Dok.Id 222958 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratten-i-vaxjo/ Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2020-03-31 Mål nr 5969-19 Sida 1 (5) SÖKANDE Offentligt Säkerhet i Sverige AB, 556929-8341 Ombud: Advokat Annika Blomqvist Advokatfirman Cederquist AB Ombud: Jurist Fanny Femlöf Advokatfirman Cederquist AB MOTPART Växjö kommun Upphandlingsenheten SAKEN r�yNKURRENSVERKET i Meddelad i Växjö Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Växjö kommun (kommunen) genomför en upphandling av personlarm. Fem anbud har inkommit varav alla kvalificerat sig till utvärdering. Utvärde­ ringskriterium är ekonomiskt mest fördelaktiga anbud med avseende på pris. Genom tilldelningsbeslut den 12 december 2019 tilldelades iZafe AB kon­ traktet. Offentlig Säkerhet i Sverige ABs (Offentlig) anbud bedömdes vid utvärderingen ha tredje lägsta pris. YRKANDEN M.M. Offentlig ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att ny anbudsprövning genomförs varvid anbuden från iZafe AB (iZafe) respektive AMIGOASS AB (Amigoass) inte ska anses uppfylla 1.::n11et I ). � :Om � KSnr Ak1bil ---- 20 -03· 3 1 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5969-19 I VÄXJÖ samtliga obligatoriska krav och därmed förkastas. Bolaget anför i huvudsak följande. Av upphandlingens kravspecifikation avsnitt 5.2.6 följer att det i anbudet ska offereras ett larm med en batterikapacitet om 24 timmar med maximal funktionalitet. Vad som avses med maximal kapacitet har förtydli­ gats genom frågor och svar som ställdes under upphandlingsförfarandet. Av kommunens svar framgår det att maximal funktionalitet innebär att larmet ska fungera som det är avsett, dvs. kunna larma, skicka position, samt att medhörning och högtalare fungerar. Det framgår vidare att kravet på maxi­ mal funktionalitet innebär att larmet inte vid någon tidpunkt får gå ner i nå­ gon form av viloläge. Av kravspecifikationen avsnitt 5.2.1 följer även att det i anbudet ska offereras ett larm med en egen display, även detta förtydligas genom svar från kommunen. iZafe, som har tilldelats kontrakt, har offererat larmet Twig Embody som tillverkas av Twig Com Ltd, som på sin hemsida tillhandahåller specifikat­ ioner och produktblad för larmet. Av produktbladet framgår att om larmet ska uppdatera GPS-position var femte sekund så har larmet en batteritid på endast fyra timmar. Längre batteritid uppnås endast om GPS-positionen skulle uppdateras mer sällan, vilket skulle innebära att larmet inte drivs med maximal funktionalitet. Eftersom larmet Twig Embody inte kan bibehålla maximal funktionalitet under en längre tid än fyra timmar uppfyller inte iZafes anbud kravet på batterikapacitet. Amigoass, som har placerat sig på andra plats enligt tilldelningsbeslut, har offererat larmet Amigo NOVA350. Amigo NOVA350 har utvärderats av fö­ retaget Emergency Communication EmCom AB och klarade inte en genom­ snittlig driftstid om minst 24 timmar. Vidare uppfyller inte larmet kravet på att larmenheten ska ha en egen display. iZafes och Amigoass anbud uppfyller inte de obligatoriska kraven. Trots det har leverantörernas anbud inte förkastats och iZafe har tilldelats kontraktet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5969-19 I VÄXJÖ Hade kommunen rätteligen förkastat deras anbud skulle bolaget, som place­ rat sig på tredje plats i utvärderingen, tilldelats kontraktet. Bolaget har där­ med lidit skada, eller riskerat att lida skada. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. iZafe har uppfyllt samtliga krav i upphandlingen. De har intygat att deras of­ fererade produkter uppfyller de krav som kommunen har ställt, bl.a. vad gäl­ ler batteritid. Anbudsgivaren har garanterat att produkten uppfyller vissa krav och anses göra det så länge det inte är uppenbart att produkten i fråga inte uppfyller kraven. Det blir istället en avtalsfråga mellan leverantören och upphandlande myndighet om en produkt har sämre prestanda än utlovat. Amigoass produkt saknar display och borde rätteligen förkastats, det saknar dock betydelse i sak då iZafe uppfyller samtliga krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska genomföras i enlighet med prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit el­ ler kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först när rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt mellan parterna att Amigoass inte uppfyller obligatoriska krav i anbudet. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5969- 1 9 I VÄXJÖ En utgångspunkt när en upphandlande myndighet ska bedöma om ett anbud uppfyller ställda krav är att anbudsgivaren har lämnat korrekta uppgifter, så­ vida inte omständigheter i det enskilda fallet ger anledning att ifrågasätta riktigheten. I punkten 5.2.6 i förfrågningsunderlaget anges bl.a. att med ful­ laddat batteri ska enheten klara minst 24 timmar med maximal funktion­ alitet. I det elektroniska anbudsformuläret kan anbudsgivare ange om kravet uppfylls eller inte. iZafe har enligt handlingarna i målet svarat ja. Inga andra beviskrav på anbudsgivaren uppställdes i förfrågningsunderlaget avseende det aktuella kravet. Kommunen bedömde därför att iZafe uppfyllde det obli­ gatoriska kravet på batteritid och kvalificerades till utvärdering. Offentlig har i överprövningsprocessen åberopat bl.a. produktblad från Twig Embody, det larm som iZafe enligt tilldelningsbeslutet offererat i upphand­ lingen. Av produktbladet framgår att om larmet uppdateras var femte se­ kund så har enheten en batteritid på fyra timmar. Med uppdatera avses att GPS-positionen uppdateras. Av upphandlingsdokumentet framgår dock inte hur ofta GPS-positionen bör uppdateras för att anses uppfylla kraven på maximal funktionalitet. Kommunen har tagit del av bolagets ansökan om överprövning och det pro­ duktblad från Twig Embody som åberopas av klaganden. Förvaltningsrätten konstaterar att iZafe genom egen försäkran intygat att bolaget uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Därtill har kommunen i över­ prövningsprocessen kontaktat bolaget som distribuerar larm till bland andra iZafe, som har förklarat att det larm som offererats uppfyller det obligato­ riska kravet på maximal funktionalitet under minst 24 timmar. Förvaltnings­ rättens samlade bedömning är att bolaget inte förmått visa att kommunen agerat i strid mot LOU när vinnande bolaget tilldelades upphandlingskon­ traktet. Något skäl att ingripa mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU med anledning av vad bolaget åberopat föreligger således inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5969- 1 9 I VÄXJÖ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Magnus Hansson Rådman Föredragande: Iva Ladan fi FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skickaellerlämnainöverklagandettill förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. I� Bilaga 1 1!lt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,,,vww.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida2av2 www .domstol.se