� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE DOM 2012-05-28 Meddelad i Göteborg Mål nr 5772-12 E Enhet2:1 r,•"""'! r- Sida1 (5) KungälvsGlas& InramningsaffärAB, 556237-9361 Smedmästaregatan3 442 34 Kungälv MOTPART Kungälvs kommun Upphandlingsenheten 442 81 Kungälv SAKEN Överprövningenligtlagen(2007:1091) omoffentligupphandling,LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. r t'°' L. Dok.Id 146236 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 L • ·- Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5772-12 Avdelning2 BAKGRUND Kungälvs kommun( kommunen) genomför i samverkan medKungälvs EnergiAB och Bohusläns kommunala exploateringsaktiebolag en upp­ handling avRamavtal med rangordning ochförnyad konkurrensutsättning avglastjänster, dnrKS2011/2173.Upphandlingengenomförsmedettför­ enklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den14 april2012 framgår att kommunen har valt att teckna avtal med andra leverantörerän KungälvsGlas& Inramningsaffär AB(KungälvsGlas) . KungälvsGlas uteslöts i kvalificeringsfasen eftersom anbudet saknade en efterfrågad handling- ev och referenser för arbets­ ledande personal. YRKANDEN M.M. Kungälvs Glas ansöker om överprövning och yrkar att kommunen begär in kompletterande uppgifter från bolaget beträffande dokumentet"eV och referenser för arbetsledande personal". KungälvsGlas anför följande. Det framgår inte uttryckligen hur det efter­ frågade dokumentet skulle utformas av anbudsgivaren. Bakgrunden till kvalificeringen är därför en ren tolkningsfråga där bolaget misstolkat kommunens avsikt med det efterfrågade dokumentet. KungälvsGlas menar att dokumentet med överskriftenFöretagspresentation, men med det elektroniska filnamnetev, är en kombinerad företagspresentation ochev för arbetsledande personal. Den är dock inte på personnivå utan ger en ge­ mensam bild av den arbetsledande personalen i företaget. KungälvsGlas är ett litet bolag där alla är sin egen arbetsledare och håller i jobben från första kundkontakt tillfakturering och de ansåg det viktigare att förmedla I GÖTEBORG Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5772-12 I GÖTEBORG Avdelning2 den sammanslagna kompetensen(CV) som den arbetsledande personalen har i stället för att skriva det på personnivå. Detta är något som de i efter­ hand har förstått var fel. Kommunen yrkar att ansökan ska avslås. Kommunen anför bl. a. följande. I förfrågningsunderlaget anges att anbuds­ givaren ska bifoga ettev och referenser för arbetsledande personal samt att det kommer att granskas vid utvärderingen. KungälvsGlas har inte gett in en sådan handling, utan har i stället gett in en företagsbeskrivning i vilken det inte går att utläsa vilken kompetens varje enskild arbetsledare har. Kommunen har därför uteslutitKungälvsGlas från vidare deltagande i upphandlingen på en godtagbar, transparent och förutsägbar grund. Den upphandlande myndighetenfär tillåta att en anbudsgivare komplette­ rar sitt anbud efter att anbuden har öppnats om det kan ske utan risk för särbehandling. I dettafall ansågs en komplettering omöjlig eftersom det hade kunnat leda till positiv särbehandling avKungälvsGlas på bekostnad av övriga anbudsgivare. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 6 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutitmotdegrundläggandeprincipernai1 kap.9§ ellernågonannan bestämmelse iLOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelsegjorts. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5772-12 Avdelning2 I GÖTEBORG Enligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. V id upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av15 kap. 12 § LOU framgår att en upphandlande myndighetrar begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagen och att en leverantör till följd av detta lidit eller kan komma att lida skada. En av huvudprinciperna enligtLOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets s. k. skallkrav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska pröva anbudet. Av förfrågningsunderlaget fram går tydligt att anbudet bl. a. ska innehålla ev och referenser för arbetsledande personal som styrker att entreprenören har relevant praktisk och teoretisk kompetens och erfarenhet(AFB.31) . I anbudsformuläret anges uttryckligen att ett av de efterfrågade dokumen­ ten, och som ska bifogas anbudet, är "CV och referenser för arbetsledande personal". Utformningen av kravet i denna del torde för en normalt infor­ merad och omsorgsfull anbudsgivare inte kunna tolkas på annat sätt än att kommunen efterfrågar uppgifter omev och referenser på individnivå. ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarriitten fordras att prövningsti.llstå.nd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om. det är av vikt för ledning av rättstilläm.pningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står _förv�!Jl!ngsrättens beslut fast. }?et är �ärfö! viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings ti.llstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om. förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltnings rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka ro.ed varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Otn klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om. överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal sluta_s_innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU ··_gl;��c,,, Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5772-12 I GÖTEBORG Avdelning2 Det är ostridigt att KungälvsGlas inte har lämnat in något dokument inne­ hållandeev och referenser för varje enskild arbetsledare, utan enbart en "samlad" bild av deras kompetens och erfarenhet. Eftersom anbudet där­ med inte uppfyller förfrågningsunderlagets alla skallkrav saknas förutsätt­ ningar för att pröva anbudet. Kommunen har visserligen haft en möjlighet att begära in förtydliganden och kompletteringar, men inte någon skyldighet därtill. Att kommunen i dettafall inte har utnyttjat denna möjlighet står inte i strid med principerna i1 kap.9§LOU.Utredningenimåletgerdärmedintestödförannan bedömningän attkommunenrätteligenharuteslutitKungälvsGlasfrån vidare deltagande i upphandlingen. Sammanfattningsvis innebär det somKungälvsGlas an:fcir och har visat inte attKungälvs kommun har brutit mot någon bestämmelse iLOU, var­ för ansökan ska avslås. UJlllllJRMANÖVERKLAGAR, sebilaga1(DV3109/lBLOU) Rådman Föredragande i målet har varit föredragandenMichaelKoch.