FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING ,nm -fl?- 2 5 Målm 2372-10 Rotel 7 Sida 1 (3) Dok.Id 824 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 SÖKANDE Oberthur Technologies Sweden AB, 556029-7250 Markörvägen 2 645 82 Strängnäs Ombud: Advokat Sofia Mårtensson Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm MOTPART Transportstyrelsen Vikboplan 7 601 73 Norrköping SAKEN fvfeddefat i Linköping Offentlig upphandling enligt lagen (2009:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att Transportstyrelsens upphandling av perso­ naliseringssystem för visuell och elektronisk personalisering av polykarbo­ natkort, TSG 2009-611, inte får avslutas innan något annat har beslutats. Beslutet gäller omedelbart och till dess rätten förordnar annat i målet. Telefon 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDE M.M. BESLUT 2010 -02- 2 5 Sida 2 2372-10 Oberthur Technologies Sweden AB (härefter bolaget) ansöker om över­ prövning av Transsportstyrelsen upphandling av personaliseringssystem för visuell och elektronisk personalisering av polykarbonatkort, TSG 2009- 611, och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen tills vidare inte ska få avslutas. Bolaget anför bl.a. följande. Transportstyrelsen har den 11 februari 2010 beslutat att inte bjuda in bolaget att lämna anbud i upphandlingen. Transsportstyrelsen har därmed brutit mot de grundläggan­ de principerna om framförallt icke diskriminering, transparens och propor­ tionalitet i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget skulle rätteligen ha kvalificerats i upp­ handlingen. Transsportstyrelsen ska välja mellan fem och sju leverantörer att lämna anbud. Urvalet ska göras på gnmdval av lämnade referenser. Bo­ laget har mycket goda referenser och bolaget skulle rimligen ha �judits in att lämna anbud för det fall bolaget ansågs kvalificerat. Till följd av de felaktigheter som begåtts i upphandlingen kommer bolaget att lida skada. Transsportstyrelsens risk för skada på grund av att Transportstyrelsen inte kan slutföra upphandlingen genast kan inte anses vara större än fördelarna för bolaget om ett interimistiskt beslut fattas av domstolen. SKÄLEN FÖR FÖRVM,TNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. -Rätten f'ar ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING 2010 -02- 2 5 Ett intennistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tio­ dagarsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i awaktan på det slutliga ställningstagandet Gfr RÅ 2005 ref 17). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Bolaget får anses ha uppvisat en legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning. Vidare har omständigheter som ger upphov till brådska fö­ revisats. Ett beslut om att upphandlingen inte f'ar avslutas innan något an­ nat har beslutats innebär inte sådana negativa konsekvenser för Transport­ styrelsen att dessa överväger fördelarna för bolaget. Mot bakgrund härav föreligger skäl att förordna att Transsportstyrelsen inte får avsluta upp­ handlingen innan förvaltningsrätten förordnar annat i målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) Katherine Lobos Vasquez Förvaltningsrättsfiskal Sida 3 2372-10 ,, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,.;;�:ff�.'.fttt; .c;;,c.111;:.l.;i.;, :fI:iJ:iJ.:�i f.il''-.�\•:'4 SVERIGES DOMSTOLAR -' Bilaga Den sotn vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den äncfring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i miginal samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. r­oDN www.domstol.se