( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2015-07-15 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Robur Safe AB, 556501-4445 Lundbyvägen 8 311 68 Slöinge MOTPARTER 1. Örebro kommun Box 300 00 701 35 Örebro 2. Askersunds kommun 3. Degerfors kommun 4. Hallsbergs kommun 5. Västra Mälardalens kommunalförbund 6. Kumla kommun 7. Lindesbergs kommun 8. Ljusnarsbergs kommun 9. Karlskoga kommun 10. Surahammars kommun 11. Arboga kommun 12. Kungsörs kommun 13. Köpings kommun SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Sida 1 (4) ' KONKURRENSVERKET 2015 -07- 1 6 Avd Dnr JWnr Mål nr 973 - - 984 - 15 Aktbll Dok.Id 135712 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Robur Safe AB:s ansökan om överprövning. ( ( ( Örebro kommun har tillsammans med ett antal kommuner och förbund (härefter Kommunerna) genomfört en upphandling benämnd "Brand- och säkerhetsskåp", Ks 734/2014. Örebro kommun har handlagt upphandling­ en. Enligt tilldelningsbeslut har Kommunerna beslutat att anta anbud från Håbeco Protection AB (Håbeco). PARTERNAS TALAN Robur Safe AB ansöker om överprövning av upphandlingen och anför föl­ jande. I upphandlingen efterfrågas ett säkerhetsskåp som ska rymma en volym på 50-60 liter. I "Artikelspecifikation Håbeco" anges en volym på 56 liter vilket är inom toleransen. I filen "Håbeco Säkerhetsskåp" som man kan hämta från den aktuella tillverkares hemsida anges att samma skåp med samma mått erhåller en volym på 65 liter vilket är över toleransen i upphandlingen. Anges en produkt som inte håller kraven ska man enligt upphandlingsföreskrifternabelastasmedettbelastningspris. Tillverkaren har även skickat över en prislista till Örebro kommun i vilken man har an­ gett en volym på 56 liter. På ett enkelt sätt kan man räkna ut den invändiga volymen genom att multiplicera invändig höjd, bredd och djup (H527xB=412xD=315m.m.)= 68,39liter. DåHåbecoejharfåttbe­ lastningspris på denna punkt har Robur Safe AB kommit på andra plats. Kommunerna motsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat följande. Kommunerna har godkänt position 6. 1 eftersom angiven volym (56 liter) ryms inom det intervall (50 - 60 liter) som Kommunerna har an­ gett som krav. De invändiga måtten i artikelspecifikation som angetts av Håbeco är en felskrivning enligt leverantören. De korrekta måtten är H524 x B300 x B356 =55,96 liter och överensstämmer med volymangivel­ sen 56 liter som angetts. Sakkunniggruppen har inte haft någon anledning Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973 - - 984 - 15 2015-07-15 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973 - - 984 - 15 2015-07-15 till att ge position 6.1 ett belastningspris då skåpet överensstämmer med angivna volymkrav. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Den aktuella upphandlingen avser ramavtal för brand- och säkerhetsskåp. I kravspecifikationen har under position 6.1 "Säkerhetsskåp med standard motsvarande SS 3492" ställts som krav en volym om 50 - 60 liter. Håbeco har i artikelspecifikationen angett en volym på det aktuella skåpet om 56 liter, dvs. inom kravets gränser. Kommunerna har därmed inte haft anled­ ning att påföra Håbeco ett belastningspris för den aktuella positionen. Att invändiga, genom felskrivning, inte överensstämmer med volymen medför ingen annan bedömning. Det är följaktligen inte visat att Robur Safe AB har lidit eller kan komma att lida skada varför ansökan om överprövning ska avslås. I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973 - - 984 - 15 2015-07-15 I KARLSTAD ÖVERKLAGANDE Denna dom kan överklagas. j�e bilaga(DV3109/1 B, LOU). Bo Forsberg (j Föredragande har varit Lars Överström ( ( Q � 0 0 0 ;:Q - Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer 0 - (<) Q �I-$ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part rälmas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.amn1arrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överldagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ( 0 Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överldagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www domstol.se 2. 3. 4. 5. _,.A,,,,,