AllmŠnna avdelningen Enhet 12 S…KANDE Meddelad i Stockholm Jarl Sandin & Sšner Guld och Silver AB, 556285-0700 Kungsgatan 67 411 08 Gšteborg MOTPART Regionstyrelsen i Region Gotland Ombud: Regionjurist Patrik Pettersson Region Gotland 621 81 Visby SAKEN …verpršvning enligt lagen om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller Jarl Sandin & Sšner Guld och Silver AB:s ansškan och beslutar att Region Gotlands upphandling av ramavtal fšr jubileumsgŒva guldur ska gšras om. Dok.Id 460792 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2014-03-11 MŒl nr 3581-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3581-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND Regionstyrelsen i Region Gotland (Region Gotland) genomfšr en upphandling av ramavtal fšr jubileumsgŒva guldur. Upphandlingen genomfšrs som ett fšrenklat fšrfarande enligt 15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling Ð LOU. YRKANDEN M.M. Jarl Sandin & Sšner Guld och Silver AB (bolaget) ansšker om šverpršvning av upphandlingen. Till stšd fšr sin talan anfšr bolaget bl.a. fšljande. Kravet i fšrfrŒgningsunderlaget om lokal nŠrvaro i form av en butik strider mot principen om icke-diskriminering. Kravet innebŠr att lokala fšretag ges fšretrŠde pŒ grund av deras geografiska lŠge. Bolaget har begŠrt av Region Gotland att kravet ska tas bort ur upphandlingen och att anbudstiden ska fšrlŠngas. Krav pŒ kostnadsfritt batteribyte samt service under garantitiden kan tillgodoses via posthantering av det kostnadsfria emballage som bolaget alltid skickar direkt till gŒvotagaren. Bolaget fŒr inte mšjlighet att lŠmna anbud pŒ grund av sitt geografiska lŠge och diskriminer- as dŠrmed. Region Gotland bestrider bifall till bolagets yrkanden och anfšr bl.a. fšljande. Region Gotland vidhŒller stŠllda krav. SkŠl att fšrlŠnga anbuds- tiden saknas. Leverantšrerna har behandlats pŒ ett likvŠrdigt och icke- diskriminerande sŠtt. Vid upphandlingen har bl.a. proportionalitets- principen iakttagits. Det Šr gŒvotagaren som under garantitiden har att pŒkalla ŒtgŠrder frŒn leverantšren. Det Šr rimligt att gŒvotagaren kan fŒ sin gŒva servad pŒ sin hemort Gotland. Fšrslaget att gŒvotagaren fšr service ska behšva skicka ivŠg sin guldklocka tillgodoser inte en normal fšrvŠrvares berŠttigade fšrvŠntningar om service pŒ den ort dŠr saken fšrvŠrvats. Bolaget har inte lidit skada. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3581-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen SK€LEN F…R AVG…RANDET De grundlŠggande principer som ska fšljas vid all offentlig upphandling Šr principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (šppenhet och fšrutsebarhet), proportionalitet och šmsesidigt erkŠnnande, se 1 kap. 9 € LOU. Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten Šr en kontroll av om det pŒ grund av vad sškanden har framfšrt finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Fšr att ett ingripande ska bli aktuellt krŠvs vidare att sškanden kan visa att denna lidit skada eller kan komma att lida skada pŒ grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Bolaget har yrkat att upphandlingen ska rŠttas. FšrvaltningsrŠtten har dock fšr det fall det finns skŠl fšr ingripande enligt LOU att vŠlja mellan att besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den ska rŠttas, oavsett hur leverantšrens yrkande har utformats (jfr R 2005 ref. 47 samt HFD 2012 ref. 2). FšrvaltningsrŠtten har att pršva de grunder som hŠnfšr sig till upp- handlingens konkurrensuppsškande skede. I fšrfrŒgningsunderlagets kravspecifikation anges i punkten 2.5.1. bl.a. att butiken ska vara belŠgen inom 20 minuters gŒngavstŒnd frŒn Visby busstation. Principen om icke-diskriminering innebŠr ett fšrbud mot bŒde direkt och indirekt diskriminering p.g.a. nationalitet eller etablering i en viss medlemsstat eller i ett visst omrŒde. En upphandlande myndighet fŒr inte stŠlla sŒdana krav som i praktiken utesluter leverantšrer som saknar lokal fšrankring, om inte kraven Šr sakligt motiverade med hŠnsyn till kontraktsfšremŒlet. Att stŠlla hšga krav som endast ett fŒtal leverantšrer 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 3581-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen har mšjlighet att uppfylla strider Šven mot likabehandlingsprincipen, som Šr en fšljd av principen om icke-diskriminering, om inte kraven Šr sakligt motiverade av upphandlingsfšremŒlet. AnbudsfšrfrŒgans innehŒll och villkor i anbudsfšrfarandet mŒste stŒ i rimlig proportion till de mŒl som efterstrŠvas med upphandlingen. Alltfšr lŒngtgŒende krav som inte har en tydlig och affŠrsmŠssig koppling till kontraktsfšremŒlet kan strida mot proportionalitetsprincipen. FšrvaltningsrŠtten finner att det krav som uppstŠlls i fšrfrŒgnings- underlaget pŒ var en butik ska vara belŠgen utesluter leverantšrer som saknar den efterfrŒgade lokala nŠrvaron frŒn att lŠmna anbud. Vad Region Gotland har anfšrt om rimligheten att fŒ en klocka servad pŒ sin hemort och en fšrvŠrvares berŠttigade fšrvŠntningar utgšr enligt fšrvaltnings- rŠttens bedšmning inte nŒgon saklig motivering fšr uteslutning pŒ denna grund. FšrfrŒgningsunderlaget stŒr dŠrfšr i strid med principerna om icke- diskriminering, likabehandling och proportionalitet, vilket innebŠr att upphandlingen strider mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU. FšrvaltningsrŠtten finner att bolaget har gjort sannolikt att det riskerar att lida skada och att det dŠrfšr finns grund fšr ingripande enligt LOU. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening Šr bristerna av sŒdan art att de inte kan ŒtgŠrdas pŒ annat sŠtt Šn att upphandlingen gšrs om. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrfšr att ansškan ska bifallas pŒ sŒ sŠtt att upphandlingen ska gšras om. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Eva Blom T.f. rŒdman FšrvaltningsrŠttsnotarien Rebecka Hjorth har varit fšredragande. 4 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket