FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM r 2010-03-26 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) Målm 25038-10 Enhet 12 2010 -03- 3 o Ombud: Advokat Carl Bokwall och jur.kand Per-Owe Artmmm'f"=-------1 Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART Nationalmuseum Box 161 76 103 24 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Nordplan Imedningar AB:s ansökan delvis och förordnar att Nationalmuseums avrop ska göras om med undantag för de delar som avser Sysco hyllsystem i rum C och klimatrum samt mobila kompakthyllorfrånCompactus.I övrigtavslåsansökan. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 8 mars 2010. Nordplan Imedningar AB, 556207-1729 Dok.Id 12029 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00--15:00 08-561680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25038-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Nationalmuseum har genom avrop från Försvarets materielverks ramavtal med Constructor Sverige AB (Constructor) nr 295088-LB713376, daterat den 3 april 2007, beställt order från Constructor. Förvaltningsrätten har i beslut den 8 mars 2010 beslutat att Nationalmuse­ um tills vidare inte får avsluta avropet med undantag för de delar som av­ ser Sysco hyllsystem i rum C och klimatrum. YRKANDEN M.M. Nordplan Inredningar AB (Nordplan) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om, med undantag för de delar som upphandlingen som avser Sysco hyll­ system i rum C och klimatrum. Som grund för sin ansökan anför Nordplan i huvudsak följande. National­ museum har tilldelat Constructor kontrakt i upphandlingen trots att huvud­ delen av de avropade produkterna och monteringstjänster inte omfattas av ramavtalet. Endast produkterna och monteringstjänsterna som avser Sysco hyllsystem i rum C och klimatrum kan ap.ses omfattas av ramavtalet. Na­ tionalmuseum har därmed inte tillämpat ramavtalet på ett korrekt sätt vad gäller de övriga avropade produkterna och monteringstjänsterna. Upphand­ lingen har i dessa delar skett utan att bestämmelserna i LOU har tillämpats och utgör därför en otillåten direktupphandling Det har inte förelegat skäl till direktupphandling. Genom att Nationalmuseum underlåtit att tillämpa bestämmelserna i LOU har Nationalmuseum brutit mot lagen och direktiv 2004/18/EG. Till följd härav lider Nordplan skada. Skäl för ingripande med stöd av 16 kap. 2 § LOU föreligger. Eftersom en otillåten direktupp­ handling förekommit måste upphandlingen göras om i enlighet med hu- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25038-10 Allmänna avdelningen vudyrkandet. Enligt ramavtalet får produkter endast avropas som är publi­ cerade i prislistor i avtalet. Compactusvagnarna omfattas inte ramavtalet eftersom de inte är prissatta med styckepris. Rättsläget enligt äldre LOU var att det som en gång fastslagits i ramavtalet var de villkor som skulle tillämpas vid avropet. Nationalmuseum yrkar att förvaltningsrätten beslutar att avropet får avslu­ tas avseende Sysco hyllsystem i rum C, klimatrum samt samtliga compac­ tusvagnar. I övrigt vitsordar Nationalmuseum att avropet görs om avseende resterande delar. Till stöd för bestridandet anför Nationalmuseum bl.a. föl­ jande. Compactussystemet finns med i FMV-avtalets prislista 2007. I ex­ empel anges det att Compactus detaljspecificeras utifrån varierande förut­ sättningar såsom lokal och behov. Med stöd av exemplen i prislistan blir slutsatsen att det går av avropa compactussystem av varierad längd, höjd och utformning beroende på den upphandlande myndighetens behov. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Den 1 januari 2008 trädde den nya LOU (2007:1091) i kraft. Enligt över­ gångsbestämmelserna ska bestämmelserna i den äldre LOU (1992:1528) tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet av den nya lagen. I förevarande fall grundar sig avropen på ett ramavtal som upp­ handlats enligt den äldre LOU. Enligt 1 kap. 4 § LOU (1992:1528) gäller följande. Upphandling ska göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovidkommande hänsyn. I 1 kap. 5 § samma lag anges att med ramavtal avses avtal som ingås mel­ lan en upphandlande enhet och en eller flera leverantörer i syfte att faststäl­ la samtliga villkor för avrop som görs under en viss period. Av 7 kap. 2 § första stycket