FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2018-03-13 Meddelad i Umeå SÖKANDE Delete Service AB, 556363-4129 Skiljevägen 42 904 26 Umeå Ombud: Linnea Lindberg och Rikard Sahlberg Foyen Advokatfirma KB Södergatan 28 211 34 Malmö MOTPART Vännäs kommun Kommunkontoret 911 81 Vännäs SAKEN Sida 1 (6) � Mål nr 2559-17 l 1-----•--·· . ·"' ,,.,,,,,.,:�J Avd Dnr ,..-....--·=,.,=,-,•-a,.,,,"'"'•\ Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU KO���RR�S�E� · !{S�r . •�·,r,I. -,�,,_ Attbl� ·,·•�r·ct··. · f ..,,_, ..-· . • ) J .�: .... - ..- � - � "TT""' � " · . FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 80645 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ____,,,,,,,.,.,.,�.;1·· Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2559-17 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Vännäs kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Rivning av byggnad på fastigheten Överingenjören 4. Vid upphandlingen används för­ enklat förfarande. Kommunen har beslutat att diskvalificera det anbud som lämnats av Delete Service AB. Som skäl har i bilaga till Kommunens Utvärderingsprotokoll angetts att inlämningsbevis ej ingetts i tid. Delete Service AB (Delete) yrkar i förvaltningsrätten i första hand att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Delete anför bl.a. följande. Grund för att förkasta Deletes anbud saknas. Delete har ingett inlämnings­ bevis till Kommunen på föreskrivet sätt i rätt tid i enlighet med AFB.34 i upphandlingens Administrativa föreskrifter. Sista dag att inkomma med anbud var torsdagen den 19 oktober 2017. Det innebär att två dagar efter sista dag att inkomma med anbud var lördagen den 21 oktober 2017. Mot bakgrund av den s.k. söndagsregeln, som enligt LOU är tillämplig vid beräkning av avtalsspärr, inföll således rätteligen sista dag för anbudsgivare att tillhandahålla inlämningsbevis nästkommande var­ dag, dvs. måndagen den 23 oktober 2017. Det är ostridigt i målet att Delete ingav sitt inlämningsbevis måndagen den 23 oktober 2017, dvs. i rätt tid i enlighet med vad som ovan beskrivits. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2559-17 I UMEÅ Det bör också påpekas att Delete på lördagen den 21 oktober 2017 över­ sände e-post avseende inlämningsbeviset vilket emellertid på grund av tek­ niska problem inte tillhandahölls Kommunen i sin helhet med den bifogade filen innehållande inlämningsbeviset. Grunden för andrahandsyrkandet är att kravet ifråga brister i transparens. Det är oklart vad som avses med att inlämningsbevis ska tillhandahållas "senast två dagar efter sista anbudsdag". Tre av fyra anbud har också för­ kastats med hänvisning till "inlämningsbevis ej i tid". Vidare strider kravet liksom upprätthållandet av det mot proportionalitets­ principen. Omständigheten att, efter att anbudet getts in och en anbudsgivare är förhindrad att ändra/justera sitt redan ingivna anbud, kräva att anbudsgi­ varna tillhandahåller den upphandlande myndigheten en bekräftelse saknar helt syfte. Vidare innebär inte en eventuell avsaknad av inlämningsbevis eller ett för sent tillhandahållet sådant att själva anbudet saknar uppgifter som krävs för kvalificeringsfasen eller utvärderingsfasen. Kommunen anför bl.a. följande. Inlämningsbevis för anbud har inte inkommit till Kommunen inom angiven tidpunkt enligt AFB.34. Kommunen är bunden av skall-kravet. Kommunen har för den aktuella upphandlingen använt webbtjänsten e-avrop där en anbudsgivare alltid får ut ett inlämningsbevis. Beviset skulle vara Kommunen tillhanda senast två dagar efter sista anbudsdag. Inlämningsbeviset genereras dock när anbudet ges in. Anbudsgivaren kan därmed få det vilken veckodag som helst innan och hade därmed i god tid kunnat sända in beviset - både via e-post och ordinär postgång. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida4 2559-17 Ett underskrivet inlämningsbevis ger dessutom ett underskrivet elektroniskt anbud där en riktig namnteckning ersätter allehanda lösningar med installe­ rade certifikat vilket gör det betydligt enklare för anbudsgivare. Det är ett proportionerligt krav som ställts av administrativ nödvändighet. Anbudsgivare har tydligt instruerats om vad som gäller samt getts fullgod möjlighet och tid att skicka in ingivningsbeviset. Eftersom Kommunen inte fått detta inlämningsbevis i rätt tid av Delete har anbudet förkastats. