FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2014-10-22 Meddelad i Stockholm Mål nr 15536-14, 15548-14 15551-14, 16278-14 KONKURRENSVERKET 20t4 -10- 2 3 Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avvisar Rekal Svenska AB:s yrkande att domstolen ska fastställa att bolagets anbud är kravuppfyllande och förordna om rättelse genom ny utvärdering där bolagets anbud ska bedömas. Förvaltningsrätten bifaller Rekal Svenska AB:s ansökan i övrigt och ogiltigförklarar beslutet att avbryta upphandlingen. Dok.Id 539350 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 1 Rekal Svenska AB, 556290-3871 Box2 646 21 Gnesta MOTPARTER Vallentuna kommun 186 86 Vallentuna Danderyd kommun Box66 182 05 Djursholm Norrtälje kommun Box800 761 28 Norrtälje Täby kommun 183 80 Täby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15536-14 mfl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Danderyds kommun, Norrtälje kommun, Täby kommun och Vallentuna kommun (kommunerna) genomför en samordnad upphandling gällande maskindiskmedel och service (KS 2014.096) med Vallentuna kommun som samordnad kommun. Vallentuna kommun har meddelat ett antal tilldelningsbeslut varav det senaste tilldelningsbeslutet meddelades den 16 juni 2014 där en annan leverantör än Rekal Svenska AB tilldelades avtalet. Vallentuna kommun beslutade den 24 juni 2014 att avbryta upphandlingen. Som skäl angavs i huvudsak följande. Kommunerna har genom ett antal frågor och synpunkter insett att underlaget varit oklart kring kravställning och utvärdering - vilka krav som gällde för vilka produkter samt kring vilka produkter som skulle ingå i den slutliga prisutvärderingen. På grund av dessa oklarheter väljer kommunerna att avbryta upphandlingen för att omarbeta underlaget och därefter gå ut på nytt. Rekal Svenska AB (Rekal) yrkar att beslutet att avbryta upphandlingen upphävs samt att förvaltningsrätten fastställer att Rekals anbud är kravuppfyllande och förordnar om rättelse genom ny utvärdering där Rekals anbud ska bedömas. Rekal anför i huvudsak följande. Det föreligger inte sakliga skäl att avbryta upphandlingen. Bolagets anbud har blivit felaktigt förkastat. Det finns ingen brist i dess kravuppfyllelse och bolaget har redan från början lämnat in ett kravuppfyllande anbud. Vallentuna kommun medger att det saknas grund för avbrytande och att utvärderingen därför borde återupptas. Vallentuna kommun anför i huvudsak följande. Kommunerna ifrågasätter om det är möjligt att inom 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15536-14 mfl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ramen för den påbörjade processen kring avbrytandet nu bedöma utvärderingen. SKÄLEN FÖRA V GÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att genom Vallentuna kommuns beslut att avbryta upphandlingen har de meddelade tilldelningsbesluten förfallit och det som domstolen har att pröva är endast om det förelegat sakligt godtagbara skäl för kommunerna att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten kan således inte pröva Rekals yrkande att domstolen ska fastställa att deras anbud är kravuppfyllande och förordna om rättelse genom ny utvärdering där Rekals anbud ska bedömas. Rekals yrkande därom ska därför avvisas. Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 Hl, punkt 40-41). EU-domstolen har också uttalat att ett beslut att avbryta en upphandling inte är förbehållet undantagssituationer eller när det finns tungt vägande skäl (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Den överprövning som ska göras får inte begränsas till att endast omfatta frågan om beslutet är av godtycklig art (punkt 64). Ett beslut att avbryta en upphandling måste vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grundläggande bestämmelserna i fördraget (ifr RÅ 2009 ref. 43). En upphandlande enhet har rätt att själv avgöra när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas. Möjligheten att avbryta en upphandling är emellertid begränsad enligt vad som framgår av tidigare nämnd praxis. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15536-14 mil I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vallentuna kommun har medgett att det saknas grund för avbrytandet. Förvaltningsrätten finner, i enlighet med parternas gemensamma inställning i målet, att kommunerna inte har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Ansökan ska därför bifallas på så sätt att Vallentuna kommuns beslut att avbryta upphandlingen ska ogiltigförklaras. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 A LOU). Eva Blom Tf. rådman Marie Englund har föredragit målet. 4 I�Jb� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se kommit till, 3.