FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Föredraganden LinaLevin SÖKANDE COWI AB, 556204-9501 Box11025 4 02 41 Göteborg DOM 2013- 07-15 Meddelad i Falun Mål nr 2916-13 Enhet2 Sida 1 (3) Ombud: Advokat Olof Jisland och biträdande jurist Mikael Johansson Advokatfirman Vinge KB Box11025 4 0 4 21 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2013 -07- 2 2 Dnr KSnr Aktbil Avd Dok.Id 89475 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen, såvitt avser tjänsteområde- Trafiksäkerhet, Delområde 3 och tjänsteområde-Tillgänglighet, Delom­ råde 3, ska göras om. KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2916-13 Enhet2 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Trafikverket genomför genom öppet förfarande en upphandling av "Kon­ sultuppdrag för utförande av tjänster inom Samhällsbehov exkl. miljö", ärendenummerTRV2013/1652.Tilldelningsbeslutfattadesden25 juni 2013, varvid anbudet från COWI AB uteslöts och andra leverantörer tillde­ lades kontrakt i upphandlingens olika tjänsteområden. COWI AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att Bolagets anbud anses uppfylla kraven i UUB.5141 och UUB.5142 samt att Bolagets anbud därutöver prövas mot övriga krav i upphandlingen och utvärderas. I andra hand yrkar Bolaget att upphandlingen såvitt avser (i) Tjänsteområde-Trafiksäkerhet, Delområde 3 och (ii) Tjänsteområde -Tillgänglighet, Delområde 3 ska göras om. Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. följande. Trafikverket har uppställt krav på anbudsgivamas "långsiktiga engagemang" (UUB.5141) och "pro­ cess för att säkerställa beställarens långsiktiga behov av konsulter" (UUB.5142) . Kraven är så pass otydligt formulerade att förfrågningsun­ derlaget brister i transparens. Trafik.verket medger bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kraven i UUB.5141 och UUB.5142 står i strid med de unionsrättsliga principerna om likabehandling och transparens. Förfrågningsunderlaget har i dessa delar inte varit så utformat att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer har kunnat tolka informationen på samma sätt (se EU- domstolens dom i C-19/00, SIAC Construction). Det har inte varit klart vad som ska ingå i den efterfrågade beskrivningen för att ställda kva­ lificeringskrav ska anses uppfyllda. Bristerna i upphandlingen finns i för­ frågningsunderlaget och är hänförliga till upphandlingens konkurrensupp­ sökande skede, varför upphandlingen ska göras om. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2916-13 I FALUN Enhet2 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Bolaget visa att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (6 kap. 16 § lagen [2007:1091 ] om offentlig upphandling, LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndigheter ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU) . När en anbudsgivare som i förevarande fall gör gällande flera skäl för in­ gripande enligt LOD bör förvaltningsrätten i första hand pröva de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvalt­ ningsrätten tar därför först ställning till om Trafikverket utformat förfråg­ ningsunderlaget i strid med LOU. Parterna är överens om att kvalificeringskraven i avsnitt UUB. 514 1 och UUB.5142 om att anbudsgivaren ska ha ett långsiktigt engagemang och en process för att säkerställa beställarens långsiktiga behov av konsulter står i strid med den unionsrättsliga principen om transparens. Förvaltningsrätten finner inte skäl att avvika från parternas bedömning i denna del. Bolaget får till följd härav anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed. Eftersom bristerna är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen, såvitt avser tjäns­ teområde-Trafiksäkerhet, Delområde 3 och tjänsteområde-Tillgänglig­ het, Delområde 3, göras om. HURMANÖYEBKLAGAR, sebilaga(DV3109/lCLOU). r� �Onell/rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överkla r kan Ni vända Er till ga förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU