LÄNSRÄTT!E'.N I STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen SÖKANDE DOM 2009-11-27 Meddelad i Stocld1olm Mål nr Sida 1 (9) 21358-09, 21518---21529-09 Enhet 15 f ��j�,rf 2009 --1:.. 0 1 Markör Marknad & Kommunikation AB, 556671-1650 Box 396 701 47 Örebro MOTPARTER 1. Nacka kommun 2. Botkyrka kommun 3. Danderyds kommun 4. Ekerö kommun 5. N01rtä\jekommun 6. Salems kommun 7. Sollentuna konmrnn 8. Vallentuna kommun 9. Tyresö kommun 10. Täby kommun 11. Upplands Väsby kommun 12. Värmdö kommun 13. Karlstad kommun Ombud 1-13: Advokat Torbjörn Borg Öberg & Heijne Advokatbyrå Fristadstorget 4 632 20 Eskilstuna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 23 oktober 2009 och den 5 november 2009 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gäl­ la. Dok.Id 476932 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post lansrattenistockbolrn@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 21358-09 m.fl. STOCKHOLMS LÄN Allmänria avdelningen BAKGRUND~ Nacka kornmun har dels i eget namn, dels som ombud för ett antal kom­ muner (nedan under den gemensamma benämningen Kommunerna) ge­ nomfört en upphandling av tjänster för kundundersökning, dm UBN 2009/26-055. Upphandlingen har genomförts som en selektiv upphandling enligt 4 kap. LOU. I tilldelni11gsbeslut avsänt den 15 oktober 2009 beslutade Kommunerna att anta anriat anbud än Markör Marknad & Kommunikation AB:s (fortsätt­ ningsvis Markör). Markör har ansökt om över-prövning och yrkat att länsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Länsrätten har den 23 oktober 2009 och den 5 november 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Markör yrkar i första hand att rättelse beviljas. I andra hand yrkas att upp­ handlingen görs om i sin helhet. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Markör har, genom att i svarsbilagans SK 9 layssa i "ja", förbun­ dit sig att uppfylla skall-kravet att resultaten ska redovisas i tabellformat enligt beställarens önskemål. I formuleringen ligger sålunda att önskemå­ len inte är kända i dagsläget. Exempelredovisningen blir då just ett exem­ pel på hur resultatet tekniskt skulle kunna se ut. Att antalskolumnen togs med berodde på att detta är det vanligaste sättet att redovisa sådana här resultat. Om Kommunerna hade haft invändningar mot ett metodförslag av låg kvalitet hade låg poäng varit förståeligt, men här är det fråga om tycke och smak. Kommunerna gör också i svarsbilagans SK 11 en hänvisning till tidigare undersölmingar. Där framgår att just Markörs exempel används. LOU ställer krav på att förfrågningsunderlaget ska vara transparent och DOM Sida 3 LÄNSRÄTTEN I 21358-09 m.fl. STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen förutseba1i, dvs. så klaii och tydligt att ai1budsgivaren ska kunna avgöra vad upphandlaren tillmäter betydelse vid upphandlingen och utvärde­ ringsmodellen ska vara så utformad att den leder till ett rättvisande resultat. Så har inte varit fallet. Ingenstans i förfrågningsunderlaget framgår att ta­ bellerna skulle redovisas utan antal och inte heller framgår vilken betydelse exemplet på tabellformatet har i utvärderingen av upphai1dlingen. Kommunerna anför i ge1m1äle bl.a. följande. Markör har blandat sammai1 skall-kravet i SK 9, som gäller framtida leveranser av kundundersökningar som genomförs inom ramen för det framtida upphandlingskontraktet, och prövningen av de egna exemplen på digram och tabeller i punkten SK 11. Uppgiften i SK 9 utvärderas inte, utan kravet innebär endast att anbudsgi­ varen ska acceptera villkoret för att alls kunna tilldelas ett frai11tida kon­ trakt. Kommunerna vitsordar vidare Markörs uppgift om att det ingenstans i förfrågningsunderlaget fraingår att tabellerna ska visas utan antal. Kom­ munerna har bara