FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-09-22 Mål nr 4489-17 Avd Dnr KSnr Avdelning 2 Meddelad i Göteborg SÖKANDE Skaraborgs Städ Aktiebolag, 556219-5510 Fägrevägen 2 549 41 Moholm MOTPART Stenungsunds kommun 444 82 Stenungsund SAKEN ""..-·1'""' ..:.i..; ;; .. r, \,J I.•2 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Dok.Id 493757 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-09-22 BAKGRUND Stenungssunds kommun genomför en upphandling av städtjänster, dnr I6/9. Av tilldelningsbeslut meddelat den I 0 april 2017 framgår att Skaraborgs Städ Aktiebolags anbud har förkastats. YRKANDE M.M. Skaraborgs Städ Aktiebolag yrkar att bolagets anbud ska kvalificeras och att utvärderingen göras om samt anför följande. I förfrågningsunderlaget har kommunen inte angivit något krav på hur många timmar det ska levereras storstädning och därmed kan storstädningstimmar inte utvärderas. Bolaget har räknat på tillräckligt antal timmar i arbetstid per månad, men bolaget har inte räknat på att leverera daglig städning fyra veckor i juli. Av denna anledning har bolagets anbud förkastats vilket är felaktigt. För förskolor och skolor som ska ha stängd period på sommaren måste man ta hänsyn till den period då skolan är stängd för att utvärderingen ska kunna göras på ett likvärdigt och rättvist sätt. Eftersom daglig städning inte ska levereras veckorna 28-31 levereras storstädning i stället. Det blir inte konsekvent att utvärdera städtiden över tolv månader så som kommunen gjort. Utvärderingen för skolor skulle i stället gjorts så att städtiden för 48 veckor divideras med tolv månader. Bolaget har räknat med att leverera städning under 52 veckor för alla objekt utom skolor och förskolor, helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. Stenungssunds kommun anser att ansökan ska avslås och anför följande. Bolaget har inte följt de instruktioner som tydligt framgår av upphandlings­ dokumenten utan har i stället inkommit med ett anbud som är i enlighet med en utvärderingsmodell som bolaget anser att kommunen "borde" ha tillämpat. Detta förhållningssätt är orimligt och skulle aldrig kunna 2 4489-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-09-22 tillämpas av upphandlande myndigheter på ett rättsäkert sätt. Om det vore upp till varje enskild anbudsgivare att själva uttolka en utvärderingsmodell utifrån de angivna specifikationerna skulle tilldelningsbeslut baserade på principerna transparens och likabehandling vara mycket sällsynta. I en utvärderingsmodell krävs att krav och villkor står i rimlig proportion till vad som ska upphandlas. I detta fall har de tyngsta aspekterna av utvärderingen legat på anbudens pris och förväntad nedlagd tid och samtliga anbudsgivare har fått exakt samma förutsättningar. Krav och utvärdering måste därför anses vara i enlighet med de upphandlingsrättsliga principerna. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet Gfr RÅ 2009 ref. 69). Bolagets anbud har förkastats som ett orimligt lågt anbud och bolaget menar att utvärderingen beträffande skolor och förskolor skulle ha beräknats på sådant sätt att städtiden divideras med 48 veckor i stället för som skett med 52 veckor. Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. I fötfrågningsunderlaget föreskrivs - såvitt nu är av intresse - följande: 5. Anbudsutvärdering 5.1 Anbudsprövning och utvärdering Anbudsprövning: Anbudsprövning genomförs i följande steg: 4489-17 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4489-17 2017-09-22 prövning av anbudsgivare, uteslutning prövning av anbud, kvalificeringskrav på anbudsgivare, uppfyllda ska-krav utvärdering enligt angiven utvärderingsmodell Utvärdering: Sker utifrån bästa förhållanden mellan pris och kvalitet. Utvärdering sker enligt nedan: Jämförelsesumma� Totalt anbudspris/månad (8 objekt) - mervärde (referens, kvalite samt schemaläggning) Anbud med lägst jämförelsesumma kommer att antas. Om fler anbud efter utvärderingen har samma jämförelsesumma kommer tilldelning av kontrakt ske med lottning. 5.2 Anbudspris Anbudspriset ska omfatta samtliga i förfrågningsunderlaget beskrivna uppdrag till angivna villkor och krav. Priset ska också inkludera resor till och från den lokal där städning sker samt även förbrukning av städmaterial ska ingå. Någon ersättning för merkostnader ska därutöver inte ingå. Priset ska anges i form av fast pris per månad/objekt. Samma pris ska gälla för samtliga månader på året. Priset ska anges exklusive mervärdesskatt. Det pris som kommer att ligga till grund för utvärderingen av anbudspriset är summan av samtliga åtta (8) objekt/månad i enlighet med beskrivningen ovan. Orimligt låga anbud (gnmdat på såväl kostnad per timme som städtimmar) kommer att förkastas. Med orimligt lågt anbud avses beställaren ett anbudspris som är baserat på antingen ett timpris lägre än 250 kr/timma eller färre antal timmar per objekt och månad enligt tabellen nedan. Stenungsunds kommunhus: 260 timmar/månad Stora Höga förskola: 30 timmar/månad Tallåsen äldreboende: 160 timmar/månad Hällebäcks äldreboende: 70 timmar/månad Centralförrådet 2 dagar/vecka: 10 timmar/månad Ekenässkolan: 160 timmar/månad Ucklums skola och förskola: 7 timmar/månad Vuxenutbildningen: 50 timmar/månad Detta är vad beställaren anser vara minimum antal timmar per objekt och månad för att kunna upprätthålla kvaliten som efterfråga i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren får i sitt anbud offerera flera antal timmar än vad som står i ovan tabell i sitt anbud. Beställaren kommer själv att räkna ut antal timmar per objekt och månad genom att dividera anbudsgivarens anbudspris per objekt med angivet timpris för att se att offererade timmar inte understiger tabellen ovan. 4 I GÖTEBORG 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4489-17 I GÖTEBORG Parterna är överens om att det av bolaget lämnade timpriset beträffande skolor och förskolor fördelat under en tolvmånadersperiod understiger det som kommunen angivit som lägsta pris. Bolaget har i sin ansökan redovisat hur det anser att upphandlande myndighet skulle ha utvärderat deras anbud. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget inte finns stöd för bolagets uppfattning att utvärderingen ska ske på olika sätt för olika kategorier av objekt. Bolaget har i anbudet räknat med att leverera det antal timmar som kommunen begärt men har ett timpris som understiger det som angivits som lägsta nivå. Mot denna bakgrund är det inte visat att kommunen genom att förkasta bolagets anbud har brutit mot LOU och de upphandlingsrättsliga principerna, och därmed inte heller att bolaget kan komma att lida skada i upphandlingen. Det saknas således skäl att förordna om att utvärderingen ska göras om och därvid beräkna anbudet på sätt bolaget anser korrekt. Förutsättningarna för ett ingripande enligt LOU är inte uppfyllda. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit M Georgsson. 2017-09-22 Observera att redovisade timmar, för arbetets utförande ej får understigas vid själva utförandet. Nedlagd tid är en kvalitetsparameter. Ange pris per månadfor Stenungsunds kommunhus. (Prisruta). [...] Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål amnälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ num1ner sa1nt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Fo,ts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\vw.domstol.se