FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Anna Blorngren SÖKANDE Mål nr 2.625-10 Rotel 2 Sida 1 (.5) BKM Reklam AB, 556381-8672. Box 2.9 246 21 Löddeköpinge MOTPART AB Borlänge Energi Box 834 781 2.8 Borlänge DOM 2010-04-15 Meddelad i Falun . 20fO-0�- 2 1 :I Overprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig uppi!%, :o: FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår BKM Reklam AB:s ansökan om överprövning. �AKEN DokJd 4004 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post forvaltningsrattenifalun@dom.se Expcditionstid måndag - fredag 08 00-12:00 ] 3:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2625-10 2010-04-15 ! FALUN BAKGRUND AB Borlänge Energi genomför en upphandling avseende ramavtal mark­ nadsföringstjänster (dnr 2010/47). Enligt förfrågningsunderlaget ska anbud ha kommit in senast den 15 april 2010 för att kunna prövas. YRKANDEN BKM Reklam AB (nedan bolaget) begär överprövning och yrkar att för­ frågningsunderlaget ska rättas genom att kraven på personliga möten och inställelsetid tas bort. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak föl­ jande. Kravet på personliga möten är dislaiminerande mot andra anbudsgi­ vare än de som finns i närheten av Borlänge och strider däimed mot LOU. Dagens teknik möjliggör möten på distans på fullgott sätt och det sparar samtidigt på miljön. Dessutom kräver upphandlande myndighet en instäl­ lelsetid vid brådskande ärenden där leverantören ska vara tillgänglig på Nygårdsvägen 9 i Borlänge inom 1,5 timme under kontorstid. Det är kon­ kurrensbegränsande för alla företag som inte finns inom närmaste radien från Borlänge. Det bör vara likabehandling av leverantörerna oavsett var dessa befömer sig geografiskt. Bolaget lider ekonomisk skada pga. kravet om personliga möten i Borlänge. Eftersom pris anges inklusive resor och traktamenten, kommer bolaget att få ett högre pris än konkurrenterna i Bor­ länges omedelbara närhet. Borlänge Energi motsätter sig bifall till bolagets ansökan och uppger föl­ jande. Skall-kravet på inställelsetid togs bort ur förfrågningsunderlaget den 17 mars 2010. Inställelsetiden betraktas fo1ifarande som en värdehöjande del av kontraktet eftersom Borlänge Energi kommer att behöva hjälp med akut dokumentering, fotografering och skrivande av pressmeddelanden vid t.ex. akuta läckor och haverier. Inställelsetiden har därför tagits med som en extra utvärderingskriterie och kan påverka den totala utvärderingen med som mest fem till tio procent - beroende på lämnade priser och inställelse­ tid. Vad gäller personliga mötet, så kommer ramavtalet för marlmadsfö- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM 2010-04-15 Sida 3 2625-10 rings\jänsten att användas av flera beställare inom Borlänge Energi. Flera olika personer blir beställare och objekten kommer att variera. En väl ut­ förd marknadsförings\jänst kräver kunskap om uppgiften, företaget, områ­ det, verksamheten och personalen. Denna kunskap är svår, för att inte säga omöjlig, att tillgodogöra sig fullt ut via telefon, videolänk, fax eller e-mail. Krnvet på personliga möten är därför högst relevant för att blivande leve­ rantörer ska kunna leverera ett resultat som tillfredsställer beställaren. Det är inte konkurrenshämmande och föranleder inte särbehandling. Affärs­ mässighet im1ebär i detta fall att den totala kostnaden för uppdragen i en utvärdering vägs in, dvs. traktamenten, resor, administrativa kostnader, vinst osv. Bolaget lider vidare inte skada eftersom upphandlingen ännu inte är avslutad. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET Enligt uppgift från bolaget, som inte har ifrågasatts av Borlänge Energi, har förfrågningsunderlaget inledningsvis haft följande lydelse: MÖTEN Möten kommer att hållas på Nygårdsvägen 9, Borlänge, och ersätining utgår endast för projektledare under dessa möten om inget annat är överenskommet Inställelsetid. Vid brådskande ärenden ska leverantören kunna vara tillgänglig på Ny­ gårdsvägen 9, Borlänge, inom 1,5 timmar inom konotorstid KOMMERSIELLA VILLKOR Ersättning Ersättning regleras enligt till förfrågan hörande a-prislista.. A-priser ska vara inklusive resor, traktamenten, arbetsledning, entreprenörsarvode/administrativa kostnader (s.k. overheadkostnader), etc. Den 17 mars 2010 publicerades ändringar i förfrågningsunderlaget beträf­ fande personliga möten (s. 5 i förfrågningsunderlaget) på Allego Docu­ ment. Kraven på inställelsetid togs bort samtidigt som värderingsgrundema vid anbudsprövningen justerades på så sätt att inställelsetiden påverkar Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 262.5-10 2.010-04-15 anbudspriset. Således justeras anbudspriset enligt följande beroende på inställelsetid: - Under 1,5 timma ger 50 000 kr i avdrag - 1, 5 timma upp till och med 3 timmar ger 2.5 000 kr i avdrag samt att - över 3 famnar ger O kr i avdrag. I fråga om mötena ändrades förfrågningsunderlaget bl.a. på så sätt att det förtydligades att anbudsgivaren hade att räkna med i vaii fall tre mö­ ten/månad på plats i Borlänge. