FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäima avdelningen SÖKANDE DOM 2010-05-10 Meddelad i Stockholm Mål m 26758-10 Enhet 14 Sida 1 (11) Competens Utbildning Sverige AB, 556503-9871 Ombud: Erika Togö Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -05- 1 1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om ingripande enligt LOU och förord­ nar att upphandlingen inte får avslutas avseende området Skellefteå förrän rättelse skett på så sätt att ny utvärdering av Competens Utbildning Sverige AB:s anbud genomförs i vilken lärarnas verksamhetsorter inte beaktas. Dok.Id 18327 Postadress Besöksadress 11.5 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@domse Tegeluddsvägen 1 08-.561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 267.58-10 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av Arbetsmarknadsutbild­ ning Verkstadsteknisk utbildning för Västerbotten och Jämtland dnr Af-2009/282941. Upphandlingen som har genomförts som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU är uppdelad i tre områden, Östersund, Umeå och Skellefteå. Competens Utbildning Sverige AB (nedan Competens) har lämnat anbud på bl.a. arbetsmarknadsområde Skellefteå. I tilldelningsmeddelande avsänt den 19 mars 2010 beslutade Arbetsför­ medlingen att avseende bl.a. arbetsmarknadsområde Skellefteå anta annat anbud än anbudet från Competens. Competens ansöker om överprövning enligt LOU av ovan angiven upp­ handling. Förvaltningsrätten har den 29 mars 2010 interimistiskt förordnat att upp­ handlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats i målet. YRKANDEN M.M. Competens yrkar att förvaltningsrätten upphäver Arbetsförmedlingens tilldelningsbeslut och ålägger Arbetsförmedlingen att rätta utvärderingen av arbetsmarlmadsområde Skellefteå på så sätt att anbudet från Competens ges högsta poäng i utvärderingskriteriet "Upplägg innehåll och genomfö­ rande". Till stöd för sin talan anför Competens bl.a. följande. Arbetsförmedlingen har i flera omgångar upphandlat verkstadsteknisk ut­ bildning för Arbetsförmedlingens olika arbetsmarknadsområden i Sverige. Utbildningen innehåller utbildning inom verkstadstekniska områden i yr­ kesmoduler samt företagsförlagd utbildning. I förfrågningsunderlaget be­ skrivs utbildningen på följande sätt. "Modulupplagd utbildning inom Verk- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758-10 stadsteknik med CNC och CAD/CAM innehållande en förberedande del där deltagarens förutsättningar för yrket testas samt en yrkesinriktad indi­ viduellt upplagd modulindelad yrkesutbildning som inkluderar praktik." I förfrågningsunderlaget angavs följande avseende beräkningsgrunder. Ut­ värdering av anbuden kommer att ske separat för respektive arbetsmark­ nadsområde; Östersund, Umeå och Skellefteå. I tilldelningsbeslutet, daterat den 19 mars 2010, anges att Competens givits tre poäng för utvärderingskriterie "a) Upplägg, innehåll och genomföran­ de." Utvärderingen av detta utvärderingskriterium är inte uppdelat på ar­ betsmarknadsområde, trots att förfrågningsunderlaget anger att utvärdering ska ske separat för de tre olika arbetsmarknadsområdena. Bedömningen av Competens anbud verkar vara baserad på att beskrivningen i anbudet inte är tillräckligt utförlig samt att de lärare som ansvarar för genomförandet av yrkesmodulema delar sin tid mellan två orter. Det torde betyda att bara det faktum att personalen i det aktuella anbudet avses dela sin tid mellan två orter skulle ge två poängs avdrag. Detta är en orimlig bedömning. Arbets­ förmedlingen har inte i förfrågningsunderlaget eller tilldelningsbeslutet visat att det är ett krav eller ens ett önskemål att lärare arbetar heltid eller att dessa ska vara boende på viss plats. Competens anbud är avgivet i en­ lighet med de förutsättningar som Arbetsfönnedlingen har givit för utbild­ ningen. I förfrågningsunderlaget beskrivs yrkesmodulema på följande sätt. "Modulerna ger arbetslösa grund- och/eller påbyggnadsutbildning för an­ ställning inom yrkesmmådet. Modulerna är uppbyggda på ett flexibelt sätt så att de kan avropas utifrån den individuella deltagarens behov/utbild­ ningsplan och i förekommande fall det enskilda företagets behov". Detta visar att upplägget av utbildningen mycket väl passar för flexibla lärartider. Eftersom Arbetsförmedlingen inte kan garantera ett visst antal platser, och dessutom önskar största individualitet i programmet, kan det snarare vara svårt för en utförare av utbildningen att anställa lärare på heltid för uppdra­ get. Då utbildningen dessutom kombineras med längre praktik på arbets- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758- 10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen