FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Scandic Rotels AB, 556299-1009 Box 6197 102 33 Stockholm Ombud: Advokat Rikarä Tereus Advokatfirman Lindberg och Saxon Cardellgatan 1 114 36 Stockholm MOTPART Kammarkollegiet Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN - Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Sidal (4) DOM 2016-10-06 Meddelad i Stockholm Mål nr 11737�16 KONKURRENSVERKET 20!6 -10- 0 7 - Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. . Dok.Id 763112 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11737-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Kammarkollegiet) genomför en ramavtalsupphandling av hotelltjänster, dm 96-11-2016, kvalitetskategori 4. Av tilldelningsbeslut den 25 maj 2016 framgår att Scandic Rotels AB (Scandic) inte har tilldelats ramavtal i den del som avser hotelltjänster i zon 1 i Linköping. Scandic yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om gällande till­ delning av ramavtal avseende zon 1 i Linköping och i andra hand att upp­ handlingen ska göras om i sin helhet. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget med tillhörande kravspecifikation är utformad i strid med de grundläggande principerna i LOU. Genom att begränsa det geografiska område inom vilken hotellen ska vara belägna, till ett område som inte utgör hela.centrala Linköping, har Kammarkollegiet uppställt ett krav som strider mot propmtionalitetsprincipen. Upphandlingen har av samma anledning inte främjat den effektiva konkurrensen på marknaden. Kammarkollegiets agerande och tilldelningsbeslut innebär att Scandic har lidit skada då Scandic genom förfrågningsunderlagets och kravspecifikationens utformning inte haft möjlighet att tilldelas avtal i upphandlingen. Kammarkollegiet anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövning Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11737-16 upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ dislaiminerande sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande, öppenhet och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anföii i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Rätten kan då besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att den upp­ handlande myndigheten har agerat i strid med LOU (RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt laävs även att sökanden kan visa att han eller hon har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt att av punkten 15.1.1. i laavspecifikationen gällande zon 1 i Linköping framgår att Kammarkollegiet har uppställt ett krav om att upphandlingsföremålet, dvs. den efterfrågade hotelltjänsten, ska vara placerad inom ett geografiskt avgränsat område i enlighet med en bifogad karta. Frågan i målet är om den geografiska avgränsningen strider mot proportionalitetsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att en upphandlande myndighet har en långtgående frihet att bestämma vilka krav den vill ställa i ett upphandlingsförfarande Ufr RÅ 2010 ref. 78). Det finns inga principiella hinder mot att myndigheten uppställer ett krav på att upphandlingsföremålet I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11737-16 ska vara geografiskt placerad inom ett avgränsat område. Samtliga laav ska dock vara förenliga med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, däribland proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten bedömer att det aktuella geografiska kravet det har en objektiv utfonnning. Den geografiska avgränsningen framstår inte heller som godtycklig eller uppenbrut osaklig, utan har gjorts med hänsyn till upp�andlingsföremålet och de avropande myndigheternas behov. Vidare står kravet i rimlig proportion till det som ska_upphandlas och går inte utöver vad som är nödvändigt för den aktuella upphandlingen. Den avgränsande zonen är dessutom kopplad till det som ska upphandlas, dvs. det avser och påverkar den efterfrågade hotelltjänsten. Den geografiska avgränsningen kan därför inte anses strida mot proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten anser vidare att laavställningen inte strider mot upp­ handlingslagstiftningens grundläggande syfte om att offentliga upp­ handlingar ska främja den effektiva konkurrensen på marknaden. Vid denna ' bedömning har rätten tagit särskild hänsyn till att det har inkommit flera anbud. Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU och Scandics ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i 1 (DV 3109/lA LOU). Johansson Chefsrådman Förvaltningsrättsnotarien Sofie Abdsaleh har föredragit målet. I STOCKHOLM . I,·•!"'"�'·, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtnittgsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ oingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten bar kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövoingstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ oingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnutnmer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten fr år av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om övcrprövning enligt: amg • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- . svars- och säkerhetsområdet. • I de flesta fall får avtal slutas när tio da har www.domstol.se gar gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur 11?-an över­ klag� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 2. mer samt dagen för �eslutet,