FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-05-03 Mål nr 3865-18 Sida 1 (6) Avdelning 30 KLAGANDE Västerbo social omsorg AB, 556844-8491 Agnesgatan 11 21133Malmö MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Meddelad i Stockholm Avd Dnr KSnr Aktbil 2'1 r, I ,.; l.,rc.i- u'T J '1'1 Förvaltningsrätten avslår Västerbo social omsorg AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 963571 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 .t)·. ."' Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3865-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. I målet aktuell upphandling avser ramavtal avseende HVB för barn och ungdomar, dnr SOCN 2017/221. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen består av fyra anbudsornråden, för vilka ramavtal ska tilldelas var för sig. Av tilldelningsbeslut som fattades den 9 februari 2018 framgår att Västerbo Social Omsorg AB:s (bolagets) anbud avseende verksamhet Jöns Fils HVB förkastats avseende anbudsområde 2 med motiveringen att målgruppen för IVO-tillståndet inte motsvarar anbudsområdets målgrupp. Bolagets anbud avseende verksamheten Agnez HVB har förkastats med samma motivering avseende anbudsområdena 2 och 3. Anbudsornråde 2 i tilldelningsbeslutet är detsamma som anbudsområde4 i upphandlings-dokumentet. Anbudsområde 3 har samma numrering i tilldelningsbeslutet som i upphandlingsdokumentet. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets tillstånd för verksamheten Jöns Fils HVB omfattar anbudsområde 2 och tillståndet för verksamheten Agnez HVB omfattar anbudsornrådena 2 och 3. Kommunen har missförstått innebörden av målgrupperna för bolagets två HVB-verksamheter. Kommunen har dragit felaktiga slutsatser utifrån tillståndsbevisens beskrivning av målgrupperna och även brustit i att begära information från bolaget. Vidare har kommunen definierat målgrupper i upphandlingen felaktigt. Tillstånd kan inte beviljas av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för behandling av psykisk ohälsa eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar då dessa områden inte ryms inom socialtjänstens ansvarsområde. Sådana verksamheter ska vara anmälda till IVO:s vårdgivareregister, vilket bolagets verksamheter är. Vidare finns det tre heltidsanställda psykologer som betjänar Agnez HVB samt Jöns Fils HVB och som genomför behandling av psykisk ohälsa samt neuropsykiatriska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3865-18 funktionsnedsättningar. Anbud inom detta anbudsområde borde ha rangordnats utifrån den kompetens inom hälso- och sjukvårdens område som aktuella anbudsgivare besitter. Till anbudet fogades en verksamhetsbeskrivning för bolagets verksamheter där det framgår att Agnez HVB har fem platser för ungdomar i åldern 16-20 år. Vidare framgår att Jöns Fils HVB har sex platser för ungdomar i åldern 15-19 år. Målgruppen har psykosociala svårigheter och/eller begynnande missbruk. IVO har genomfört tillsyn och har aldrig ifrågasatt målgruppen utifrån HVB-tillståndets beskrivning. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunen har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU och de grundläggande EU-rättsliga principerna. Bolaget har inte tillståndsbevis motsvarande de aktuella anbudsområdena och har därmed inte uppfyllt samtliga ställda krav. Bolagets anbud har förkastats korrekt. Som kvalificeringskrav har i upphandlingsdokumentet punkten 2.8.1 efterfrågats tillståndsbevis från IVO av vilket ska framgå att anbudsgivaren är godkänd för den verksamhet som omfattas av anbudsområdet. Av de tillståndsbevis som bolaget lämnat in för verksamheterna Jöns Fils HVB och Agnez HVB framgår inte att bolaget har som målgrupp att bedriva verksamhet i förhållande till barn och ungdomar med sociala problem som dessutom har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (anbudsområde 2). Kommunen har med anledning härav saknat annan möjlighet än att förkasta anbuden på denna grund. Den målgrupp som omfattas av Jöns Fils HVB:s tillståndsbevis motsvarar kraven i anbudsområde 3 och bolaget har också tilldelats kontrakt för detta anbudsområde. Vad gäller Agnez HVB:s tillståndsbevis i förhållande till anbudsområde 3 framgår det uttryckligen att verksamheten inte tar emot ungdomar som har den aktuella problematiken. Kommunen har med anledning härav saknat annan möjlighet än att förkasta anbudet på denna grund. Kommunen instämmer i bolagets konstaterande att behandling av exempelvis neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i sig tillhör I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3865-18 I STOCKHOLM hälso- och sjukvårdens område. Det innebär emellertid inte att ett HVB inte kan ta emot denna målgrupp, förutsatt att det därtill finns en social problematik som utgör grunden för placering. Det finns således inga krav på att en upphandlande myndighet måste begära en komplettering eller ett förtydligande. Om kommunen hade begärt en komplettering enligt bolagets anmärkning, dvs. att bolaget då hade kunnat lämna in exempelvis tillsynsrapporter från IVO, hade dessa kompletteringar utgjort otillåtna kompletteringar med hänsyn till att dessa hade tillfört anbudet nya uppgifter. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet (4 kap. 9 § LOU). Av upphandlingsdokumentet punkt 1.5 framgår bl.a. att Anbudsområde 4 (anbudsområde 2 i tilldelningsbeslutet) gäller behandlingshem för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3865-18 barn/ungdomar som·förutom psykosociala problem också har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I tillståndsbevis från IVO beskrivs målgruppen för Jöns Fils HVB enligt följande: Barn och unga från 15 år till och med 19 år som har relationsproblem med familj och nätverk, beteendeproblematik i form av utagerande, impulsivitet och/eller inåtvänd destruktivitet samt svårigheter med skolan och/eller annan sysselsättning. Förvaltningsrätten anser att det framgår av tillståndsbeviset att det inte omfattar den typ av verksamhet som upphandlingen avser, eftersom det inte omfattar barn/ungdomar som förutom psykosociala problem också har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I tillståndsbevis från IVO beskrivs målgruppen för Agnez.HVB enligt följande: Ungdomar i åldern från 16 år till och med 20 år med social- och psykosocialproblematik som innebär att ungdomarna har skolproblem, svårigheter med sysselsättning, relationsproblem med familj och nätverk och beteendestörning som består av utagerande, impulsivitet och/eller inåtvänd destruktivitet. Verksamheten tar inte emot ungdomar som har ett renodlat självskadebeteende, problem med missbruk och/eller beroende av alkohol eller narkotika, kriminalitet och/eller eldanläggare. Verksamheten tar inte heller emot personer som har allvarliga självskadebeteenden eller suicidproblem som är av sådan art och grad att det bedöms vara aktuell risk för suicid, eller som aktivt förstör boendesituationen för sig själva och/eller andra och inte heller personer med utvecklingsstörning. Förvaltningsrätten bedömer att inte heller verksamheten Agnez HVB uppfyller kravet i anbudsområde 4 (anbudsområde 2 i tilldelningsbeslutet) att ta emot barn/ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Denna verksamhet är inte heller inriktad mot den målgrupp som avses i I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3865-18 anbudsområde 3, nämligen behandlingshem för ungdomar som förutom psykosociala problem också bedömts ha psykisk ohälsa/självskadebeteende och/eller sexuellt utåtagerande med eller utan beroendeproblematik. Dessa grupper är uttryckligen undantagna från Agnez HVB:s målgrupp. Förvaltningsrätten anser således att bolagets anbud för verksamheten Jöns Fils HVB inte uppfyller kraven för det aktuella anbudsområdet och att verksamheten Agnez HVB inte uppfyller kraven för de aktuella anbudsområdena. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att möjligheten att begära in en komplettering av ett anbud enligt upphandlingsdokument är en möjlighet och inte en skyldighet. Det har inte heller kommit fram att kommunen definierat målgrupper i upphandlingen felaktigt. Kommunen kan därför inte anses ha brustit i sitt förfarande under upphandlingen. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att bolaget inte visat att kommunen i den aktuella upphandlingen har brutit mot bestämmelserna i LOU. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed inte. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lA LOU). '.JJ_,J�\j�Ju.,Ll I STOCKHOLM Ulrika Sandell Rådman My Lorenius har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTIL�STÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adress�n till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit.till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklaga�qet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva ö_:ve:t½lag�11det. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgå.i; av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningsti.llstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift_ ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningsti.llstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. niista sida www.domstol.se telefonnummer till bostaden och mobil­ delgivning. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, e lagen (2016:1145) om offentlig upphand ­ ling, eller lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011 :1029) om upphandling på • områden.a vatten, energi, transporter och posttjänster, o försvars- och säkerhetsområdet, a koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort n:ui.let eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.dom�tol-�e