platser i länet, och ett stort antal olika yrkesmoduler inom olika yrkesin­ riktningar, måste utföraren kunna vara flexibel i användandet av olika lära­ re över tid. Eftersom denna upphandling av verkstadstekniska utbildningar ingår i en serie av likadana upphandlingar som Arbetsförmedlingen gör för samtliga sina arbetsmarknadsområden runtom i Sverige, har flera exakt likadana upphandlingar gjorts under det senaste året. Competens har lämnat anbud i dessa upphandlingar och har använt samma upplägg och samma presenta­ tioner av upplägget som i tidigare anbud. Competens anbud har i dessa upphandlingar fått högsta poäng i utvärderingskriteriet "Upplägg, innehåll och genomförande". Competens kan därför inte förstå varför presentatio­ nen av "Upplägg, innehåll och genomförande" i anbudet i den aktuella upphandlingen för Skellefteå plötsligt skulle bedömas som sämre. De lärar­ ledda timmarna, antalet lärare och upplägget av yrkesmodulema är fullt tillräckligt, och har samma omfattning som i de anbud för Valdemarsvik och Norrköping, Motala och Mjölby som tidigare getts högsta poäng av Arbetsfönnedlingen. Om Arbetsförmedlingen vid utvärderingen hade fö\jt förfrågningsunderlaget hade bedömningen därmed inte kunnat bli annat än högsta poäng, liksom skett i de tidigare tilldelningsbesluten. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Arbetsfönnedlingen finner att den gjort en riktig bedömning som inte strider mot reglerna LOU. Om förvaltningsrätten skulle bedöma att ett ingripande ska göras anser Arbetsförmedlingen att det vore ett för stort ingrepp med alltför omfattande och stora skadeverkningar att förordna om att upphandlingen ska göras om. Arbetsförmedlingen yrkar vid sådant för­ hållande att ingripandet mot upphandlingen då ska ske genom förnyad ut­ värdering av upphandlingen. Arbetsförmedlingen anför vidare följande. Competens hänvisar till tidigare bedömningar i andra upphandlingar. Ar­ betsförmedlingen kan inte ta hänsyn till tidigare upphandlingar eller till- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäima avdelningen DOM Sida 5 26758-10 delningsmeddelanden. Det kan dock nämnas att anbuden inte har varit identiskt utfonnade i de olika upphandlingarna och i ett fall har utvärde­ ringsgrunderna varit am1orlunda utformat mot övriga. Competens har anfört att utvärderingen av "Upplägg, innehåll och genom­ förande" inte är uppdelat på de olika arbetsmarknadsområdena. Den be­ dömning som gjo1is har skett för vart och ett av arbetsmarknadsområdena Umeå som Skellefteå men Arbetsförmedlingens ko1mnentar har gjorts gemensam. Competens har inte i sitt anbud gjmi någon skillnad på de olika arbetsmarknadso1mådena i fråga om innehåll, upplägg och genomförande för den förberedande och den yrkesimiktade delen av utbildningen. Varför poängbedönmingen utmynnar i endast 3 av 5 poäng framgår tydligt av till­ delningsmeddelandet. Competens gemnäler bl.a. följande. Competens anbudsbilagor i de tidigare upphandlingarna är inte helt identiska eftersom det upplägg som erbjuds följer de för upphandlingen aktuella förfrågningsunderlagen. Innehållet i texterna är däremot nästintill identiskt. Om något anbud ska anses vara "kort redovisat och allmänt hållet" så är det anbudet gällande Valde­ marsvik som "endast" omfattar 12 sidor medan beskrivningen av upplägg, genomförande och innehåll i bilaga K10 i anbudet gällande Skellefteå om­ fattar 14 sidor. Arbetsförmedlingen anger i tilldelningsbeslutet att "Genomförandet av den yrkesimiktade delen av utbildningen är i övrigt kort redovisat". Beskriv­ ningen omfattar emellertid fyra A4-sidor och innehåller allt om "omfatt­ ning och uppföljning" såsom har efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Vid en jämförelse med t.ex. anbudet gällande Östergötland så är texten om den företagsförlagda utbildningen helt identisk. Det finns alltså ingen anled­ ning att sänka Competens betyg med hänvisning till att någon redovisning av "hur den företagsförlagda delen av utbildningen kommer att genomföras Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758-10 avseende omfattning och uppföUning". Det är alltså en identisk beskriv­ ning som i anbudet gällande Östergötland har getts högsta poäng. Arbetsförmedlingen anger vidare att "beskrivningen av Competens ar­ betsmetoder vid genomförandet av utbildningen är mer allmänt hållet." Detta stämmer inte då beskrivningen bland mycket annat omfattar "förslag på arbetsgång" för den aktuella utbildningen. Beskrivningen omfattar även förslag om studiebesök, utförlig infonnation om den vägledning och stu­ dievägledning som praktiskt erbjuds deltagarna. Ytterligare information har även kunnat hämtas från anbudets övriga bilagor. Denna