FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Förvaltningsrättsnotarien M Abrahamsson SÖKANDE BESLUT 2011-02-10 Meddelat i Härnösand Mål nr 4744,.10 E Svenska Friskvårds- och Checkadministration AB, 556686-7890 Storgatan 23 A 114 55 Stockholm MOTPART Ånge kommun 841 81 Ånge Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; 20t1 -03- 2 3 Avd Dnr ·: Dok.Id 15172 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611 - 34 98 10 forvaltningsratteniharnosand@dom.se SAKEN nu fråga om avskrivning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning. Besöksadress Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 0611 • 34 98 00 E-post: KONKURRENSVERKiET � 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 4744-10 2011-02-10 BAKGRUND Ånge kommun har den 28 september 2010 lämnat offertförfrågan avseende direktupphandling av friskvårdskuponger och tillhörande \jänster, "Frisk­ vårdskuponger DU 201024". Tidsgränsen för att komma in med anbud angavs till den 11 november 2011. Kommunen har den 26 november 2010 tecknat avtal med den vinnande anbudsgivaren och har, via e-post, den 30 november 2010 meddelat Svensk Friskvårds- och Checkadministration AB (bolaget) att uppdraget tilldelats annan anbudsgivare. Bolaget har den 10 december 2010 ansökt om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten beslutade den 10 december 2010, med hänvisning till att upphandlingen bedömdes vara en direktupphandling och således inte om­ fattas av avtalsspärr, att avvisa bolagets begäran om interimistiskt beslut om att Ånge kommun inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. YRKANDEN Bolaget har genom ansökan om överprövning yrkat i första hand att upp­ handlingen ska göras om och i andra hand att upphandlingen får avslutas först efter att kommunen utvärderat bolagets anbud och beaktat att det är det mest fördelaktiga anbudet. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Bolagets anbud har inte utvärderats då det enligt kommunen inte uppfyllde rätt "rating". I offertförfrågan finns inget krav om "rating". Bo­ laget uppfyller skallkraven och har lämnat ett avseväti mer ekonomiskt fördelaktigt anbud än den vinnande anbudsgivaren. Kommunen bör i en­ lighet med LOU välja leverantör enligt de krav som anges i offe1iförfrågan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser 111.111. Enligt 16 kap. 13 § LOU får en överprövning av en upphandling inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 4744-10 I HÄRNÖSAND Enligt 15 kap. 3 § LOU får direktupphandling användas om kontraktets 2011-02-10 värde uppgår till högst 15 procent tröskelvärdet. Nu gällande tröskelvärden anges i tillkännagivandet (2010:53) av tröskel­ värden vid offentlig upphandling. Av tillkännagivandet framgår att trös­ kelvärdet, för andra upphandlande myndigheter än statliga myndigheter, är I 919 771 kr. Förvaltningsrättens bedömning I förevarande fall har kommunen konkurrensutsatt direktupphandlingen genom annons och därigenom fått in anbud. Även om direktupphandling definieras som en upphandling utan krav på anbud är det enligt förvalt­ ningsrätten inte uteslutet att det kan vara fråga om en direktupphandling även i en situation som i nu aktuellt mål. Enligt 15 kap. 3 § andra stycket LOU får direktupphandling användas om kontraktets värde understiger 15 procent av tröskelvärdet, motsvarande 287 966 kr (I 919 771 x 0,15). Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att sådana omständigheter föreligger som medger direktupphand­ ling. Den upphandlande myndigheten ska beräkna ett kontrakts värde med utgångspunkt i det totala belopp som ska betalas. Därvid ska förlängnings­ klausuler och optionsmöjligheter beaktas som om de utnyt\jats. Kommunen har i denna del gjort gällande att värdet på tjänsten som entre­ prenören enligt avtalet skulle komma att utföra åt kommunen beräknas till 85 000 kr per år under två år, motsvarande ca 170 000 kr. Detta förhållande får antas vara riktig enligt vad som kommit fram i målet. Med hänsyn här­ till anser förvaltningsrätten att kommunen visat att det funnits grund för att i aktuellt fall tillämpa direktupphandling. .., ., 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 4744-10 I HÄRNÖSAND 2011-02-10 En ansökan om överprövning av en upphandling ska inte prövas efter den tidpunkt då ett avtal har slutits. Vid upphandlingar då någon avtalsspärr inte löper, som i förevarande fall, ska en ansökan för att kunna tas upp till prövning ha kommit in före det att avtal har ingåtts. Målet ska avskrivas om avtal har ingåtts. Av handlingarna i målet framgår att den upphandlande myndigheten ingått avtal med den vinnande anbudsgivaren den 26 november 2010. Bolagets begäran om överprövning kom in till förvaltningsrätten den 10 december 2010. Förvaltningsrätten finner mot angiven bakgrund att den tid inom vilken en prövning får ske har gått till ända. Målet ska därför avskrivas från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV .3109/1C LOU). Kerstin Widmark :iIlil�· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen ('.2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till forvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU