619 23 Trosa MOTPART Marks kommun 511 80 Kinna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Marks kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende arbets­ och skyddskläder. Upphandlingen består av tre kategorier där kategori 1 är vård/omsorg -städ - kök. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfa­ rande. Sista anbudsdag var den 27 oktober 2015. Tre anbud har inkommit avseende kategori 1. Efter kvalificering och utvär­ dering beslutades att anbud från Grolls AB (Grolls) skulle antas i denna ka­ tegori. Invite Europe AB (Invite) ansöker om överprövning och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska besluta att upphandlingen såvitt avser kategori 1 får avslutas först sedan rättelse skett genom en ny utvärdering där anbudet från Grolls inte ska beaktas. Som grund för yrkandet anförs bl.a. följande. Enligt 3.1 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren uppfylla och acceptera alla ska- Dok.Id 188776 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Mål nr 429-16 KONKURRENSVERKET Dnr I KSnr Aklbll _, -- 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2016-05-13 Meddelad i Jönköping SÖKANDE Invite Europe AB, 556595-7593 Box 143 PNd � i forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se 2.016 -05- 1 3 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 429-16 I JÖN KÖPING krav ställda i förfrågningsunderlaget samt i alla bilagor. Grolls har underlåtit att uppfylla ett stor antal av dessa krav. Pos. 1.1.Gacka): 1 färg finns i produktinfo, 3 offereras. Delbart blixtlås saknas. Reflexer saknas. Vindtät saknas. Vattenavvisande, ej vattentät. Pos. 1.2. Gacka): 1 färg finns i produktinfo, 3 offereras. Delbart blix­ lås saknas. Reflexer saknas. Vindtät saknas. Vattenavvisande, ej vat­ tentät. Pos. 1.5. (reflexjacka/varseljacka softshell): unisex efterfrågas, men det som offereras är två modeller, en herr och en dam. Efterfrågade färger är marinblå eller varselgul; offererade plagg finns enbart i svart och rött. Pos. 1.6. (reflexjacka/varseljacka softshell): ): unisex efterfrågas, men det som offereras är två modeller, en herr och en dam. Efterfrå­ gade färger är marinblå eller varselgul; offererade plagg finns enbart i svart och rött. Pos. 1.7 (varseljacka): ej avtagbar luva. Ej delbart blixtlås. Vindtät saknas. Information om innerficka saknas. Pos. 1.10 (fleecejacka med foder): laminerad är inte detsamma som fordrad. Pos. 1.13 Geansbyxa med resår i midjan): det framgår ej av produkt­ bladet var resåren sitter, kravet är midjan. Pos. 1.23+1.24: (byxa): det framgår inte om benfickan går att stänga, vilket är ett krav. Pos. 1.26 (byxa3⁄4 lång): krav är benfickor med dragkedja, offererat är benficka där det inte framgår om den går att stänga. Pos. 1.27 (byxa3⁄4 lång): benfickor saknas Pos. 1.30 (t-shirt kortärmad): krav är rak modell, offererad är tydligt insvängd. Pos. 1.33 (t-shirt kortärmad): figurnära modell efterfrågas, offererad är rak. Pos. 1.55: (underställströja): efterfrågat är svart underställströja, of­ fererad är svart/blå. Enligt 3 .1.1 i förfrågningsunderlaget ska lämnat anbud anses kvalificerat om det på någon av kategorierna finns godkända produkter på minst 90 procent av positionerna. Totalt är det 13 av 58 positioner som brister på ska-kraven. Grolls anbud borde således ha förkastats. Om anbudet hade bedömts enligt förfrågningsunderlaget skulle Invite, i egenskap av att ha klarat de ställda kraven och erhållit högsta utvärderingspoäng, ha tilldelats kontrakt. Genom att utvärdera Grolls anbud har kommunen brutit mot 1 kap. 9 § LOU och likabehandlingsprincipen. Invite har således lidit skada i den mening som avses i 16 kap. 6 § LOU. 2 3 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 429-16 I JÖN KÖPING Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Anbudet från Grolls uppfyller ställda krav på produkter till 100 procent. Pos. 1.1: offererad jacka är vind- och vattentät (vattenpelare 6000 mm) med tejpade sömmar, har delbart blixtlås och reflexer fram och bak. Finns i röd, marin och svart. Pos. 1.2.: uppfyller ställda krav i enlighet med 1.1. Pos. 1.5. uppfyller ställda krav. Krav på specifika färger har inte ef­ terfrågats. Dam- och herrstorlekar täcker upp betydligt fler storlekar än unisex. Pos. 1.6. uppfyller ställda krav- se pos. 1.5 (samma jacka fast med tryck bak) Pos. 1.7 uppfyller ställda krav då jackan är vind- och vattentät (vat­ tenpelare 8 000 mm), har delbart blixtlås och innerficka. Enligt frå­ gor och svar (fråga 10) är det okej med en luva som går att stoppa undan på de produkter där avtagbar luva efterfrågas. Pos. 1.10 (fleecejacka med foder): uppfyller ställda krav då fleece­ jackan är fordrad med ett polyesterfoder. Pos. 1.13 Geansbyxa med resår i midjan): uppfyller ställda krav då offererad produkt har resår i midjan. Pos. 1.23+1.24: (byxa): offererade produkter uppfyller ställda krav då de har benficka stängningsbar med knapp. Pos. 1.26 +1.27 (byxa3⁄4 lång): uppfyller ställda krav då offererad produkt har benfickor, varav en stängningsbar med knapp (ok enligt frågor och svar, fråga 12). Pos. 1.30 (t-shirt kortärmad): uppfyller ställda krav då offererad produkt är en damtopp med normal passform. Pos. 1.33 (t-shirt kortärmad): uppfyller ställda krav då offererad produkt är en rak modell med tightare passsform. Pos. 1.55: (underställströja): uppfyller ställda krav då offererad pro­ dukt är svart med blå inslag, inget krav att den ska vara helt enfär­ gad. Utvärdering har skett enligt förfrågningsunderlaget och den s.k. mervärdes­ modellen. Anbudet med den lägsta jämförelsesumman per kategori är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Om det är så att Grolls anbud ändå inte upp­ fyller kraven, såsom Invite gör gällande, kommer Invite ändå inte att antas som leverantör. Anbud med näst lägst jämförelsesumma inom aktuell kate­ gori har nämligen lämnats av en annan leverantör och inte av Invite. Invite har således inte lidit någon skada, vilket är en förutsättning för ingripande 4 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 429-16 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Gällande regler Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning endast på de omständigheter som sökanden åberopar. Parterna får själva bära ansvaret för utredningen Gfr RÅ 2009 ref. 69). Frågan i målet är om det föreligger skäl för ingripande enligt LOU på de grunder Invite anför. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upphand­ las och som därmed också har stor frihet att ställa krav på det som ska upphandlas. Av detta följer att myndigheten i normalfallet även har tolk­ ningsföreträde för om ett anbud uppfyller kraven i förfrågningsunderla­ get, så länge man inte har agerat på ett sådant sätt att principerna enligt LOU överträds. I JÖN KÖPING enligt LOU. Redan av denna anledning bör deras ansökan om överprövning avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 429-16 I JÖNKÖPING Förvaltningsrätten anser att kommunen tydligt har redogjort för hur an­ budet från Grolls överensstämmer med kraven i förfrågningsunderlaget. Det som åberopats och anförts av Invite visar därmed inte att det har skett någon överträdelse av 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i LOU genom att anbudet från Grolls har utvärderats och antagits. Det finns således inte skäl för ingripande enligt LOU, varför ansökan ska avslås. Dessutom krävs för ingripande enligt LOU att leverantören lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). För ingripande mot upphandlingen är inte tillräckligt att bolaget anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada utan sökanden måste också visa att det förhåller sig så (se HFD 2013 ref. 53). Av utredningen i målet framgår att Invite har lämnat det tredje lägsta priset i kategori I efter Grolls och ytterligare en leverantör. Kom­ munen har anfört att Invite med anledning av detta ändå inte kommer att antas som leverantör om anbudet från Grolls skulle förkastas, eftersom den andra leverantören har lämnat anbud med näst lägst jämförelse­ summa. Invite har inte invänt mot detta. Invite kan således inte anses ha lidit skada på så sätt som krävs för att förvaltningsrätten ska förordna om ingripande enligt LOU. Invites ansökan om överprövning ska därför av­ slås även av denna anledning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU) Annette Spjuth Föredragande har varit Anders Sanner. iIJii,, SVERIGES DOMSTOLAR •• '.'' ., r.•; , HUR MAN.,.ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den, �qm vill .ö��ddaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri- > '':'vdsen skadefbkskickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se