FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Storel AB, 556183-2667 463 83 Lilla Edet MOTPART DOM 2012-05-25 Meddelad i Stockholm Mål nr 7251-12 Enhet 12 Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU 1 SKL Kommentus Inköpscentral AB 117 99 Stockholm SAKEN 2012 -05- 2 5 Avd Onr Aktbil Ooss DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 239100 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 forvaltningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7251-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKI) genomför en upphandling av ljus­ källor 2012, projektnr. 10120. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfa­ rande enligt 4 kap. LOU och syftar till att träffa ramavtal med högst tre leve­ rantörer. Enligt en undetTättelse den 30 mars 2012 har SKI uteslutit Storel AB (bolaget) från utvärdering och antagit andra leverantörer än bolaget. Som skäl för att utesluta bolaget från utvärdering anges bl.a. följande. Bolaget har på en begäran om förtydligande kompletterat sitt anbud med ny bruttoprislista samt med reviderade livslängder för vissa artiklar. En sådan komplettering har inte efterfrågats och skulle anses gå utöver det tillåtna utrymmet för komplettering enligt 9 kap. 8 § LOU. SKI har inte beaktat denna komplettering. Anbudet från bolaget gick därmed inte vidare till utvärdering. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att rättelse ska ske på så sätt att bolagets anbud utvärderas. Till stöd för talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget justerade priserna i enlighet med bruttoprislistan efter att det fått en förfrågan från SKI om förtydligande. Sam­ tidigt såg bolaget att inlagda brinntimmar för vissa ljuskällor var fel in­ skrivna. Detta var ett uppenbart fel som bolaget har rätt att korrigera under utvärderingstiden i enlighet med 9 kap. 8 § LOU. Bolaget har lidit skada ef­ tersom SKI valt att inte utvärdera bolagets anbud. SKI bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Syftet med den begäran om förtydligande som gjordes av SKI var att få klarhet i hur priserna i brutto­ prislistan skulle läsas då detta inte var uppenbart. SKI har inte begärt, eller ens övervägt begära, en komplettering av bruttoprislistan eftersom detta skulle med­ föra en uppenbar särbehandling. Den av bolaget åberopade bestämmelsen ger inte anbudsgivare rätt att få komplettera anbud vare sig på grund av uppenbar felskrivning, felräkning eller genom förtydligande eller komplettering. Mot bak­ grund av att bolaget saknar en ensidig rätt att få komplettera sitt anbud enligt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7251-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen nämnda lagrum kan bolaget inte heller anses ha lidit skada eller ens riskerat att lida skada. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppenhet, som bl.a. innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet. En anbudsgivare ska exempelvis genom förfrågningsunderlaget kunna få in­ sikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av anbud kommer att bedömas. Emellertid medför de skiftande förhållanden som förekommer i det ekono­ miska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Qfr. RÅ 2002 ref. 50). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i den i målet tillämpliga lydelsen av 16 kap. 5 § LOU (numera 16 kap. 6 § LOU). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att det visas att sökanden har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Av handlingarna i målet framgår att bolaget har justerat sitt anbud med nya priser samt med ny information avseende brinntider. Bolaget har anfört att de aktuella priserna justerats på grund av att SKI begäit ett förtydligande avseende dessa samt att de felaktigt angivna brinntiderna utgjort ett uppen­ bart fel som bolaget har rätt att korrigera i enlighet med 9 kap. 8 § LOU. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7251-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I första stycket i denna bestämmelse ges upphandlande myndighet en möj­ lighet att tillåta en anbudssökande eller anbudsgivare att rätta uppenbara fel. Det finns inte någon skyldighet för myndigheten att tillåta en korrigering av ett uppenbart fel. I bestämmelsens andra stycke finns möjligheter för den upphandlande myndigheten att begära förtydliganden och kompletteringar. Generellt kan sägas att möjligheten att komplettera ett anbud bör utnyttjas restriktivt och med utgångspunkt i de allmänna principerna för upphandling i 1 kap. 9 § LOU. Detta för att undvika risk för särbehandling. Vidare torde initiativet till förtydliganden och kompletteringar endast få komma från upphandlande myndighet, eftersom denna "får begära" sådana. Mot denna bakgrund har inte bolaget haft någon rätt att komplettera eller korrigera sitt anbud på sätt som gjorts. Vidare, den omständigheten att SKI begärt ett för­ tydligande av bolaget med stöd av 9 kap. 8 § LOU, innebär inte att bolaget kan ange helt ny information i sitt anbud utan att detta riskerar att strida mot likabehandlingsprincipen. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte på de av bolaget an­ förda grunderna. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la LOU) Elisabeth Rahlen Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Elisabeth Larsson. 4 ·, Illi!i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person� eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast DV3109/1ALOU görs till kammarrätten, Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 2.