FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALM Ö Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2015-12-04 Meddelad i Malmö Mål nr 12238-15 Sida 1 (5) � KONKURRENSVERKET Orange Personal AB, 556911-6295 Sveavägen 166 113 46 Stockholm MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN "il\r ··12- 0 4 ('Jl:.J ' Avd Dnr K$nr Aktbtl Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Orange Personal AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 291390 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli 1.fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Region Skåne genomför upphandling av bemanningstjänster läkare/ sjuksköterskor. Upphandlingen, som genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU, är indelad i fyra delområden "Läkare Primär­ vård", "Läkare Psykiatri", "Läkare Sjukhus" och "Sjuksköterskor". Tilldel­ ningsbeslut har fattats i upphandlingen den 6 november 2015. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Orange Personal AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om eller rättas på så sätt att övriga leverantörer får in­ komma med motsvarande information som Colligo Vårdkompetens AB fått göra. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Det är ett skall-krav i upphandlingen att leverantören ska ha erfarenhet av bemanning till vår­ denheter sedan minst år 2013 (se punkt 1.8.2). En av de valda leverantörer­ na, Colligo Vårdkompetens AB, har bolagsregistrerat sin verksamhet 2014- 09-29. Region Skåne har brutit mot lagen genom att göra ett undantag från skall-kravet för Colligo Vårdkompetens AB. Förklaringen från Region Skåne har varit att man har godkänt att bolaget har åberopat a:tinat företags erfarenhet (1.3.4) för att godkänna skall-kravet i 1.8.2. Skall-kravet i 1.8.2 gäller erfarenhet av bemanning sedan minst 2013 och informationen ska innehålla datum för genomförande, uppdragsgivarens vårdenhet, kontakt­ person mm. Efterfrågad information i 1.3.4 ska säkerställa leverantörens ekonomiska ställning och vid behov kan information kompletteras när ett företag är under bildande. Colligo Vårdkompetens AB har säkerligen in­ kommit med kompletterande information enligt skall-kravet 1.3.4 som hän­ för sig till "åberopande av annat företags erfarenhet". För kravet 1.8.2 har Region Skåne dock för Colligo Vårdkompetens AB accepterat annan in­ formation än den som efterfrågats av andra leverantörer. Information som säkerställer skall-kravet om leverantörens ekonomiska ställning överförs Sida 2 12238-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 12238-15 härmed att gälla en leverantör för att uppfylla ett annat skall-krav i upphand­ lingen. Region Skåne bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphand­ lingen strider inte mot LOU eller de principer som bär upp lagen. Utvärde­ ringen har skett på ett korrekt sätt och strider inte mot de upphandlingsrätts­ liga principerna. Colligo Vårdkompetens AB har angett att det är ett nystar­ tat företag, men att ledningen har den erfarenhet som efterfrågas. Region Skåne har dälmed gjort bedömningen att Colligo Vårdkompetens AB upp­ fyller det aktuella kravet. Möjligheten i 11 kap. 2 § LOU att åberopa annat företags kapacitet avser inte endast ekonomiska krav utan gäller även andra kvalificeringskrav. En upphandlande myndighet måste anses ha ett bety­ dande utrymme när det gäller att bedöma om en leverantör uppfyller erfa­ renhetskrav. Orange Personal AB har uteslutits från upphandlingen då bola­ get inte uppfyllt kravet i 1.8.2. Bolaget åberopade inte annat företags kapa­ citet eller visade att bolaget på annat sätt förfogade över nödvändiga resur­ ser för att uppfylla kravet. Orange Personal AB uppfyller alltså inte alla de obligatoriska kraven som har uppställts och har därmed rätteligen förkastats. Bolaget kan således inte anses lida eller riskera att lida skada. I upphand­ lingen ska kontrakt tecknas med alla anbudsgivare som uppfyller de obliga­ toriska kraven och en alternativ fördelningsnyckel har tillämpats. Även om Region Skåne skulle gjort bedömningen att Colligo Vårdkompetens AB inte heller uppfyllde det aktuella kvalificeringskravet skulle detta inte inneburit någon skada för Orange Personal AB. Skäl för ingripande mot upphandling­ en föreligger därmed inte. Orange Personal AB genmäler bl.a. följande. Bolaget bestrider inte utvärde­ ringen och tilldelningen av Colligo Vårdkompetens AB. Dock har Region Skåne inte följt likabehandlingsprincipen och alla anbudsgivare har därmed inte fått samma förutsättningar. Eftersom Region Skåne har gjort ett undan­ tag för Colligo Vårdkompetens AB när man accepterat annan information Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12238-15 IMALMÖ Avdelning 1 för ett skall-krav är uteslutningen av Orange Personal AB inte korrekt ge­ nomförd. Detta strider mot likabehandlingsprincipen. Region Skåne hävdar att möjligheten att åberopa annat företags kapacitet inte enbart gäller eko­ nomiska krav. Region Skåne gör bedömningen att olika skall-krav kan gälla på olika delar i �pphandlingen, vilket förtydligar att alla anbudsgivare inte har bedömts eller fått möjlighet att bedömas på ett likvärdigt sätt. Region Skåne hävdar att det är upp till anbudsgivaren att åberopa andra bevis som styrker att kravet i 1.8.2 uppfylls. Orange Personal AB:s anbud visar som helhet att bolaget har nödvändiga resurser för att uppfylla det aktuella kra­ vet. När Region Skåne godkänner att ett skall-krav gällande ekonomisk • ställning (1.3.4) kan gälla för ett annat område bör detta gälla även för öv­ riga anbudsgivare enligt likabehandlingsprincipen. SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 § § LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Orange Personal AB, vars anbud för kategorin "Sjuksköterskor" har uteslu­ tits med hänvisning till att bolaget inte uppfyllt kvalificeringskravet avse- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 12238-15 ende erfarenhet, gör gällande att Region Skåne har brutit mot Hkabehand­ lingsprincipen i LOU genom att inte behandla alla anbudsgivare på ett lik­ värdigt sätt. Orange Personal AB hävdar också att uteslutningen av bolaget inte är korrekt genomförd. Enligt förvaltningsrättens mening visar dock inte vad Orange Personal AB anfört och åberopat till stöd för sin talan att Region Skåne i det aktuella upphandlingsförfarandet felaktigt förkastat bolagets anbud eller på annat vis har brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att bolaget därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Grund saknas därför för ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska således avslås HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) e_� wO_//--Y7-·/ C(I Ct_ · Madeleine Westberg Lena Palmer har föredragit målet. c ,{_ / I"· i!!.t· HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet. har meddelats vid en muntlig förhandling, eller detvid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framg-år av överldagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framg-år av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. WW\Y-domstol '-C