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sammanfattning Förvaltningsrättens prövning sker uteslutande med utgångspunkt från de grunder som bolaget åberopat - d.v.s. att det i förfrågningsunderlaget efter­ frågas personliga möten samt kort inställelsetid. Förvaltningsrätten anser inte att förfrågningsunderlaget i dessa avseenden strider mot LOU. Det har därmed inte kommit fram skäl att besluta om åtgärder avseende Borlänge Energis upphandling. Dessa slutsatser har förvaltningsrätten kommit till av fö\jande skäl. Hur styrs den upphandlanden myndigheten av LOU? De grundläggande principerna som gäller vid en upphandling är att den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörerna på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt att upphandlingen ska genomföras på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). EG-direktiven och LOU innehåller inga regler om vad som ska upphand­ las. Inom ramen för gemenskapsrätten bestämmer en upphandlanden myn­ �ighet kvalitetsnivåer, prestanda, mi\jökrav 111.111. som ska gälla för upp­ handlingen (Jan-Erik Falk, Lagen om offentlig upphandling - en kommen- I FALUN Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2625-10 ! FALUN 2010-04-15 tar, 2009, s. 38). Om en upphandlande myndighet, på saklig grund, ställer krav på service inom en viss tid och kravet i praktiken medför att endast lokalt etablerade leverantörer kan utföra den efterfrågade tjänsten, så är kravet förenligt med regelsystemet om det formuleras som ett krav på till­ gänglighet. Ett sådan krav kan ställas på viss inställelsetid, tex. att tjänste­ leverantören ska påbörja utförandet av tjänsten inom angiven tid (a.a. s. 43). Striderförfi-ågningsunderlaget mot LOU? Borlänge Energi har gjort gällande att man kommer att behöva hjälp med akut dokumentation, fotografering och utfonnning av pressmeddelanden vid till exempel akuta läckor och haverier och att kort inställelsetid därför behövs/är värdehöjande. Uppgifterna har inte kommenterats av bolaget. Förvaltningsrätten anser att det som Borlänge Energi anfört utgör saklig grund för att ställa krav på alternativt beakta kort inställelstid i förfråg­ ningsunderlaget. Skäl att besluta om åtgärder enligt LOU på denna grund har således inte kommit fram. Borlänge Energi har vidare framhållit att kravet på personliga möten är nödvändigt med hänsyn till hur marknadsföringstjänsten ska utföras. Bor­ länge Energi har framhållit att tjänsten kommer att beställas av flera olika personer och att det förutsätts kunskap om uppgiften, företaget, området, verksamheten och personalen för att tjänsten ska kunna utföras på ett bra sätt. Bolaget har inte kommenterat Borlänge Energis uppgifter. Förvalt­ ningsrätten anser att Borlänge Energis krav på personliga möten mot denna bakgrund framstår som sakligt grundande. Därmed finns inte heller på den­ na grund skäl att besluta om åtgärder enligt LOU. H man överldagar, se bilaga (Dv 3109/1c). '1{ Il/iL/1<111·(1 ( ffi �J\\ \L� .�'7 Cecilia Nermark Torgils rådman r­ o0N SVERIGES DOlVfSTOLi\R HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltni.ngsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att slu-i.vel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnzj.gstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammar.rätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1.. den klagandes nanm, personnununer, yrke, postadress och telefonnurruner. Dessutom ska adress och telefonnununet till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas 01n dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om fö1valtningsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om. prövn.ingstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, S. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Shivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltni.ngsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.. domstol..se