Svensk IT Funktion AB, 556570-3500 Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman Nova AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Fšrsvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Upphandling pŒ fšrsvars- och sŠkerhetsomrŒdet ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 413988 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 12 S…KANDE DOM 2013-11-11 Meddelad i Stockholm MŒl nr 20360-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 09:00-15:00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 20360-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Fšrsvarets materielverk (FMV) genomfšr en upphandling avseende kšp av utskriftslšsning med pullprint. Myndigheten anvŠnder sig av ett selektivt fšrfarande enligt lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrsvars- och sŠkerhetsomrŒdet, LUFS. Svensk IT Funktion AB yrkar att upphandlingen ska gšras om. Till stšd fšr sin talan uppger bolaget bl.a. fšljande. BestŠmmelserna i fšrfrŒgningsunderlaget innebŠr att anbudsgivarna dels i sina skriftliga anbud ska ange att skall-kraven Šr uppfyllda och dels att anbudsgivarna ska kunna styrka uppfyllnaden av skall-kraven genom test/kontroll av en provleverans. Varje rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare torde med utgŒngspunkt i fšrfrŒgningsunderlaget med fog ha uppfattat att FMV i samband med provleverans avsŒg att kontrollera och verifiera samtliga skall-krav. Fšrsvarets materielverk har dock brutit mot LUFS - genom att uppstŠlla obligatoriska krav som inte gŒr att kontrollera/testa och som Fšrsvarets materielverk inte heller har haft fšr avsikt att kontrollera/testa - genom att vid anbudsutvŠrderingen frŒngŒ fšrfrŒgningsunderlagets bestŠmmelser om att samtliga obligatoriska krav ska styrkas genom kontroll/test vid provleverans - genom att under provleveransen inte testa de funktioner som exemplifierats i fšrfrŒgningsunderlaget och - genom att anta en anbudsgivare utan att kontrollera att samtliga obligatoriska krav Šr uppfyllda/styrkta. Svensk IT Funktion AB har lidit skada pga. av att FMV antagit en annan anbudsgivare utan att kontrollera att denna kan styrka att samtliga stŠllda skall-krav Šr uppfyllda. MŒlet ršr inte huruvida vinnande anbud uppfyllt samtliga skall-krav, utan att FMV inte har fšljt sitt eget 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 20360-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen fšrfrŒgningsunderlag och dŠrigenom Šndrat fšrutsŠttningarna fšr anbudsgivarna. Detta har gynnat antagen leverantšr och missgynnat švriga anbudsgivare. Svensk IT Funktion AB har offererat en lšsning som idag uppfyller samtliga stŠllda skall-krav eftersom bolaget ur fšrfrŒgningsunderlaget utlŠst att samtliga skall-krav kommer att kontrolleras/verifieras vid en provleverans. Bolaget hade utformat sitt anbud pŒ ett annorlunda sŠtt om det framgŒtt vilket urval av krav som skulle komma att testas i praktiken och vilka krav det Šr tillrŠckligt att uppfylla vid FMV:s eventuella framtida behov. Fšrsvarets materielverk bestrider yrkandet och uppger bl.a. fšljande. Det framgŒr inte av fšrfrŒgningsunderlaget att samtliga skall-krav ska styrkas genom test av provleveransen i testmiljšn eller att samtliga skall- krav ska verifieras genom test i testmiljšn. Det enda som framgŒr av fšrfrŒgningsunderlaget Šr att uppgifterna ska fšrklaras och styrkas dŠr sŒ anges. Den exemplifiering som gjorts Šr just en exemplifiering av vad som kan testas i testmiljšn. Samtliga skall-krav gŒr dock att kontrollera och FMV har inte heller accepterat nŒgot annat Šn full kravuppfyllelse. Det fšljer dock av sakens natur att endast de funktioner som i nulŠget kan testas i den befintliga testmiljšn kan bli fšremŒl fšr verifiering genom testkšrning. Det Šr ocksŒ sjŠlvklart att vissa krav inte Šr testbara i en teknisk miljš och att dessa krav mŒste kontrolleras pŒ annat sŠtt. SŒdana krav Šr t.ex. krav pŒ dokumentation, service och support. Kontrollen och bedšmningen av kravuppfyllnaden av dessa krav har istŠllet skett genom granskning av skriftlig dokumentation och skriftliga redogšrelser under provleveransen. UtvŠrderingen och den efterfšljande verifieringen under provleveransen har alltsŒ genomfšrts i enlighet med fšrutsŠttningar och krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Fšrsvarets materielverk anser inte att Svensk IT Funktion AB har lidit eller har kunnat lida skada pga. en eventuell brist i upphandlingen. Bolaget kan endast lida skada ifall vinnande anbud inte uppfyller samtliga skall-krav i 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 20360-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen upphandlingen. Svensk IT Funktion AB har dock inte ens pŒstŒtt, Šn mindre konkretiserat eller visat, att det finns nŒgot krav i upphandlingen som vinnande anbud inte uppfyller. SK€LEN F…R AVG…RANDET Med hŠnsyn till principen om likabehandling ska obligatoriska produktkrav som stŠlls i en upphandling vara mšjliga att kontrollera (jfr EU-domstolens avgšrande i mŒl C-448/01, punkterna 47-52). Det Šr dock den som ansšker om šverpršvning Ð i detta fall Svensk IT Funktion AB Ð som har Œberopsbšrdan i mŒlet och som alltsŒ pŒ ett klart sŠtt ska ange vilka faktiska sakfšrhŒllanden som han eller hon grundar sin talan pŒ (jfr Hšgsta fšrvaltningsdomstolen avgšrande R 2009 ref. 69). Svensk IT Funktion AB har inte nŠrmare preciserat vilka obligatoriska krav bolaget menar inte Šr kontrollerbara och det kan dŠrmed inte anses visat att fšrfrŒgningsunderlaget strider mot LUFS i detta avseende. I fšrfrŒgningsunderlaget till upphandlingen anges bl.a. fšljande. UtvŠrderingen bestŒr bl.a. av provleverans fšr verifiering av uppfyllda krav. Provleveransen syftar till att ge den upphandlande myndigheten mšjlighet att testa offererad lšsning fšr att verifiera att denna uppfyller de krav som skriftligen angivits i anbudet. Under provleveransen kommer sŒledes kravuppfyllnaden att kontrolleras och bedšmas sŒ att den offererade lšsningen Šven fungerar och uppfyller myndighetens krav i praktiken. Om det under provleveransen framkommer att den offererade lšsningen inte fungerar i myndighetens miljš (inte uppfyller samtliga skall- krav), fŒr den anbudsgivare som rankats som nummer tvŒ provleverera sin lšsning och sŒ vidare. Det finns vare sig i lagtext eller i praxis stšd fšr att en upphandlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera om uppgifter som lŠmnats i ett anbud avseende de krav som stŠlls pŒ det upphandlande fšremŒlet Šr riktiga. De uppgifter ur fšrfrŒgningsunderlaget som nyss redovisats skulle 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 20360-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen dock kunna tolkas pŒ det sŠttet att den upphandlande myndigheten har Œlagt sig sjŠlv att genom test av en provleverans kontrollera att samtliga skall-krav Šr uppfyllda. FšrfrŒgningsunderlaget kan mot denna bakgrund i viss mŒn anses vara otydligt. Denna otydlighet kan dock inte anses vara av sŒdan karaktŠr att nŒgon av de principer som bŠr upp LUFS har trŠtts fšr nŠr. Av handlingarna i mŒlet stŒr vidare klart att FMV inte har kontrollerat att samtliga skall-krav Šr uppfyllda genom tester av den offererade lšsningen. Svensk IT Funktion AB har dock inte gjort gŠllande att vinnande anbud pŒ nŒgot sŠtt brister vad gŠller kravuppfyllnad. Bolaget har heller inte visat att FMV accepterat att vissa skall-krav kan uppfyllas fšrst vid en senare tidpunkt Šn vid provleveransen. Det sistnŠmnda sŠrskilt inte mot bakgrund av vad FMV har anfšrt, nŠmligen att samtliga skall-krav har kontrollerats under provleveranserna, om Šn vissa av dem enbart genom granskning av skriftlig dokumentation och skriftliga redogšrelser. Svensk IT Funktion AB kan vid dessa fšrhŒllanden inte anses ha gjort sannolikt att bolaget lidit eller riskerar att lida nŒgon sŒdan ekonomisk skada som avses i LUFS pga. FMV:s handlande. NŒgon mšjlighet fšr fšrvaltningsrŠtten att ingripa i upphandlingen finns dŠrmed inte. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Madeleine Benndorf RŒdman HŒkan Jšngren har fšredragit mŒlet. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket