FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet2 SÖKANDE Sida1 (4) Dok.Id 105969 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 10 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se DOM 2012-12-13 Meddelad i Linköping Mål nr 7736-12 Domare2 :22 Bergsäker AB,556811-9357 Vädursgatan6 412 50 Göteborg Ombud: JohanLundh Bergsäker AB Vädursgatan6 412 50 Göteborg MOTPART NorrköpingVatten AB,556526-9445 U pphandlingscenter 601 81 Norrköping SAKEN f\ON�J /; 013-25 11 40 ( ( BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Norrköping Vatten AB (upphandlande enhet) upphandlar ramavtal avse­ ende VA-tekniskt konsultarbete inom teknikområdet besiktning, riskanalys och vibrationsmätning för byggande av ledningsnät. Grund för tilldelning av kontrakt är lägsta pris. Av utvärderingsprotokoll framgår att kontrakt tilldelats SWECO Infrastructure AB. Bergsäker AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska göras om eftersom upphandlande enhet har brutit mot principer­ na om transparens och likabehandling, vilket har skadat bolaget. Till stöd för talan har bolaget anfört följande. I upphandlingsföreskrifterna anges att anbudet som har det lägsta priset kommer att antas. Det står däremot inte beskrivet hur priset kommer att utvärderas. I utvärderingen framgår det att priset har utvärderats genom att ange 100 timmar för uppdragsledare, 200 timmar för ingenjör, 0,01 timmar för administrativ resurs och 100 dygn för vibrationsmätare. Utvärderingsmodellen enligt ovan har inte varit tillgäng­ lig inför anbudslämnandet. Speciellt gäller detta priset för vibrationsmätare per dygn. Priset på vibrationsmätare efterfrågades inte i förfrågningsun­ derlaget. Istället har upphandlande enhet efter det att anbudsdatum var pas­ serad mailledes efterfrågat priser. Initialt efterfrågade upphandlande enhet reviderade timpriser där priset på vibrationsmätare ingick. Då antal vibrat­ ionsmätare per dygn inte är kopplat till hur många timmar som arbetas så svarade bolaget att ett sådant pris ej kan lämnas. Upphandlande enhet in­ hämtade då information om pris för vibrationsmätare per dygn utan att ange hur detta skulle utvärderas. Förfarandet strider mot bestämmelserna i lagstiftningen vad det gäller principerna om transparens och likabehand­ ling. På grund av bristerna i förfrågningsunderlaget så har upphandlande enhet kunnat styra utvärderingen efter önskad leverantör. Det föreligger allvarliga brister i förfrågningsunderlaget eftersom det inte förefaller vara transparent. Det går inte på förhand att förstå hur utvärderingen skall komma att ske eftersom samtliga utvärderingskriterier inte har inkluderats i Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7736-12 I LINKÖPING Enhet 2 ( Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7736 -12 I LINKÖPING Enhet2 ( förfrågningsunderlaget. Utvärderingen har således inte skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bolaget lider skada eller riskera att lida skada ef­ tersom ett konkurrenskraftigt anbud inte kunnat avges då det inte på för­ hand har gått att förutse hur utvärderingen skulle gå till. Om mängderna som framgår i anbudsutvärderingen hade varit kända så hade bolaget läm­ nat andra priser. Upphandlande enhet medger bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt1 kap.24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap.6 § LUF framgår såvitt här är av intresse att om den upphand­ lande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap.24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Bolaget har som grund för sin talan åberopat att upphandlande enhet brutit mot principerna om likabehandling och transparens. Den upphandlande enheten har i yttrande medgivit ansökan. Kammarrätten i Jönköping har i dom den 5 juni2012, mål nr1693-12, och dom den 5 november2012 , mål nr2466-12 , uttalat att rätten i princip ska kunna utgå från att den ska bifalla ansökan om överprövning enligt16 kap. lag (2007:1091) om offentlig upphandling, om motparten anser att ansökan ska bifallas. Förvaltningsrätten toJkar kammarrättens avgöranden på så sätt att dessa även är tillämpliga i mål enligt LUF. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7736-12 I LINKÖPING Enhet 2 Då det i målet inte framkommit någon omständighet som ger anledning att avvika från parternas gemensamma uppfattning att upphandlingen ska gö­ ras om, ska bolagets talan bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3 109/1D LOU) Föredragande har varit Jan-Erik Nilsson. ( 1ii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND fi.tl- Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till ( förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. ( 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,