LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM 2008-05-20 Meddelad i Växjö Mål nr 505-08 E Rotel 5 Sida 1 (5) SÖKANDE Medpro AB, 556644-7156 Lilla Bommen 6 411 04 Göteborg MOTPART Landstinget Kronoberg Upphandlingsavdelningen Box 1223 351 12 Växjö SAKEN KONKURRENSVEHKET .. 2008 -05- 2 1. Avd Dnr Doss Ak1bll Landstinget Kronoberg har genomfört en förenklad upphandling av s.k. B­ tjänst enligt 15 kap. LOU avseende ramavtal - bemannings�jänst psykiatri­ ker. Vid anbudstidens utgång hade anbud inkommit från 16 olika anbudsgi­ vare. Landstinget Kronoberg beslutade den 24 april 2008 att teckna avtal med sex olika leverantörer. Den 2 maj 2008 begärde Medpro AB överpröv­ ning av beslutet. Bolaget var en av de leverantörer som inte antagits. Lands­ tinget har tecknat avtal med tre leverantörer och avvaktar med att teckna avtal med de tre ytterligare leverantörerna till efter länsrättens prövning. Medpro AB överklagar tilldelningsbeslutet och yrkar att landstinget ska ompröva deras anbud. Den 24 april 2008 fick de tilldelningsbeslutet att Medpro var diskvalificerade enligt 10 kap. 2 § LOU. Upphandlaren förtyd­ ligade i ett mail att anledningen till diskvalificeringen var att Medpro har skatteskulder på mer än 7 miljoner kronor samt att denna uppgift var häm­ tad från en kreditupplysning via Creditsafe. Medpro har betalat alla skatter och sociala avgifter dock något sent och har därav en något dålig kreditra­ ting. Den dåliga kreditratingen beror till mesta del på att infonnationen är baserad på gammal information, årsredovisning 2007 finns inte med. Man får till exempel sämre kreditrating om en styrelseordförande är bosatt i Schweiz. Medpro har en stabil ekonomisk bas. Vidare anvisar �i förfråg- Överprövning enligt lagen (2007-1091) om offentlig upphandling (LOU) ; Dok.Id 29682 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: lansrattenikronoberg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM Sida 2 505-08 ningsunderlaget vilken kreditnivå som gäller för eventuell diskvalificering. Av underlaget framgår under rubriken 'Finansiell och ekonomisk ställning' endast följande: Landstinget kommer att göra en ekonomisk bedömning av risken for företaget under avtalsperioden. Anbudsgivare skall ha en stabil ekonomisk bas. Landstinget Kronoberg kan komma att på eget initiativ ta fram senaste upprättade årsredovisning och likviditetssiffror. Vidare teck­ nade Medpro och Kronoberg ett avtal inom gynekologi i mars 2007. Det kan antas att det även då gjordes en kreditrating och det är oförståeligt att Medpro nu ett par månader senare blir diskvalificerade av samma upphand­ lingsenhet. - Medpro:s låga kreditrating bygger på historiska och ej uppda­ terade fakta. Koncernen har vänt en stor förlust under 2006 till ett positivt resultat under 2007. Bolaget har en solid plattform att stå på med lång histo­ ria, god lönsamhet, bra soliditet och ett stort eget kapital. Allt detta bygger på hög kompetens och lång erfarenhet. Även om Medpro inte lidit skada av landstingets felaktiga förfarande på så sätt att Medpro hade tilldelats kon­ trakt i upphandlingen utan det felaktiga förfarandet, har Medpro lidit skada genom att huvuddelen av deras konkurrenter på marknaden nu gör gällande att Medpro diskvalificerats på grund av 'skatteskulder och ej tillfredsstäl­ lande ekonomisk stabilitet'. Landstinget Kronoberg motsätter sig bifall till överprövningen och anför bland annat följande. Tilldelningen gjordes enligt utvärderingsmetoden lägsta pris. Vid bedömningen av lägsta pris smmnerades de offererade pri­ serna för barn- och ungdomspsykiatriker, vuxenpsykiatriker samt leg. läka­ re. Avtal har tecknats med tre leverantörer och det kvarstår att teckna avtal med ytterligare tre leverantörer. Landstinget diskvalificerade Medpro AB på grund av skatteskulder och ej tillfredställande ekonomisk stabilitet. Dis­ kvalificeringen byggde på den kreditupplysning som landstinget tog. Landstinget har gjort en felaktig bedömning beträffande företagets skatte­ skulder. Företaget hade ej någon restförd skatteskuld hos kronofogdemyn­ digheten vid tidpunkt för upphandlingen. Omständigheten att landstinget Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 505-08 har gjort en felaktig bedömning avseende skatteskulderna medför dock inte att företaget har lidit någon skada av landstingets förfarande och en om­ prövning av deras anbud leder inte till något förändrat resultat i anbudsvär­ deringen. Medpro AB placerar sig på en sjunde plats och skulle därför ej ha tilldelats kontrakt i upphandlingen. Talan ska lämnas utan bifall eftersom Medpro AB ej lidit någon skada enligt 16 kap. 1 § upphandlingslagen. DOMSKÄL Den aktuella upphandlingen sker som förenklad upphandling enligt be­ stämmelserna i 15 kap. LOU. Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller som huvudregel att upphandlande myndighe­ ter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Vid prövning av anbud gäller enligt 15 kap. 16 § LOU att en upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet skall göras enligt 12 kap. 1 § 2 st LOU. Av bestämmelsen framgår att myndigheten skall ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktio­ nella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet skall i förfrågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. KRONOBERGS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 505-08 Av 10 kap. 2 § 5 p. LOU framgår att en leverantör f'ar uteslutas från att del­ ta i en upphandling om leverantören inte har fullgjort sina åligganden avse­ ende socialförsäkringsavgifter eller skatt i det egna landet eller i det land där upphandlingen sker. Enligt 16 kap. 2 § LOU skall länsrätten, om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, be­ sluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Av handlingarna i målet samt av Landstinget Kronobergs uppgifter framgår att Medpro AB diskvalificerades från upphandlingen på grund av skatte­ skulder och ej tillfredställande ekonomisk stabilitet. Länsrätten konstaterar att parterna är överens om att Medpro AB placerades på sjunde plats och inte tilldelades något kontrakt i upphandlingen samt att detta berodde på bland annat en felaktig bedömning beträffande en restförd skatteskuld. Medpro AB får således anses ha visat att Landstinget Kronoberg brustit i upphandlingsförfarandet genom att ha uteslutit Medpro AB på felaktiga grunder. Då Landstinget Krononberg inte haft fog att utesluta Medpro AB på anförd grund har Medpro AB till följd härav lidit skada eller kunnat komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därför. Vid bedömningen av huruvida upphandlingen skall göras om eller om det är tillräckligt att enbart vidta rättelse konstaterar länsrätten att mer ingri­ pande åtgärder än vad som är nödvändigt inte bör vidtas. Den brist som konstaterats kan inte anses ha påverkat upphandlingens konkurrensuppsö- KRONOBERGS LÄN LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM Sida 5 505-08 kande skede, utan i stället det senare stadium i förfarandet då anbud har lämnats och prövningen av leverantör och anbud skall göras. Det är därför tillräckligt att utvärderingsfasen av upphandlingen rättas. Upphandlingen skall således rättas på så sätt att Landstinget Kronoberg gör en ny utvärde­ ring av leverantörernas anbud. DOMSLUT Länsrätten förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att en ny utvärdering utförts. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga liinsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall. adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga r--0 0N Q www.domstol.se för beslutet,