begärt att anbudsgivarna ska redovisa goda exempel på tabeller för resultatredovisningen. Markör ytirar bl.a. följande. Markör hm· lämnat ett pris som är klaii lägre än det vi1mande anbudet. När det gäller kriteriet referenser får Markör sainma poäng som det vi1mande anbudet. Under kriteriet resultatredovis­ ning får Mai·kör 50 procent av det vinnande anbudets poäng. I resultatre­ dovisningen måste leverantören ha kompetens att omvandla stora mängder data till resultatsammanställningar. Här föms emelle1iid också ett "kosme­ tiskt" inslag i form av färg på diagramstaplar etc. När det gäller layout in­ nebär dagens teknik att presentationsmöjligheterna är i det nännaste oänd-­ liga. Det handlar· främst om vad som appellerar till läsaren/beställaren. Markör har accepterat förfrågningsunderlagets skall-krav att "redovisa re­ sultaten i tabellformat enligt beställarens önskemål", i1mebärande att Mar­ kör förbinder sig att anpassa presentationerna till vad som begärs vid vmje enskilt tillfälle. Som presentationsexempel föreslog Markör ett mycket bra DOM Sida 4 LÄNSRÄTTEN I 21358--09 m.fl. STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen tabellformat med både antal och andelar. Det bör konstateras att tabellfor­ mat utan antalsangivelser inte var ett skall-krav. Om kravet var så domine­ rande i poängsättningen för kriteriet resultatredovisning borde den poäng­ skala som anges varit så klar och tydlig att Markör skulle ha kunnat förutse vikten av denna detalj. Upphandlingen strider således mot transparensprin­ cipen. Det finns också felaktigheter i poängbedömningen när det gäller kriteriet resultatredovisning. I utvärderingskriteriet anges att för 20 poäng krävs omdömet "utmärkt". Det vinnande anbudet får omdömet "bra", nå­ got som enligt poängskalan ska innebära 15 poäng. Detta till trots får man 20 poäng. Markör har liksom det vinnande anbudet fått "bra" för diagram och "inte bra" för tabeller. Eftersom det sammanvägda betyget är 10 poäng måste det betyda att Markörs tabellexempel har ett enormt, närmast ofatt­ bart genomslag. Om diagram- och tabellexempel skulle ha lika stor bety­ delse skulle Markör få 12,5 poäng. Vinnande anbudet skulle få 15 poäng. Enligt proportionalitetsprincipen ska krav som ställs vara både lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet. Att en lättföränderlig layout ska ha sådan dignitet att det slår ut ett betydligt billigare alternativ med i övrigt samma kvalitet framstår som orimligt. Kommunerna anför bl.a. följande. Det hade varit motiverat att tilldela Markörs anbud beträffande kriteriet resultatredovisning ett ännu lägre vär­ de än vad som faktiskt gjordes. Kommunerna har i yttrande redovisat de skall-laav som alla leverantörer måste uppfylla i utvärderingsfasen. Villko­ ren framgår att "Svarsbilaga anbud kundundersökning". Ansvaret för an­ budets utforrm1ing vilar uteslutande på leverantörerna. De krav som Kom­ munerna har uppställt är tydliga, konkurrensneutrala och förutsägbara. Hu­ ruvida Markör de facto har den i förfrågningsunderlaget efterfrågade kom­ petensen saknar i detta sammanhang betydelse. Alla anbudsgivare har haft en mycket stor frihet att visa upp goda exempel på diagram och tabeller. De förslag som Markör presenterade var knappt godkända. Utvärderingen har gjorts mot de laav och de villkor som har uppställts i Kommunernas DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 21358-09 m.fl. STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen förfrågningsunderlag och inga andra omständigheter har därvid beaktats. Markör har också vitsordat att bolagets val av tabell för exemplifiering inte motsvarar det som Kommunerna efterfrågade. Markör har vidare anfört att den poäng det vinnande anbudet har tilldelats skulle vara felal