FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 Ida Jerdmyr SÖKANDE DOM 2011-12-23 Meddelad i Jönköping Mål nr 5775-11 E Domare 2:4 Sida 1 (4) XR Miljöhantering AB, 556165-2123 Fabriksgatan 5 541 37 Skövde Ombud: Advokat Thomas Bemer Advokatfirman Lindgren & von Hofsten AB Box3 542 21 Mariestad MOTPART Skövde kommun Upphandlingsfunktionen 541 83 Skövde SAKEN KONKURRENSVEr~ ,., .. q _ 1 7,_ L" 9 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT i.. .. d I.... Aktbil Dok.Id 56362 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen av förpackningsinsamling får avslutas först sedan rättelse har skett genom en ny utvärdering, såvitt avser "Miljökrav på fordon", på sätt som framgår av förfrågningsunderlaget. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Upphandlingsfunktionen i Skövde kommun (kommunen) genomför upp­ handling av förpackningsinsamling, dnr 110558. Upphandlingen genom­ förs som en öppen upphandling. Av förfrågningsunderlaget, daterat den 23 september 2011, avsnitt 4.3.2 "Miljökrav på fordon" framgår att säljare som använder fordon av viss miljöklassificering kommer att premieras. I avsnitt 5.1.2 "Utvärdering av anbud" står det att vid prövning av anbuden kommer det anbud att antas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ut- Besöksadress Östra Storgatan 33 A Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 65 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5775-11 I JÖNKÖPING Enhet 2 ifrån utvärderingsk:riterierna pris, miljö och kvalitet. Av tilldelningsbeslu­ tet, daterat den 11 november 2011, framgår att SITA Sverige AB (SITA) har bedömts vara den leverantör som är ekonomiskt mest fördelaktig. XR Miljöhantering AB (XR) har efter tilldelningsbeslutet ansökt om över­ prövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska avbrytas och att den får fortsätta först efter att rättelse har ägt rum. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. XR anför i huvudsak följande. - I upphandlingen har inkommit tre anbud. Vid granskning av utvärderingen kan konstateras att kommun förfarit felaktigt i utvärderingsfasen av miljöklass på fordon som används i tjänsten. Utvärde­ ringen har varit till nackdel för XR. Utifrån förfrågningsunderlaget och angivna utvärderingskriterier ska bättre miljöklass bedömas fördelaktigare vid viktningen. Fordon med miljöklass gasdrift, hybriddrift samt EEV klassas bäst och ger högsta poäng om 100. Fordon med miljöklass Euro 5 och Euro 4 ska klassas lägre och ger 67 poäng. SITA har inte erhållit redu­ cering av en lägre miljöklass för sin bil nr 2, som har miljöklass 2008 och inte uppfyller varken kraven för gasdrift, hybriddrift eller EEV, som rätte­ ligen borde medföra en reducering med hälften. Ett fordon av miljöklass 2008 ska istället motsvara Euro 5. Det kan vidare konstateras att utav det totala uppdragets nyttjande av fordon så utföres 73,04 procent av uppdra­ get med fordon av miljöklass EEV och resterande 26,96 procent av fordon med miljöklass euro 5. Vid en korrekt utvärdering i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget och utifrån de principer och krav som LOU stadgar så ska rätteligen utvärderingen medföra att SITA i vart fall ska erhålla reducering av poäng vid viktningen för sämre miljöklass på fordon och inte erhålla full poäng. I utvärdering med korrekt viktning så ska SITA inte erhålla full miljökravspoäng och XR ska rätteligen tilldelas avtalet. Kommunen har åsidosatt de grundläggande principerna och kraven för upphandling enligt LOU genom att inte behandla anbudsgivama på ett likvärdigt och icke dis- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 3 5775-11 kriminerande sätt. XR har p.g.a. kommunens felaktiga agerande lidit skada. Kommunen har i skrivelse anfört att kommunen vitsordar yrkandet om att utvärderingen ska göras om. Kommunen har upptäckt att det föreligger en brist i utvärderingen och kommer att göra om denna del av upphandlingen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap. 16 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriteri­ erna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vil­ ket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Av 12 kap. 1 § 2 st. LOU framgår att vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kost- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 DOM Sida 4 5775-11 · . nadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Enligt 16 kap. 4 § LOU får en allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning XR har gjort gällande att upphandlingen av förpackningsinsamling ska avbrytas och att den får fortsätta först efter att rättelse har ägt rum. Kom­ munen vitsordar att utvärderingen ska göras om och medger att det förelig­ ger brist i upphandlingen. Sammantaget kan det konstateras att det har förekommit fel i utvärderingen av anbudet från SITA som ger anledning till ingripande med stöd av LOU. Eftersom bristerna är hänförliga till anbudsutvärderingen, och mot bak­ grund av vad parterna har anfört, ska ingripande ske genom beslut om rät­ telse. Förvaltningsrätten beslutar därför att upphandlingen av förpacknings­ insamling inte får avslutas förrän rättelse skett genom ny utvärdering, var­ vid SITA:s anbud ska utvärderas på det sätt som framgår av förfrågnings­ underlaget Ansökan ska således bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU)