FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE Nordea Bank AB, 516406-0120 105 71 Stockholm Ombud: Karl Nilsson Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Malmö stad 205 80Malmö SAKEN Mål nr 1326-14 Sida 1 (7) DOM 2014 -03- 1 4 Meddelad i Malmö KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslårNordeaBankAB:s yrkande om ingripande enligt LOU. 2G!4 -03- 1 7 Avd Dnr KSnr Aktbil ,,. ft �• . Dok.Id 195522 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida2 1326-14 YRKANDEOCH INSTÄLLNING M.M. Malmö stad genomför upphandling benämnd Banktj änster. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU och omfattar fyra sepa­ rata delar. Nordea Bank AB (Nordea) begär överprövning av upphandlingen i den del som avser flödesrelaterade banktjänster (del 1) och yrkar att den ska få avslu­ tas först sedan rättelse skett på så sätt att anbudet från Nordea beaktas och går vidare till slutlig utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen i denna del ska göras om. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Nordeas anbud har förkastats och Malmö stad har motiverat detta med att an­ budsgivare har haft att lämna pris avseende både Bank- och PlusGirot. Staden har anfört att eftersom Nordea endast lämnat pris avseende PlusGirogirering och en komplettering avseende priser inte kan beaktas i utvärderingen har man beslutat att förkasta Nordeas anbud. Det går inte att utläsa ur varken förfrågningsunderlaget eller kravspecifika­ tionen att anbudsgivare har att lämna pris för såväl PlusGiro- som Bankgiro­ girering avseende avsändaravgift. Det har inte framgått att beräknad volym (900 000 stycken) i underlaget omfattar både Bankgiro och PlusGiro. Det har vidare endast funnits en prisruta att fylla i. Så som förfrågningsunderlag och kravspecifikation utformats kan ingen annan tolkning göras än att anbudsgiva­ ren har haft möjlighet att offerera ett å-pris för avsändaravgift som gäller end­ ast för PlusGirot eller Bankgirot. Även om förvaltningsrätten skulle finna att det har framgått att å-pris för avsändaravgift ska lämnas både för Bank- och PlusGirot så strider ett sådant krav mot likabehandlingsprincipen, eftersom ett likvärdigt girosystem (PlusGirot) inte accepteras fullt ut. Nordea missgynnas av ett sådant krav eftersom man fråntas möjligheten att lämna sitt konkurrens­ kraftigaste anbud. Staden har efter anbudstidens utgång lagt till ett obligato- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Sida 3 1326-14 riskt krav som inte går att utläsa varken av förfrågningsunderlaget eller krav­ specifikationen. Detta strider mot såväl transparensprincipen som likabehand­ lingsprincipen. Om Nordeas anbud hade bedömts utifrån det ursprungliga för­ frågningsunderlaget med tillhörande kravspecifikation hade Nordea tilldelats kontrakt. Trots att Nordeas anbud är utformat helt enligt Malmö stads förfrågningsun­ derlag med tillhörande bilagor har staden begärt in rörtydligande från Nordea. Staden har saknat grund för att begära in förtydligande. Det framgår varken av Swedbanks eller SEB:s anbud att deras lämnade prisuppgift avser både Bank­ girot och PlusGirot. Av båda dessa anbud framgår att kostnader tillkommer, men dessa har inte specificerats. Det är dock endast Nordea som har avkrävts ett förtydligande. I enlighet med likabehandlingsprincipen borde därför, ef­ tersom båda dessa anbud godkänts, även Nordeas anbud ha godkänts utan förtydligande. Eftersom förtydligande trots detta begärts in skulle förtydligan­ det ha beaktats. Alternativt f'ar Malmö stad bortse från förtydligandet och ut­ värdera Nordeas anbud så som det har lämnats eftersom det ursprungliga an­ budet uppfyllde alla krav. Det kan inte anses förenligt med LOU att, med an­ ledning av ett förtydligande som upphandlande myndighet själv begärt in, dra slutsatsen att ett anbud inte kan utvärderas. Swedbank har offererat en lösning som bygger på Bankgiro. Malmö stad borde därför även ha accepterat Nor­ deas anbud som bygger på betalningsförmedling via PlusGirot. Det åligger Malmö stad att acceptera likvärdiga betalningsförmedlingstjänster. Malmö stads förfrågningsunderlag samt kravspecifikationen har inte varit tyd­ liga vad gäller hur pris ska lämnas i "Kravspecifikation del 1 Flödesrelaterade banktjänster" under avsnitt 1-4 avseende avsändaravgift. Denna otydlighet är inte förenlig med transparensprincipen. Att det är först efter anbudstidens ut­ gång som detta krav tillkommit illustreras av den information avseende av­ saknad av PlusGirokonto hos Malmö stads leverantörer som staden angett i sin begäran om förtydligande. Nordea har till följd av denna otydlighet lidit Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1326-14 Avdelning 1 I MALMÖ skada eftersom otydligheten lett till att Nordeas anbud har förkastats. När in­ formationen om vilka girosystem som stadens leverantörer är anslutna till har saknats i förfrågningsunderlaget gynnar detta den befintliga leverantören som får ett otillbörligt kunskapsövertag. Malmö stad motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Staden har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU och Nordea har inte lidit eller riskerat att lida skada. I upphandlingen efterfrågas å-pris på "Avsändar­ avgift, girering till giro". Avsändaravgiften är avsedd att gälla för såväl Plus­ som Bankgiro. Det som har varit av vikt för staden vid utvärdering för att finna det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, med avseende på kostnad för girering till giro, är att kunna avgöra totalkostnaden för betalningar till såväl PlusGiro som Bankgiro. Nordea är en erfaren aktör i branschen och torde så­ ledes ha förstått att Malmö stad genomför betalningar till såväl Bankgirot som PlusGirot och att anbudet måste inkludera kostnaden för betalning till både PlusGiro och Bankgiro. Nordea har inte visat att man uppfyllt det krav som staden haft med avseende på att anbudsgivare ska lämna pris på efterfrågad tjänst avseende girering till giro. Nordea har inte heller visat att staden har brutit mot likabehandlings- eller transparensprincipen eller att staden haft stöd i LOU att beakta den inkomna priskompletteringen eller annan prisuppgift för att kunna utvärdera anbudet. I förfrågningsunderlagets kravspecifikation finns en ruta benämnd "Övriga tillkommande kostnader", med förklaringen: "Här ska anbudsgivaren ange övriga eventuellt tillkommande kostnader för Malmö stad, som krävs för att utföra uppdraget. Utöver dessa eventuellt tillkommande kostnader, får an­ budsgivaren inte debitera Malmö stad några övriga kostnader". Nordea har i aktuell ruta angivit "Förutsatt att ovanstående avgående gireringar avser plus­ girogireringar är priset 0 kr. För ej efterfrågade tjänster gäller vid var tid gäl­ lande Prislista i Nordea". Nordea har således valt att villkora priset för Bank­ girobetalningar i sitt anbud och har därmed medvetet utelämnat pris för betal- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 1326-14 ning till mottagande Bankgiro. Denna kostnad kommer ostridigt att bli en till­ kommande kostnad för Malmö stad eftersom betalningsmottagarna använder båda girosystemen och staden inte kan styra till vilket girosystem betalningen ska gå. På förekommen anledning begärde Malmö stad in förtydligande från Nordea avseende skrivelsen om att deras anbudspris förutsatte att betalningar endast skulle ske till PlusGiro. Nordea uppgav i förtydligande att å-pris för avsändaravgift till Bankgiro uppgår till 0,20 kr. Sedermera gjorde staden be­ dömningen att förtydligandet inte kunde beaktas i utvärderingen eftersom för­ tydligandet och prisuppgiften var att likställa med en otillåten priskomplette­ ring. Nordeas egen särbehandling av PlusGirot i anbudet medför att anbudet inte blir möjligt att utvärdera utifrån tilldelningsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga anbud, eftersom stadens kostnad för betalning till Bankgiro inte kan beaktas i utvärderingen. Övriga två anbudsgivare har lämnat sina respek­ tive anbud utan särbehandling av girosystem eller reservationer om prisskill­ nad beroende på vilket girosystem som används. Båda anbudsgivarna har of­ fererat ett pris för tjänsten, oavsett till vil,ket giro betalningarna ska ske. Sta­ den fann därför ingen anledning att anta annat än att priset avser båda girosy­ stemen. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på Sida6 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 1326-14 IMALMÖ Avdelning 1 talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning För att konkurrensen ska vara på lika villkor i en upphandling krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av underlaget ska framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Av det av Malmö stad tillämpade förfrågningsunderlaget framgår i Krav­ specifikation del 1 Flödesrelaterade banktjänster under avsnitt 1-4 att pris ska lämnas bl.a. avseende "Avsändaravgift, girering till giro". Beräknad volym anges till 900 000 stycken per år. Att det i Sverige finns två olika system för girobetalningar, Bankgiro och PlusGiro måste uppenbart vara känt för varje anbudsgivare i en upphand­ ling av banktjänster. I avsaknad av en specificering av vilken typ av giro­ betalningar som avses kan kravet enligt förvaltningsrättens mening inte skäligen förstås på annat sätt än att efterfrågad prisuppgift ska avse girobe­ talning oavsett typ av girosystem. Att aktuell prisuppgift ska avse såväl Bankgirogireringar som PlusGirogireringar är således ett krav som fram­ gått redan av förfrågningsunderlaget. Kravet har således inte, såsom görs gällande av Nordea, lagts till av Malmö stad först efter anbudstidens ut­ gång. Enligt förvaltningsrättens mening är förfrågningsunderlaget avseende aktu­ ellt krav tillräckligt tydligt för att transparensprincipen ska vara uppfylld. Sida 7 FÖRVALTN INGSRÄTTEN DOM 13 26-14 I MALMÖ Avdelning 1 Visserligen har avsaknaden av angivande av beräknad volyms fördelning på de olika girotyperna kunnat försvåra för anbudsgivarna att lämna sitt bästa pris för girobetalningar, men denna brist har inte visats vara till skada eller risk för skada för Nordea. Vad Nordea anfört angående brister i för­ frågningsunderlagets tydlighet utgör således enligt rättens mening inte grund för ingripande enligt LOU. Inte heller vad Nordea anfört om att det är oförenligt med likabehandlingsprincipen om prisuppgift ska lämnas för såväl Bankgiro som PlusGiro samt attMalmö stad har att acceptera likvär­ diga betalningsförmedlingstjänster visar att förfrågningsunderlaget strider motLOU. Malmö stad har vid granskning av anbuden funnit att Nordeas anbud inte uppfyllt kravet avseende aktuell prisuppgift då pris endast lämnats avse­ ende PlusGirogireringar och Nordeas anbud har därför förkastats. Förvalt­ ningsrätten anser inte att vad Nordea anfört och åberopat visar attMalmö stad vid sin prövning av bolagets anbud och vid förkastandet av detsamma tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOU. Mot bakgrund av det nu anförda och då Nordea inte heller anfört någon annan omständighet som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansökan avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lB LOU) Ola Brändström I,il..,,,_ !!H HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅN D SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1, Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ornbudets namn postadress e­ postadress, telefonnummer till arbetspla;sen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adxessuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer saint dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut soin klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått &ån det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wwwdomstol.se