända arbetssätt. f) uppgift om på vilka sätt varje deltagare har tillgång till personalen. g) ett ( 1) typexempel som praktiskt visar hur en deltagare genom individuellt anpas­ sade insatser når målet en anställning. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Sida 6 7623-08 Spånga Blåband har i sitt anbud redogjort hur de uppfyller kraven punkt för punkt under separata rubriker. Punkten g) har följande rubrik: "Hur en del­ tagare genom individuellt anpassade metoder når målet anställning" och har följande lydelse. Genom att Spånga Blåband har ett brett utbud av former för kontakt med arbets­ marknaden vidgas möjligheterna att nå anställning. Det ger möjlighet till individuel­ la och flexibla insatser som att; • bli redo för arbetsmarknaden via arbetsträning genom Spånga Blåbands egna verksamheter • få ytterligare en ingång till arbetsmarknaden genom folkrörelsenätverket, vilket ger både kontakter som är användbara på arbetsmarknaden och praktik i lugn miljö samt därifrån en sluss på arbetsmarknaden genom de folkrörelseföretag som arbetar på marknaden, • kunna få arbetsföreberedande praktik genom Spånga Blåbands stora kontaktnät bland företag på marknaden, samtidigt ha tillgång till motivationsträning enskilt och i grupp. Länsrättens bedömning Inledningsvis kan länsrätten konstatera att vad Arbetsförmedlingen anfört om att Spånga Blåband ansökt om överprövning två gånger i samma upp­ handling inte stämmer. Mål 7141-08 rör en upphandling med annat diarie­ nummer och separat tilldelningsbeslut. Spånga Blåbands ansökan om över­ prövning gällande i förevarande mål aktuell upphandling med diarienum­ mer 2008/10077/2.9 ska därför tas upp till prövning. Spånga Blåband har i ansökan om överprövning anfört. att Arbetsförmed­ lingen felaktigt uteslutit föreningen från anbudsprövningen. Av föreningens ansökan om överprövning framgår att de anser att de uppfyller samtliga skall-krav ställda i förfrågningsunderlaget. Den upphandlande enheten ska i förfrågningsunderlaget ange tydligt vilka krav som måste uppfyllas för att ett anbud ska kunna antas. De krav som ställs i kvalificeringsfasen är inte möjliga att uppfylla i lägre eller högre grad utan är av den art att de endast kan uppfyllas helt eller inte alls, därav benämningen skall-krav. Uppfyller ett anbud inte ett eller flera skall-krav ska anbudet förkastas. För det fall en upphandlande enhet skulle ta upp ett • LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-04-29 Sida 7 7623-08 anbud till prövning som inte uppfyller ett eller flera skall-krav skulle detta innebära en särbehandling av anbudsgivama. I 1 kap. 4 § stadgas att upp­ handlingar ska genomföras affärsmässigt, detta innebär att principerna om likabehandling, proportionalitet, icke-diskriminering, ömsesidigt erkännan­ de och transparens ska följas genom hela upphandlingsförfarandet. Vidare ska kraven som en upphandlande enhet ställer i ett förfrågningsun­ derlag vara så klart och tydligt utfonnade att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kraven på samma sätt. Av tilldelningsmeddelandet framgår att de andra anbuden som förkastats på grund av att de inte uppfyllt kvalificeringskraven har avsett andra krav. En­ dast Spånga Blåbands anbud har förkastats därför att det inte uppfyllt kravet ställt i punkt 3.8 g) avseende typexempel. Enligt länsrättens bedömning är inte kravet under nämnda punkt så otydligt eller oklart utformat som Spånga Blåband vill göra gällande. Av Spånga Blåbands anbuds lydelse under nämnda punkt kan det inte utlä­ sas att ett typexempel angetts. Vad som istället anges är, som Arbetsför­ medlingen anfö1i, olika moment som deras tjänst innehåller vilket efterfrå­ gas under punkten 3.8 a). Arbetsfönnedlingen har därför haft fog för att inte utvärdera föreningens anbud. Mot denna bakgnmd finner länsrätten att Spånga Blåband inte har visat att Arbetsförmedlingen har brutit mot någon bestämmelse i LOU som medfört att föreningen lidit eller kan komma att lida skada. Spånga Blåbands ansökan om överprövning skall därför avslås och det interimistiska beslutet skall upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ l a) /2�""" \ �--- ' ·· Eva Pedersen Rådman Föredragande har varit Helena Henriksson / /-:;, r) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTBllSTÅND Bilaga Den som vill överklaga Iänsrättens beslut skall skriva till katnrnarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall h a kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Orn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa v ardag. kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd orn det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill läns.rätten k ommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva övetkla.gandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den k1agandes narnn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom sk.all adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Orn någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överk1agas med uppgift om länsrättens namn, rnålnUllllner samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5.. de bevis som kla.ganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fulhnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i ag '-'u::I �8 www. domstoL se