FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2016-02-23 Sida 1 (6) Avdelning 1 SÖKANDE Dok.Id 303019 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Meddelad i Malmö MKB Fastighets AB, 556049-1432 Box 50405 202 14 Malmö KONKURRENSVERKET 2015 ·~OZ-· 2 4 ..... Avd Dnr KSnr Aktbll C4 Hus AB, 556802-4706 Björkhemsvägen 15 C 291 54 Kristianstad MOTPART Ombud: advokaten Johan Tollgerdt och jur. kand Annika Andersson Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår C4 Hus AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Mål nr 13832-15 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13832-15 BAKGRUND MKB Fastighets AB (MKB) genomför upphandling avramavtal för nyckel­ färdiga hus av attefallstyp. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den18 december2015 ska uppdraget tilldelas Tuve Bygg AB, Haraldssons Snickeri & Bygg AB och Rickard Olofsson Byggservice AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING C4 Hus AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att den ska rättas på så sätt att bolagets anbud tas upp till utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Bolagets anbud har förkastats med motiveringen att ev saknas för arbetsledare samt att funktionen miljöansvarig har förbi­ setts i projektorganisationen. Det senare är dock felaktigt eftersom Jörgen Jönsson angivits som arbetsmiljöansvarig vilket innefattar miljöansvarig. Det framgår av hans ev att han har varit miljöansvarig i flera andra projekt. ev för arbetsledare har av misstag inte lämnats in. Dock ska påpekas att sådant krav på ev för icke ledande personer i företaget eller för ansvaret för tillhandahållande av tjänsten inte är tillåtna enligt LOU. De bevis som får krävas in räknas upp i11 kap. LOU. Listan i bestämmelsen är uttömmande. Diskvalificeringen är således i strid med likabehandlingsprincipen. Kravet står vidare inte i proportion till syftet. Syftet med bevisningen är att utröna huruvida anbudsgivaren besitter kunskaper och erfarenhet för uppdraget. Att hämta in ev från personer som inte är i nyckelposition och som ska utföra arbete som inte kräver specifika kunskaper är därmed oproportionerligt. CV för nyckelpersoner i form av ombud, kvalitetsansvarig, projektansvarig, heta arbeten, entreprenadingenjör, projektledare, installationssamordnare, plats­ chef och miljöansvarig har bifogats anbudet. Arbetsledaren har ingen nyck­ elroll i bolagets projektorganisation då husen i hög grad kommer färdiga IMALMÖ Avdelning1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning1 DOM Sida3 13832-15 från fabrik under överinseende av övriga nyckelpersoner. e4 Hus AB har genom insänd projektorganisation samt insända ev visat att bolaget har den tekniska kompetens som krävs för uppdraget. Att ev saknats för arbetsleda­ ren har varit av underordnad betydelse. e4 Hus AB har genom den felaktiga diskvalificeringen lidit skada. MKB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. MKB har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. e4 Hus AB har inte lidit eller kan komma att lida skada. e4 Hus AB har inte i sitt anbud angivit vem som ska vara miljöansvarig och har inte heller till anbudet bifogat några ev för offererad arbetsledare eller miljöansvarig. Det har i upphandlingen ut­ gjort krav att organisationen ska anges och att ev för offererad organisation ska bifogas anbudet. Kravet på att anbud ska innehålla ev för offererad organisation är proportionerligt och rimligt. Kravet syftar till att säkerställa att krav avseende att anbudsgivaren har tillräcklig teknisk förmåga, kapa­ citet, yrkeskunnande och tidigare erfarenhet motsvarande kontraktsarbetena uppfylls. MKB anser att kravet är förenligt med11 kap.11 § LOU men ko­ staterar därutöver att kravet är uppställt utifrån11 kap.13 § LOU där ingen begränsning i förhållande till katalogen i11 kap.11 § finns. MKB har mot bakgrund av det ovanstående rätteligen förkastat bolagets anbud. Det är inte korrekt att arbetsmiljöansvarig skulle omfatta även miljöansvarig. Uppgifter för den som är arbetsmiljöansvarig har sin grund i arbetsmiljölagen mm. Som miljöansvarig utgår arbetsuppgifterna istället från Miljöbalken. De intyg som har bifogats för arbetsmiljöansvarig avser inte till någon del ut­ bildning eller erfarenhet avseende miljö. Bolagets anbud har mot bakgrund av det ovanstående innehållit formella brister i flera avseenden. MKB har därmed rätteligen förkastat bolagets anbud. De aktuella kraven har varit för­ enliga med LOU. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13832-15 IMALMÖ Avdelning1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap.4 och6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. C4 Hus AB gör gällande att MKB har brutit mot LOU genom att felaktigt förkasta bolagets anbud. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Av det av MKB tillämpade förfrågningsunderlaget framgår under AFB.52 Prövning av anbudsgivarens lämplighet bl.a. följande. Teknisk förmåga. kapacitet. yrkeskunnande och tidigare erfarenhet Anbudsgivaren ska ha tillräcklig teknisk förmåga, kapacitet, yrkeskunnande Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13832-15 IMALMÖ Avdelning1 och tidigare erfarenhet för genomförande av kontraktsarbetena och för att visa att anbudsgivaren kan leverera av beställaren efterfrågade volymer. Organisation Anbudsgivare ska ha för entreprenadens genomförande erforderlig personal med erforderlig utbildning, yrkeskunnande och erfarenhet. Anbudsgivare ska till sitt anbud bifoga organisationsplan av vilken minst ska framgå vem som ska vara (i) ombud, (ii) projekteringsledare, (iii) installationssamordnare, (iv) platschef/produktionschef, (v) arbetsledare, (vi) kvalitetsansvarig, och (vii) miljöansvarig till styrkande av att anbudsgivaren har erforderlig organisation för genomförande av kontraktsarbetena. Därutöver ska anbudsgivaren till sitt anbud bifoga ev för nu angivna personer av vilka ska framgå att föreslagen organisation har relevant utbildning och erfarenhet. Det har således utgjort obligatoriska krav i upphandlingen att till anbudet bifoga organisationsplan av vilken ska framgå bl.a. vem som ska vara miljö­ ansvarig samt ev för i organisationsplanen angivna personer. e4 Hus AB har i ingiven organisationsplan underlåtit att ange funktionen miljöansvarig och vem som ska inneha denna. Vidare har e4 Hus AB inte till anbudet bi­ fogat ev för angiven arbetsledare. MKB har med hänvisning till dessa bris­ ter förkastat bolagets anbud. e4 Hus AB anser att kravet på att ange miljö­ ansvarig är uppfyllt genom att bolaget har angett en arbetsmiljöansvarig, vilket innefattar miljöansvarig. Vidare gör e4 Hus AB gällande att bolaget genom insänd projektorganisation samt insända ev har visat att bolaget har den tekniska kompetens som krävs för uppdraget och att den omständighet­ en att ev saknats för arbetsledaren har varit av underordnad betydelse. Vi­ dare anförs att kravet på bifogande av ev för personer som inte är i nyckel­ position inte är förenligt med LOU. Förvaltningsrätten anser dock att redan den omständigheten att e4 Hus AB i ingiven organisationsplan underlåtit att ange funktionen miljöansvarig och vem som ska inneha denna har utgjort grund för MKB att förkasta bolagets Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13832-15 IMALMÖ Avdelning1 anbud. Den omständigheten att C4 Hus AB i organisationsplanen angett en arbetsmiljöansvarig föranleder ingen annan bedömning därvidlag. Enligt förvaltningsrättens mening visar inte vad C4 Hus AB anfört och åbe­ ropat i målet att MKB vid sin prövning av bolagets anbud och vid förkas­ tandet av detsamma tagit ovidkommande hänsyn, awikit :från förfrågnings­ underlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOU på ett sådant sätt att bolaget därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Mot bakgrund av det nu anförda och då C4 Hus AB inte heller anfört någon annan omständighet soin utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lB LOU) (Vl�.w�I -- Madeleine Westberg Lena Palmer har föredragit målet. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden .fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i · kammarrätten foi:ilias att prövningstillstånd meddelas. I