utbildning är skräddarsydd av Competens för Arbetsförmedlingen och ett anbud som omfattar ett mycket stort antal sidor med ingående beskrivningar av hur utbildningen ska utföras rent praktiskt och med vilken pedagogik kan inte anses allmänt hållen. Beskrivningen följer strikt Arbetsförmedlingens egen rubriksättning i förfrågningsunderlaget samt ytterligare information som Competens har funnit relevant. Om Arbetsförmedlingen önskade en be­ skrivning som var mer specifikt inriktad på någon fråga som Arbetsför­ medlingen saknar vid genomgången av Competens anbud, borde Arbets­ förmedlingen ha haft med denna fråga i förfrågningsunderlaget. Compe­ tens har besvarat samtliga Arbetsförmedlingens frågor och beskrivningarna är därmed "allmänt hållna" eftersom Arbetsförmedlingens eget förfråg­ ningsunderlag är "allmänt hållet". Arbetsförmedlingen anger i sitt tilldelningsbeslut att "De yrkesspecifika modulerna redovisas med rubriker och rikttider, någon utförligare presen­ tation av innehållet framgår inte av anbudet." I bilagorna K10 och Kl1 till anbudet finns mer information att hämta. I bilaga Kl 1 anges kurser och kurskod samt att "Utbildningen kommer att utgå från Skolverkets Natio­ nella kurskrav samt branschspecifika krav, t ex Skärteknikcentrum.". Med den insyn i och kunskap om utbildningarna som Arbetsförmedlingen får antas ha i de utbildningar som Arbetsförmedlingen upphandlar, anser Competens att kurserna inte behöver beskrivas mer ingående än så. Av I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758-10 I STOCKHOLM Allmäima avdelningen kurskoderna framgår att samtliga skallkrav på utbildningens innehåll som uppställts i förfrågningsunderlaget uppfylls. I tidigare upphandlingar har Arbetsförmedlingen godkänt att Upplägg, innehåll och genomförande av specifika kurser görs med hänvisningar till Skolverkets nationella kurspla­ ner. I förfrågningsunderlaget föms ingen uppgift om att denna praxis skulle frångås i den aktuella upphandlingen. Utbildningsmålet uppnås dels av att Skolverkets kursplaner följs dels ge­ nom de metoder och upplägg som har beskrivits i bilagor till anbudet. Av­ görande för att uppnå utbildningsmålet är inte bara vilka kurser som till•" handahålls, utan hur leverantören genom olika insatser gör deltagaren an­ ställningsbar. Competens har med all tydlighet beskrivit de insatser som Competens utöver kursplanerna er�juder deltagarna i en av anbudets bilagor. UTREDNINGEN I MÅLET Under punkten 3.1.5 "Kompetens och personella resurser" i förfrågnings­ underlaget anges bl.a. följande. Aktuella lärare inom de verksstadstekniska utbildningsmodulerna skall ha: • en inom utbildningsområdet adekvat utbildning och/eller aktuell yrkeser­ farenhet om minst två (2) år inom utbildningsområdet, • pedagogisk utbildning och/eller aktuell erfarenhet av undervisning inom utbildningsområdet om minst ett (1) år, • erfarenhet av utbildning av vuxna. Lärare inom övriga ämnen skall ha: • en inom utbildningsområdet adekvat utbildning och/eller aktuell erfaren­ het från yrkesområdet, • pedagogisk utbildning och/eller aktuell erfarenhet av undervisning, Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758-10 Det är också av stor vikt att lärare har aktuell kunskap om hur verksamhe­ ten inom den aktuella branschen fungerar idag samt erfarenhet av de priori­ terade målgrupperna. I punkten 3.2.1 "Tiänstens innehåll, upplägg och genomförande" i förfråg­ ningsunderlaget anges bl.a. följande. Anbudet skall innehålla en beslaivning: a) av innehåll med rikttider, upplägg och genomförande av den förbere­ dande och den yrkesinriktade delen i utbildningen, samt hur utbildningen leder till att utbildningsmålet uppnås b) av hur den företagsförlagda delen av utbildningen kommer att genomfö­ ras avseende omfattning och uppföljning I förfrågningsunderlaget under rubriken 4.2 "Utvärdering" anges bl.a. föl­ jande. Upplägg, innehåll och genomförande (50%) Vid bedömningen kommer hänsyn att tas till hur väl: a) utbildningens innehåll, upplägg och genomförande, både för den förbe­ redande delen och den yrkesinriktade delen i utbildningen, leder till att utbildningsmålet uppnås (30 %) b) anbudsgivaren kommer att genomföra och följa upp den företagsförlag­ da delen av utbildningen (15 %) c) kvalitetssäkringen genomförs och säkerställer att målet med utbildning­ en uppnås (5%). Lärarkompetens (20%) Vid bedömningen kommer hänsyn tas till huvudlärares och övriga lärares fönnåga att genomföra utbildningen utifrån egen utbildning och erfarenhet inom yrkes- och utbildningsområdet samt erfarenhet av utbildning av vux­ na och av de prioriterade målgrupperna. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 9 26758-10 I 1 kap. 9 § LOU föreskrivs följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges fö\jande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan kormna att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning De gnmdläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Competens har dels ifrågasatt Arbetsförmedlingens bedömning vid utvär·· deringen, dels ifrågasatt att hänsyn har tagits till omständigheter som inte anges i förfrågningsunderlaget. När det gäller Arbetsförmedlingens bedömning vid utvärderingen har Competens anfört att Arbetsförmedlingen inte har givit Competens full poängsättning avseende utvärderingskriteriet upplägg, innehåll och genom­ förande. Av Arbetsförmedlingens kommentar till utvärderingen anges att Competens inte varit tillräckligt utförlig i sin presentation avseende ge­ nomförandet av den yrkesinriktade delen av utbildningen, arbetsmetoder vid genomförandet av utbildningen samt de yrkesspecifika modulerna. Competens gör härom gällande att Arbetsförmedlingens upphandling av verkstadstekniska utbildningar ingår i en serie av likadana upphandlingar som Arbetsförmedlingen gör för samtliga sina arbetsmarknadsområden runtom i Sverige. Competens har lämnat anbud i dessa tidigare upphand- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758- 10 lingar och använt samma upplägg och samma presentationer av upplägget som i anbudet avseende Skellefteå. Competens har i de tidigare upphand­ lingarna erhållit högsta poäng i utvärderingskriteriet upplägg, innehåll och genomförande. Competens kan därför inte förstå varför det inte erhållit högsta poäng i nu aktuell upphandling. Competens gör bl.a. gällande att det beror på att Arbetsfönnedlingen inte utvärderat de olika arbetsmarknads-• områdena var för sig utan gjort en gemensam bedömning, vilket har påver­ kat bedömningen av Competens anbud i denna del. Arbetsförn1edlingen uppger att en bedömning har skett för vart och ett av arbetsmarknads01mådena men att en kommentar har gjorts gemensamt. Förvaltningsrätten fim1er inte skäl att ifrågasätta denna uppgift. Competens har dock inte närmare argumenterat avseende förfrågningsunderlagets för­ utsebarhet och transparens. Såsom ansökan måste läsas har Competens därmed inte ifrågasatt det bedömningsutrymme Arbetsförmedlingen har haft, utan enbart den bedömning som gjorts. Det är inte förvaltningsrättens uppgift att överpröva den bedömning som upphandlande myndighet har gjort inom ramen för förfrågningsunderlaget. Competens invändning i denna del lämnas därför utan åtgärd. Avseende Competens andra invändning om att omständigheter som inte anges i förfrågningsunderlaget har beaktats gör förvaltningsrätten följande bedö1m1ing. Tilldelningskriterier ska vara formulerade, i kontraktshand­ lingarna eller i meddelande om upphandling, på ett sådant sätt att alla rim­ ligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka laiteri­ erna på samma sätt (jfr C-19/00 Siac). I komn1entarer till utvärderingen anges att Arbetsförmedlingen inte funnit det tillfredställande att Competens två lärare, som ansvarar för genomfö­ randet av yrkesmodulerna, kommer att dela sin tid mellan två orter. Förvaltningsrätten finner att förfrågningsunderlaget i denna del i och för sig är tydligt och förutsebaii. Det framgår dock inte att lärarnas verksam- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26758-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen hetsorter kommer att beaktas. Då Arbetsförmedlingen därmed har frångått förfrågningsunderlaget vid utvärderingen finner förvaltningsrätten att ovidkommande hänsyn har tagits. Utvärderingen har således inte skett i enlighet med vad som angetts i för­ frågningsunderlaget och strider i denna del mot 1 kap. 9 § LOU. Eftersom Competens anbud i denna del har utvärderats på ett mindre fördelaktigt sätt får Competens anses ha lidit skada. Det föreligger därför grund för att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. 2 § LOU. Förvaltningsrätten finner mot ovanstående bakgrund att ingripandet kan begränsas till att upphandlingen rättas på så sätt att en ny utvärdering av anbudet från Competens görs vari lärarnas verksamhetsorter inte beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA) �� Ulrika Melm Rådman Handläggare har varit Karin Malmström. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fö1valtningsrättens be­ slut ska skriva till I<:ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till föi-valtn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varfö.r man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom. ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av forvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga co r­oDN www.domstol.se