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap. 6 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Anbud måste således uppfylla samtliga obligatoriska krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgöranden den 20 maj 2016 (HFD 2016 ref. 37 I och Il) också gett uttryck för ett strikt upp­ rätthållande av uppställda obligatoriska krav. I nämnda avgöranden uttalar domstolen bl.a. följande: "I en upphandling utgör förfrågningsunderlaget en central del av förfarandet. En förutsätt­ ning för att underlaget ska kunna fylla sin konkurrensuppsökande funktion är att potentiella Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2559-17 I UMEÅ leverantörer kan vara säkra på att de obligatoriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet. En upphandlande myndighet måste därför redan vid framställandet av förfrågningsunderla­ get se till att de krav som ställs är proportionerliga i förhållande till föremålet med upp­ handlingen på så sätt att kraven är adekvata och relevanta och inte går utöver vad som rim­ ligen bör krävas av den som vill lämna ett anbud. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud." I nu aktuell upphandling anges under punktenAFB.34 Elektroniskt anbud i upphandlingsdokumentensAdministrativa föreskrifter bl.a. följande: När anbud lämnas elektroniskt via www.e-avrop.com erhålls ett inlämningsbevis. Detta ska vara underskrivet av behörig person och skickas per post eller e-post till: Vännäs kommun Inlämningsbeviset är en förutsättning för att vi ska kunna öppna ditt anbud. Inlämningsbe­ viset måste vara oss tillhanda senast två dagar efter sista anbudsdag. Anbud där inläm­ ningsbeviset inkommer efter denna tidpunkt kommer att förkastas. Det är således ett obligatoriskt krav i upphandlingen att inkomma med un­ dertecknat inlämningsbevis senast två dagar efter sista anbudsdag. Sista an­ budsdag var torsdagen den 19 oktober 2017. Förvaltningsrätten noterar att det är ostridigt i målet att Delete inkommit med inlämningsbevis till Kom­ munen måndagen den 23 oktober 2017, dvs. fyra dagar efter sista anbuds­ dag. Dens.k.söndagsregeln,somreglerasi2§lagen(1930:173)omberäk­ ning av lagstadgad tid, avser tid då enligt lag eller författning en åtgärd sen­ ast ska vidtas, och är därmed inte tillämplig i den aktuella situationen. Anbudet från Delete med inlämningsbevis har således inte inkommit inom föreskriven tid varför kravet inte uppfyllts. Förvaltningsrätten anser vidare att kravet i sig måste anses vara relevant för upphandlingen och att förfarandet också är proportionerligt. Detta då det enligt förvaltningsrättens mening är befogat att kräva ett underskrivet in- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 6 2559-17 lämningsbevis eftersom det är ett sätt att erhålla underskrift av ett elektro­ niskt anbud. Vidare har anbudsgivare haft möjlighet att lämna in anbudet tidigare än sista anbudsdag och har därmed haft god tid på sig att inge in­ lämningsbeviset. Delete menar också att kravet ifråga är otydligt. Förvaltningsrätten noterar att det i kravet inte anges om kalenderdagar eller arbetsdagar avses. Om inte annat anges kan ett dylikt krav enligt förvaltningsrättens mening inte förstås på annat sätt än att det är kalenderdagar som avses. Det kan noteras att tre av fyra inkomna anbud förkastats med hänvisning till "inlämningsbevis ej i tid". De närmare omständigheterna kring förkastandet av de två övriga an­ buden framgår emellertid inte av handlingarna i målet. Oaktat att tre av fyra anbud förkastats är kravet ifråga enligt förvaltningsrättens mening tillräck­ ligt tydligt utformat för att en normalt omsorgsfull anbudsgivare utan svå­ righeter borde kunna uppfylla kravet. På grund av det anförda och då inte heller vad som i övrigt anförts av Delete medför att förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon be­ stämmelse i LOU eller mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1C LOU) Målet har föredragits av Christina Röckner. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga i\ ;:i. C Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. www .domstol.se den ändring av förvaltningsrättens 4. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se