FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2017-03-27 Mål nr 935-17 I KONKURRENSVERKET 2Gr7 ·,03- 2 7 Avd Dnr KSnr Aktbll Din Gruppen i Sverige AB, 556961-6534 Kanalvägen 1 803 09 Gävle MOTPAR T Sandvikenhus AB, 556476-9866 Box 3045 811 03 Sandviken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV G ÖR ANDE 1 Ann Liljedal SÖKANDE Meddelad i Falun Förvaltningsrätten avslår Din Gruppen i Sverige AB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 188862 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 935-17 IFALUN BAKGRUNDOCHYRKANDEM.M. Sandvikenhus AB (Sandvikenhus) genomför upphandling av entreprenad avseende ombyggnation av Björksätraskolan 7-9, Hus A, genom förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Upp­ handlingen annonserades den 1 februari 2017 och tilldelningsbeslut fattades den 6 mars 2017 varvid annan leverantör än Din Gruppen i Sverige AB (Din Gruppen) antogs. Din Gruppen ansöker om överprövning. Bolagets anbud hade lägsta pris och kommer att lida stor ekonomisk skada av Sandvikenhus beslut. Sandvikenhus bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Din Gruppen anfört är visat att Sandvikenhus brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Din Gruppen lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av de administrativa föreskrifterna framgår under rubriken AFB.31 Anbu­ dets form och innehåll, bland annat att Skatteverkets blankett SKV 4820 ska bifogas anbudet och att icke kompletta anbud kan komma att förkastas. Vi­ dare framgår att anbud ska lämnas skriftligen i tillslutet omslag. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 935-17 I FALUN Av anbudsinbjudan daterad den 30 januari 2017 framgår att anbud ska vara Sandvikenhus tillhanda senast den 28 februari 2017. Vadparterna ariför Din Gruppen anför i huvudsak följande. Bolaget har gått tillväga på samma sätt som i den förra upphandlingen bolaget lämnade anbud i. Företrädare för :bolaget har åkt personligen till Sandvikenhus och lämnat anbudet i en för- , sluten plastmapp. Det är precis som att skicka det med posten i förslutet brev för posten öppnas på Sandvikenhus kontor oavsett. Eftersom anbudet mottogs av receptionisten utan frågor fanns ingen anledning att revidera avlämningssättet. Förra gången utvärderade Sandvikenhus anbudet men inte den här gången. Eftersom det gick bra förra gången har bolaget haft anled­ ning att tro att det är okej. I bolagets anbud gjordes en notis att efterfrågad SKV blankett skickats direkt till Sandvikenhus. Sandvikenhus har i telefon­ samtal bekräftat att nämnda blankett kommit in. På Skatteverkets hemsida kan val göras om blanketten ska skickas direkt till beställare eller om entre­ prenör gör det själv. Bolaget valde det förstnämnda alternativet. Blanketten stämplades hos Skatteverket den 23 februari 2017 och bolaget kan inte anses ansvariga för när Skatteverket i sin tur skickar underlag vidare. Din Gruppen har i målet givit in Skatteverkets ifyllda blankett som är in­ komststämplad på Skatteverkets Hämösandskontor 2017-02-23 och av vil­ ken det framgår att uppgifter har hämtats ur Skatteverkets register 2017-03- 01. Sandvikenhus anför i huvudsak följande. Din Gruppens anbud förkastades då det inte uppfyllde skallkravet att anbud ska lämnas skriftligen i tillslutet omslag. Vidare skulle till anbudet bifogas Skatteverkets blankett SKV 4820. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 935-17 IFALUN Din Gruppens anbud inkom i en öppen plastficka samt saknade SKV blan­ kett. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att det av upphandlingsdokumenten framgår att anbud ska innehålla skatteverkets blankett SKV 4820 och att anbud som inte är kompletta kan komma att förkastas. Det är ostridigt i målet att anbu­ det inte innehöll den aktuella blanketten. Sandvikenhus har således inte age­ rat i strid med LOU eller de grundläggande principerna när Din Gruppens anbud blev förkastat på den grunden. Skatteverkets hantering av blanketten föranleder ingen annan bedömning. Av upphandlingsdokumenten framgår vidare att anbud ska lämnas i tillslutet omslag. Din Gruppen anför att anbu­ det var lämnat i en försluten plastmapp medan Sandvikenhus invänder och anför anbudet inkom i en öppen plastficka. Förvaltningsrätten finner att Din Gruppen inte visat att anbudet lämnats i ett tillslutet omslag och Sandviken­ hus därmed inte agerat i strid med LOU eller de grundläggande principerna när anbudet förkastats av det skälet. Skäl för ingripande föreligger således inte på den grunden. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Sandvikenhus inte agerat i strid med LOU och de grundläggande principerna när Din Gruppens anbud förkastats på de angivna grunderna. Skäl för ingripande föreligger inte och ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Anders Eriksson förvaltningsrättsfiskal 4 •ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 'i §u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan föfhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se