FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE KårabAB, 556817-7132 Skansbogatan2 B 212 32Malmö DOM 2016-02-23 Meddelad i Malmö Mål nr 13703-15 Sida1 (7) ( Ombud: advokatenRikardSahlbergochjur.kand.DanielSjöholm FoyenAdvokatfirmaAB Södergatan 28 211 34Malmö MOTPART MKBFastighetsAB, 556049-1432 Box 50405 202 14Malmö Ombud: advokatenJohanTollgerdt ochjur kandAnnikaAndersson AdvokatfirmanLindahl KB Studentgatan 6 211 38Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Kårab AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. ( KONKURRENSVERKET 2am -,02- 2 4 ..., Avd Dnr KSnr Dok.Id 303053 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Aktbll Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fina@dom.se 040-35 35 00 www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning1 BAKGRUND DOM Sida2 13703-15 ( MKBFastighetsAB(MKB) genomför upphandling av ram.avtal för nyckel­ färdiga hus av attefallstyp. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 18 december 2015 ska uppdraget tilldelasTuve ByggAB, HaraldssonsSnickeri& ByggAB ochRickard Olofsson ByggserviceAB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING KårahAB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska rättas på så sätt att ny utvärdering genomförs i vilken bolagets anbud ska delta, innebärande att bolaget antas som leverantör i ramavtalet. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Bolaget harfelaktigt diskvalificerats i upphandlingen.MKB har ansett att det har saknats en planlösning i bilaga 5 Gestaltning trots att planlösning bifogats anbudet. Förkastandet av anbu­ det strider motLOU. Att bilaga5 till anbudet utgör en planlösningframgår med all önskvärd tydlighet i anbudsformuläret. Denna planlösning stämmer överens med vad som anges i förfrågningsunderlaget. Det har därutöver va­ ritfullt möjligt att utvärdera den ingivna planlösningen vid anbudsutvärde­ ring. Detfinns därför ingen grund för att förkasta anbudet. Det finns inga krav i för:frågningsunderlaget på att måttangivelser eller någon funktionsbe­ skrivning ska återfinnas i planlösningen. MKB har i efterhand fabricerat krav för att kunna förkasta bolagets anbud. Detta förfarande strider mot li­ kabehandlingsprincipen och transparensprincipen. Det görs gällande att MKB av ingiven planlösning kan utläsa ungefärliga måttangivelser och att funktioner som omnämns i för:frågningsunderlaget utvisas. Det anges dessu­ tom ex plicit i den ingivna gestaltningen att Kårab AB:s Attefallshus är 25 kvm och innehåller pentry, dusch, WC, sovrum samt loft. Måttangivelser och meringående information brukar inte återges i planlösningar utan åter- ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 1 3703- 15 ( ges istället i eventuellt ritningsunderlag. Planlösning innebär närmast defi­ nitionsmässigt information om hur en yta disponeras. MKB har förkastat anbudet baserat på påhittade krav eller en vittgående tolkning av begreppet planlösning som inte har definierats i förfrågningsunderlaget. Kårab AB har i anbudet bekräftat att samtliga villkor och krav som uppställs är uppfyllda. Det finns vidare inget obligatoriskt krav på att inge en planlösning. Under koden AFB.5 i förfrågningsunderlaget anges att för att få delta i anbudsut­ värderingen ska kraven i AFB: 51, AFB.511 och AFB. 52 vara uppfyllda. Det anges inte i dessa koder att en planlösning måste inges. MKB har således förkastat anbudet utan stöd av förfrågningsunderlaget. Skulle förvaltnings­ rätten finna att det föreligger ett obligatoriskt krav att inge planlösning är detta krav inte sanktionerat. Detta medför att anbudsgivarna inte har kunnat förutse att avsaknaden av en planlösning skulle leda till förkastande av an­ budet. Planlösningen är kopplat till utvärderingen och inte kvalificeringsfa­ sen. Anbudsutvärdering ska genomföras efter kriterierna pris, gestaltning ochplanlösning. Avsaknadavplanlösningmedförinteattanbudetinte skulle gå att utvärdera utan att anbudet skulle få lägsta poäng vid utvärde­ ring av detta kriterium. Förkastandet av bolagets anbud står i strid med pro­ portionalitetsprincipen. Skulleavsaknadenavmåttuppgiftermedföraatt planlösningen inte anses utgöra en planlösning kan avsaknaden av sådana detaljer inte anses utgöra en konkurrensfördel. Kårab AB har endast styrkt kravet på ett avvikande sätt - dvs. det bakomliggande kravet är uppfyllt. Kårab AB har lidit skada till följd av att MKB agerat i strid med LOU. Hade anbudet inte förkastats hade bolaget ingått i ramavtalet. Fyra anbudsgivare skulle antas, men endast tre utvärderades. MKB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. MKB har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Kårab AB har inte lidit eller kan komma att lida skada,. Under AFB. 53i förfrågningsunderlaget anges bl. a. följande. "Anbudsgivare ska till sitt anbud bifoga en beskrivning av gestaltning (interiör och exteriör) för den bostadstyp/hustyp som offereras ( ( ( inklusive planlösning. Krav på utformning framgår bl.a. av AFD.l". Det har utgjortettkraviupphandlingenattplanlösningskabifogasanbudet. Kravet är rimligt och proportionerligt. Kravet syftar till att visa att i förfrågnings­ underlagetställdakravavseendefunktionermåttäruppfyllda. Detframgår vidare tydligt att planlösningen som sådan kommer att utvärderas inom ra­ men för ·anbudsutvärderingen. Det är oklart vilken del av bilaga 5 som Kå­ rab AB anser utgör en planlösning. Bilagan innehåller fyra bilder. Bilderna förefaller inte samstämmiga och kan därför inte läggas samman för att ge­ mensamt uppfylla kraven på planlösning. En planlösning är normalt sett en ritning ovanifrån av vilken bl.a. framgår mått, funktioner mm. De