FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2016-03-08 Meddelad i Mål nr 4796-15 E KONKURRENSVERKET 201C -03- 0 8 Dok.Id 173626 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 01 8-43163 00 018-43163 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domsto1.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Yrkes & Profil i Uppsala AB, 556457-1544 Stångjärnsgatan 13 75323 Uppsala MOTPART Enköpings kommun 745 80 Enköping SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Avd Dnr KSnr Aktbll 1 Enhet2 SÖKANDE Uppsala Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. Förvaltningsrätten avskriver målet i övrigt från vidare handläggning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4796-15 I UPPSALA BAKGRUND Enköpings kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende arbetskläder - vård och omsorg med dnr KS2015/162 (upphandlingen). Upphandlingen genomfördes med ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Yrkes & Profil i Uppsala AB (bolaget) hade lämnat anbud i upphandlingen. Kommunen fattade tilldel­ ningsbeslut den 8 september 2015. Bolaget inkom med en ansökan om överprövning av upphandlingen till förvaltningsrätten den 17 september 2015. Kommunen beslutade den 23 september 2015 att avbryta upphand­ lingen. YRKANDE OCH GRUNDER M.M. Bolaget ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. De utvärderade anbuden uppfyller inte förfrågningsunderlagets krav. Andra anbudslämnare har offererat plagg som inte klarar upphandlingens krav av­ seende tvätt. Det framgår av frågor & svar att tvätten är av stor betydelse. Alla anbudslämnare har haft möjligheten att ta fram plagg som klarar skall­ kraven gällande tvätt. Vissa har valt att ta med billigare plagg som inte kla­ rar kraven. Bolaget har lämnat in ett korrekt anbud enligt det förfrågningsunderlag som gått ut och de frågor & svar som förekommit. Kommunen har anmärkt på bolagets anbud och att plaggen i p. 1.11 och p. 2.1 inte är i efterfrågad uni­ sexmodell. Bolaget har på dessa två punkter offererat plagg som finns i både herr- och dammodell. Detta innebär att plaggen får bredare storleksspann och bättre passform. Bolaget uppfyller med råge ställda krav. I p. 1.1, 1.2, 1.5, 1.6, 1.11, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3 och 2.4 anmärker kommunen på att plaggen inte finns i :XXS. Av antalet punkter/plagg kommunen slår 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4796-15 I UPPSALA ned på framgår ganska klart att de flesta plagg som efterfrågas helt enkelt inte finns att tillgå i XXS. Detta är lika för alla anbudsgivare och torde vara välkänt för inköpare av dessa produkter. I kravspecifikationen anges att plaggen ska finnas i motsvarande XXS-XXXL och vid behov ska det vara möjligt att beställa mindre och större storlekar. Alla plagg är olika då det inte finns någon gemensam standard. En small i ett fabrikat kan vara en extra small i ett annat osv. Genom att svara ja i krav­ specifikationen förbinder sig bolaget att kunna serva med plagg som mot­ svarar de önskade storlekarna (vilket till största delen kommer att ske ge­ nom omsömnad). Härmed anser bolaget att dess anbud även här uppfyller ställda krav. Kommunen anser att ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska avslås. Till stöd för sin inställning anför kommunen bl.a. följande. Kommunen har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Under upphandlingens kravställning har kommunen bitvis brustit i att iaktta samtliga grundläggande principer i 1 kap. 9 § LOU. Kommunen kan inte fullgöra upphandlingen utan att leverantörer riskerar att lida skada. I upphandlingen inkom anbud från fyra anbudsgivare, bolaget var en av dem. Förfrågningsunderlaget uppfyllde inte kraven på att vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Vidare kan konstateras att ingen leverantör uppfyller samtliga skall-krav varför ingen anbudsgivare kan tilldelas kontraktet. Därför beslutades att avbryta upphandlingen och att gå ut med en ny förtydligad upphandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4796-15 I UPPSALA Av p. 3.3 i kravspecifikationen framgår följande. Klädesplaggen ska finnas i storlekar motsvarande XXS-XXXL. Vid behov ska det vara möjligt att be­ ställa mindre och större storlekar. Av bolagets anbudsbilaga framgår att plaggen 1.1, 1.2, 1.5, 1.6, 1.11, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3 och 2.4 inte uppfyller kravet i p. 3.3 på att finnas i storleken XXS. Plaggen 1.11 och 2.1 är inte av efterfrågad unisexmodell. Eftersom det tydligt framgår att bolagets anbud inte uppfyller samtliga skall-krav skulle en ny utvärdering inte leda till ett annat utfall för bolaget. Bolaget kan inte anses ha lidit skada av kommunens agerade i den mening som avses i 16 kap. 6 § LOU. DOMSKÄL Förvaltningsrätten har först att pröva om det funnits förutsättningar för kommunen att avbryta upphandlingen. Ett tilldelningsbeslut är inte ett gynnande förvaltningsbeslut som en leveran­ tör kan förlita sig på. En upphandling får avbrytas även efter det att tilldel­ ningsbeslut meddelats och efter det att en ansökan om överprövning getts in till domstol, jfr Kammarrätten i Stockholms dom den 28 april 2011 i mål nr 4614-10. Ett beslut om att avbryta en upphandling måste dock vila på sak­ ligt godtagbara skäl och får inte vara godtyckligt eller strida mot de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, jfr RÅ 2009 ref. 43. I p. 3.3 i förfrågningsunderlaget anges följande. Klädesplaggen ska finnas i storlekar motsvarande XXS-XXXL. Vid behov ska det vara möjligt att be­ ställa mindre och större storlekar. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4796-15 I UPPSALA Av bolagets anbudsbilaga framgår bl.a. följande. Plagg 1.1 finns i storlekarna XS-4XL, Plagg 1.2 finns i storlekarna XS-2XL, Plagg 1.5 finns i storlekarna XS-XXXL, Plagg 1.6 finns i storlekarna XS-XXL, Plagg 1.11 finns i storlekarna herr S-4XL, dam S-3XL, Plagg 1.12 finns i storlekarna XS-XXXL, Plagg 2.1 finns i storlekarna herr XS-3XL, dam 34-46, Plagg 2.2 finns i storlekarna XS-XXL, Plagg 2.3 finns i storlekarna XS-XXL och Plagg 2.4 finns i storlekarna XS-XXL. Förvaltningsrätten finner att det inte anges i bolagets anbudsbilaga att plaggen 1.1, 1.2, 1.5, 1.6, 1.11, 1.12, 2.1, 2.2, 2.3 och 2.4 finns i storleken XXS. Mot denna bakgrund får det anses vara visat i målet att inget av dessa offererade plagg uppfyller alla krav i p. 3.3 i förfrågningsunderlaget. Med andra ord uppfyller bolagets anbud inte alla obligatoriska krav i upphand­ lingen. Både bolaget och kommunen anför att de andra anbuden i upphandlingen inte uppfyller alla obligatoriska krav. Denna omständighet får därför anses vara korrekt i målet. Eftersom varken bolagets anbud eller de andra anbuds­ lämnarnas anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav har kommunen inte kunnat anta något anbud. Därmed har kommunen haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Det har inte framkommit att avbrytandebeslutet varit godtyckligt eller att kommunen brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Således saknas anledning att ingripa mot beslutet att avbryta upp­ handlingen. Ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4796-15 I UPPSALA Med anledning av att förvaltningsrätten inte ingriper mot beslutet att avbryta upphandlingen har ändamålet med bolagets ansökan om överprövning av upphandlingen förfallit. De återstående delarna av målet ska därför avskrivas från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1A LOU) Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredraganden Anderz Eriksson. JIttii, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill ­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I