samma lag framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25038-10 Allmänna avdelningen skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av FMV:s ramavtal "Särskild förvaring" framgår bl.a. följande under punkten avropsrutiner: • tionalitet och utseende. D.v.s. avrop sker varken enligt rangordning el­ ler genom förnyad konkurrensutsättning. Du får endast avropa produkter i leverantörernas prislistor publicerade i detta ramavtal. Övriga villkor återfinns i leverantörernas avtal. I FMV:s ramavtal med Constructor, daterat den 3 april 2007, anges bl.a. följande. Avroparens beställning ska specificera omfattning, pris (enligt prislistan inkluderat överenskomna rabatter) samt leveranstidpunkt. I Contructors prislista 2007 "Särskilda förvaringsenheter FMV-avtal, Avd 21, Nr 3, 2007 06 25" framgår av s. 2-3 att företaget tillhandahåller hyll­ ställ från Compactus. Compactus detaljspecificeras utifrån de varierande förutsättningarna såsom lokal och behov. Prisexempel för respektive hyll­ ställ finns angivet. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt i målet att upphandlingen ska göras om, förutom fråga om mobila kompakthyllor från Compactus, med undantag för de delar som avser Sysco hyllsystem i rum C och klimatrum. I STOCKHOLM • • Du ska göra avrop utifrån de behov din myndighet har vad gäller funk­ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 25038-10 Förvaltningsrätten har först att ta ställning till om det omtvistade förfaran­ det avseende mobila kompakthyllor från Compactus avser ett avrop från ett ramavtal eller om det är fråga om en ny upphandling, vilken kan bli före­ mål för överprövning enligt LOU. Ett ramavtal, i vilket samtliga villkor för avrop fastställts, är ett ömsesidigt förpliktande avtal med ekonomiska villkor som slutits mellan en upphand­ lande enhet, och såsom i detta fall, en leverantör. Detta innebär att ramav­ talet är ett upphandlingskontrakt i direktivens och LOU:s mening. Avrop från ett sådant ramavtal utgör endast utnyttjande av ett befintligt upphand­ lingskontrakt och innebär inte att det sker någon ny tilldelning av upphand­ lingskontrakt. Avrop från ett upphandlat ramavtal behöver därför inte bli föremål för något nytt upphandlingsförfarande enligt bestämmelserna i LOU (se Kommentar till offentlig upphandling, 1998, Hentze och Sylven sid. 75 f. och Länsrätten i Stockholms dom den 14 maj 2007, mål nr 8981- 07). Nordplan har bl.a. anfört att det aktuella avropet gentemot Contractor av­ seende mobila kompakthyllor från Compactus utgör en olaglig direktupp­ handling. Enligt förvaltningsrättens mening framgår tydligt av ramavtalet de villkor som ska tillämpas vid ett avrop. Härav framgår bl.a. att det vid avrop varken sker rangordning eller förnyad konlmrrensutsättning och att avrop endast får ske för produkter som finns publicerade i leverantörernas prislistor. Förvaltningsrätten finner att det avrop som Nationalmuseum gjort beträffande mobila kompakthyllor från Compactus skett helt i enlig­ het med ramavtalet. Då avrop från ett dylikt ramavtal inte blir föremål för något nytt upphandlingsförfarande, och ifrågavarande kompakthyllor från Compactus är publicerade i Constructors prislista, ska Nordplans begäran om överprövning i denna del avslås. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25038-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vad gäller avropet i övrigt, med undantag av Sysco hyllsystem i mm C och klimatmm, utgör det en otillåten direktupphandling. Nordplans ansökan ska således delvis bifallas på sätt att Nationalmuseums avrop ska göras om med undantag för de delar som avser Sysco hyllsystern i mm C och klirnatmrn samt mobila kompakthyllor från Cornpactus. CIDHURtMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/l a) rådman fB�� Föredragande har varit Magnus Johansson. •I� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till. Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton'räcker det att skrivel­ sen kommer .in näst.a vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas st.år för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik•­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut s·om överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stå. nd, . 5. de bevis soni klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se