handling­ ar som bolaget gett in utgör inte någon planlösning. Det finns i och för sig inget som hindrar att planlösningen skulle varit utformad på annat sätt än som beskrivits, under förutsättning att erforderlig information kan utläsas. Det är inte av bolagets anbudsbilaga 5 möjligt att avgöra om de krav på hu­ sets storlek och funktioner som anges i ADF.l är uppfyllda eller inte. Det är inte heller möjligt att utvärdera bolagets anbud utifrån anbudsbilagan5. Dettaärfalletdådetbl.a. integårattutläsanågramåttuppgifterurdenna, tex. byggnadens höjd. Inte heller anges några funktioner och det går inte att bilda sig en rimlig uppfattning om sovloftet eller att få en helhetsbild av bad/toalett. Det går inte att utläsa vilka tvätt- och förvaringsmöjligheter so:in finns, hur dörrar fönster är placerade på den vägg som ej syns etc. Kravet på ingivande av planlösning är uttryckt på ett sådant sätt att det tydligt framgår att ingivande av planlösning är obligatoriskt för att utvärdering ska kunna göras. Av betygsnivåema framgår för O poäng "undermålig planlösning" och inte "planlösning saknas". En generell bekräftelse av att samtliga villkor ochkraväruppfylldasaknarbetydelseidettahänseende. Underlåtelseatt bifoga en planlösning utgör inte en avvikelse som är irrelevant eller oväsent­ lig. Det är proportionerligt att förkasta ett anbud som saknar planlösning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida4 13703-15 ( ( ( ( SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Kårab AB gör gällande att MKB har brutit mot LOU genom att felaktigt förkasta bolagets anbud. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Av det av MKB tillämpade förfrågningsunderlaget framgår under AFB.5 Prövning av anbudsgivare och anbudbl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM Sida5 13703-15 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida6 13703-15 { Anbudsprövningen sker i två steg. I det första steget kontrolleras att anbud innehåller samtliga i förfrågningsunderlaget efterfrågade handlingar och uppgifter samt att anbudsgivare uppfyller krav i AFB.51 , AFB.511 och AFB.52. I det andra steget utvärderas de anbud som uppfyller kraven i steg 1 Vidare framgår under AFB.53Prövning av anbud bl.a. följande. Generellt avseende utvärdering Enbart de anbud som uppfyller i förfrågningsunderlaget ställda krav samt krav på anbudsgivare enligt AFB.51 , AFB.511 och AFB.52 kommer att kvalificeras för utvärdering. Utvärdering sker enligt principen om det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Utvärderingsmodell Till grund för utvärdering av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet används nedanstående tre utvärderingskriterier med angiven viktning. Pris 40 % Gestaltning inklusive planlösning 40 % Leverans/färdigställandetid 20 % Gestaltning inklusive planlösning 40 % Anbudsgivare ska till sitt anbud bifoga en beskrivning av gestaltning (interiört och exteriört) för den bostadstyp/hustyp som offereras inklusive planlösning. Krav på utformning med mera framgår bland annat av AFD.1 nedan. MKB har vid prövningen av Kårab AB:s anbud gjort bedömningen att de handlingar som bolaget bifogat sitt anbud i form av fyra sidor med bilder inte utgör någon planlösning. MKB har med anledning därav förkastat bola­ gets anbud. Kårab AB gör gällande att den aktuella bilagan till bolagets an­ bud utgör en planlösning som stämmer överens med vad som anges i för­ frågningsunderlaget samt att det har varit fullt möjligt att utvärdera den in­ givna planlösningen. Kårab AB anför vidare att det inte finns några krav i FÖRVAL TNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 7 13703-15 förfrågningsunderlaget på att måttangivelser eller någon funktionsbeskriv­ ning ska återfinnas i planlösningen, att det inte har utgjort ett obligatoriskt krav att inge planlösning samt att förkastandet av bolagets anbud står i strid med proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten gör utifrån förfrågningsunderlagets lydelse bedömningen att det har det utgjort ett obligatoriskt krav i upphandlingen att till anbudet bifoga en planlösning. Förvaltningsrätten delar vidare MKB:s bedömning att Kårab AB:s anbud inte innehåller någon handling som kan anses utgöra en planlösning. Enligt förvaltningsrättens mening visar inte vad Kårab AB anfört och åbe­ ropat i målet att MKB vid sin prövning av bolagets anbud och vid·förkas­ tandet av detsamma tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågnings­ underlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOU på ett sådant sätt att bolaget därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Rätten har härvid bl.a. gjort bedömningen att det inte kan anses oproportionerligt att förkasta ett anbud som inte har uppfyllt ett obligatoriskt krav av nu aktuellt slag. Mot bakgrund av det nu anförda och då Kårab AB inte heller anfört någon annan omständighet som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansökan avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) n11 �adeleine Westberg / f Lena Palmer har föredragit målet. C(_,� ��� Bilaga 1 - Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltriingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa\,ardag. För att ett överklag�nde ska kunna tas upp i . kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kanlffi�b;ätten lämnar prövningstillstånd �m till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöyer de .inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ·SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 2. 3. 4. 5. 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f°ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www.domstol.sc