FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet12 SÖKANDE DOM 2013-07-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 8213-13 Sida1 (8) JärfällaBadrumsRenoveringAktiebolag, 556360-7851 Ombud: AdvokatPernillaNorman LindskogMalmströmAdvokatbyråKB Box27707 115 91 Stockholm MOTPART Järfällahus AB, 556059-1835 Box 197 177 24 Järfälla SAKEN Offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. �KONKURRENSVER Avd onr 1 KSnr KET 2013-07- 1 1 Dok.Id 366204 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Telefon 08-56 I 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefax 08-561 680 01 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDENM.M. Järfållahus genomför en upphandling avseende ramavtal för totalentrepre­ nader inomteknikområdetVYS-arbeten. Järfällahus har i ett tilldelnin gs­ beslutden27 mars2013 beslutat att r amavtal kommer att tecknas med föl­ jande anbudsgivare, i angiven rangor dning. Stockholms Rör expressAB, HusAlh-ör iJärfällaAB ochJärfälla BadrumsRenoveringAB. Järfälla BadrumsRenovering AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och an för till stöd för sin talan bl.a. följande. AvStock­ holms Rörexpress anbudframgår att de inte har betalat arbetsgivaravgifter för samtliga anställda. Stockholms Rörex press uppfyller därmed inte i för­ frågningsunderlaget uppställt kvalificeringskrav och skadärför rätteligen diskvalificeras.Detframgår av rättspr axis att beställaren är skyldig att kon­ trollera uppfyllelsen av de krav och kriterier som uppställsi en upphand­ ling. En miniminivå är att beställaren gör en rimlighetsprövning av ianbu­ den lämnade uppgifter och iför ekommandefäll ställerkontrollfrågor. Det är inte rimligtattStockholms Rörexpress har betalt ett cirka35 procent lägre belopp i arbetsgivaravgifter för februari månad än vad som följer av en enkel överslagsberäkning av arbetsgivaravgiften för det antal anställda somStockholms Rörexpress själva har uppgett att de har. Detframgår av för frågningsunderlaget att all personal som ska arbeta med uppdraget ska ha erforderlig behörighet. Varken iStockholms Rörex press ellerHusAllrör iJärfällas anbud angesatt kravet är uppfyllt. VarkenStockholms Rörex press eller_HusAllrör iJärfällas anbud innehål­ ler någon uppgift om namnet på tilltänkt platschef. Enligt förfrågningsun­ derlaget är det ett krav att namnet på platschefen ska anges ianbudet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 Allmänna avdelningen Av referensdokument som har bilagts Stockholms Rörexpress anbud fram­ går att en av Stockholms Rörexpress åberopade referenser är ett företag vid namn Ikano. För det första kan det konstateras att det inte går att utläsa av anbudet vilket Ikano-bolag som åberopas som referens. Vidare framgår det inte av Stockholms Rörexpress anbud att den åberopade referensen upp­ fyller det i förfrågningsunderlaget uppställda kravet på att referensen ska ha en årsomsättning om minst 250 000 SEK. Det kan konstateras att Ikano i anbudet tycks åberopas som en referens, medan Järflillahus tycks påstå att det rör sig om två separata referen�er. Rätteligen måste uppgifterna i anbu­ det gälla. Hättill kommer att såvitt kan förstås är den referensperson som anges hos lkano knuten till det Ikano-bolag som endast har 71 000 kr i pro- jektomsättning. Övriga eventuella projekt hos Ikano synes sakna referens. Järfällahus bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Järfällahus har hämtat in uppgifter genom "Begäran/Svar Offentliga uppgifter (blan­ kett SKV 4820)" från Skatteverket för perioden december 2012-februari 2013, det vill säga för de tre månader närmast före den tidpunkt då anbudet utvärderades. Av de uppgifter som Skatteverket har lämnat framgår att Stockholms Rörexpress har redovisat arbetsgivaravgifter för de efterfrå­ gade månaderna. Utifrån uppgifterna i Stockholms Rörexpress anbud och de uppgifter som Järfällahus har inhämtat från Skatteverket finns inget som tyder på att Stockholms Rörexpress inte skulle ha betalat arbetsgivaravgif­ ter för de löner och förmåner som de har betalat ut. I förfrågningsunderlagets punkt AFD.34 anges att all personal hos anbud­ givaren ska ha erforderlig behörighet och kvalifikation, genom kunskap och erfarenhet, för de arbetsuppgifter som utförs. Dock finns i förfråg­ ningsunderlaget inget krav på att detta ska styrkas i anbudet. Genom under­ tecknande av anbudet accepterar anbudsgivama kl'avet. De ifrågasatta an­ buden innehåller inga reservationer eller annat som tyder på att kravet inte I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen accepteras eller inte kommer att uppfyllas under avtalstiden. Anbuden upp­ fyller därmed kravet på erforderlig behörighet. Såväl Hus Allrör i Järfälla som Stockholms Rörexpress har i det anbuds­ formulär som ingår i forfrågningsunderlaget angett namn på erbjuden platschef. Till båda anbuden hör även tre referenstagningsformulär. På samtliga dessa.referenstagningsformulär finns anbudsgivarens platschef angiven. Hus Allrör i Järfälla och Stockholms Rörexpress har till sina an­ bud bifogat tre referensuppdrag, vilk1:t yppfyller förfrågningsunderlagets punkt AFB.5.1. Enligt förfrågningsunderlaget finns inget krav på att dessa uppgifter ska styrkas ytterligare utöver de i referenstagningsformuläret efterfrågade uppgiftema. Utöver de i till forfrågningsunderlaget hörande referenstagningsformulären har Stockholms Rörexpress bifogat en "redo­ görelseblankett för referenstagningsentreprenader" i vilken bolaget redogör för vilka tre bolag inom Ikano-koncemen som de har utfört service åt samt till vilka belopp. Genom de redovisningar som har bifogats anbudet har Stockholms Rörexpress visat att kravet på referensuppdragen är uppfyllda. Det bör noteras att omsättningskraven för entreprenaderna avser hela ent­ reprenaden, vilken kan sträcka sig över flera är, och inte omsättningen per år. Järfållahus har gett in k opior av förfrågningsunderlaget och delar av anbud. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOD) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj01ts. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det med anledning av vad sökanden har anfö1t i målet finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning soin på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att Jida skada på grund av att den upphand­ lande myndigheten brutit mot LOU. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, så kallade ska-krav, inte ska beak­ tas vid utvärderingen. Kravpå att anbudsgivare ska ha betalat arbetsgivaravgifter Bolaget har anfört att Stockholms Rörexpress inte har betalat arbetsgivar­ avgifter för samtliga anställda. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivare ska ha betalat föreskrivna skatter och arbetsgivaravgifter för att deras anbud ska tas upp till tas upp till prövning. Järfällahus har anfört att de har inhämtat uppgifter från Skat­ teverket för perioden närmast i tiden före anbudsutvärderingen och att uppgifterna från Skattverket visar att Stockholms Rörexpress har betalat in arbetsgivaravgifter under den efterfrågade perioden. Förvaltningsrätten anser att det inte har framkommit någon.anledning för Järfällahus att ifrå- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen gasätta att Stockholms Rörexpress har betalat arbetsgivaravgifter för sina anställda. Förvaltningsrätten finner att bolaget inte har visat att Järfällahus har agerat i strid med LOU när de vid utvärderingen av anbuden har ansett att Stockholms Rörexpress uppfyller kravet på att anbudsgivaren inte får ha obetalda arbetsgivai:avgifter. Krav på personalens behörighet Bolaget har anfört att det varken i Stockholms Rörexpress anbud eller i Hus Allrör i Järfällas anbud anges att förfrågningsunderlagets krav på att all personal ska ha erforderlig behörighet är uppfyllt. Av punkten AFD.34 i förfrågningsunderlaget framgår att all personal hos anbudgivaren ska ha erforderlig behörighet och kvalifikation, genom kun­ skap och erfarenhet, för de arbetsuppgifter man utför. I förfrågningsunderlaget finns inte något krav på att anbudsgivare ska styrka att all personal har erforderlig behörighet. I de nu ifrågasatta anbu­ den har anbudgivama, genom att unde11eckna anbuden, intygat att samtliga i förfrågningsunderlaget uppställda krav godtas och är uppfyllda. Bolaget har enligt förvaltningsrätten inte visat att Stockholms Rörexpress eller Hus Allrör i Järfällas anbud inte uppfyller i fö1frågningsunderlaget uppställt krav angående personalens behörighet. Krav på att namn på platschefska anges och krav på referensuppdrag Bolaget har anföit att namnet på erbjuden platschefinte framgår av Stock­ holms Rörexpress eller Hus Allrör i Järfällas anbud. Bolaget har vidare anfört att det inte heller framgår av dessa anbud att platschefema har utfö1t efterfrågade referensuppdrag. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 I förfrågningsunderlagets punkt AFB.51 anges följande. Anbudsgivaren ska ha resurser för att kunna genomföra rub1icerade tjänster. Detta krav anses uppfyllt om den i anbudet erbjudna platschefen har kompetens och erfarenhet från tre VYS-projekt där denne haft motsvarande ansvar, b�fo­ genheter och arbetsuppgifter som är aktuellt för denna entreprenad och som motsvarar kraven i AFD.342. Samtliga referensprojekt ska vara ut­ förda inom de senaste fem åren, räknat från anbudstidens utgång. Minst en av tre referenserna ska ha en ekonomisk omfattning överstigande 750 000 kronor ex. mervärdesskatt. Övriga referenser ska vardera ha haft en eko­ nomisk omfattning på minst 250 000 kronor exklusive mervärdesskatt. Minst en av de tre referenserna ska ha innefattat arbeten i bostadslägenhet­ er med kvarboende lägenhetsinnehavare. Att efterfrågade resurser innehas ska strykas med uppgifter angivna på referenstagningsformulär, vilka ska bifogas anbudet. Av de delar av Stockholms Rörexpress och Hus Allrör i Järfällas anbud som har getts in till förvaltningsrätten framgår, såvitt förvaltningsrätten med nu tillgängliga uppgifter kan bedöma, att anbuden innehåller uppgifter som uppfyller ovanstående krav i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrät­ ten finner att bolaget inte har visat att Stockholms Rörexpress eller Hus Allrör i Järfällas anbud inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav beträf­ fande platschef och referensuppdrag. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det på grund av vad bola­ get har anfört inte har framkommit att Järfällahus har brutit mot de grund­ läggande principerna enligt 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. I ST O C KHO L M Allmänna avdelningen Sida 8 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 8213-13 Bolagets ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (3109/1 A LOU). Ulrika Moberg förvaltningsrättsfiskal Marie Englund har föredragit målet. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen