FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Mål nr 3118-10 E Kansli 2 20H -01- 2 7 Sida 1 (4) 2011 -01- 2 6 Meddelad i Umeå SÖKANDE Vodak Mätarkontroll AB, 556384-9149 Skarpnäcks Gårdsväg 4 B 128 31 Skarpnäck MOTPART Skellefteå kommun 931 85 Skellefteå SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättel­ se gjorts genom ny prövning av anbuden. Dok.Id 8772 Postadress Box 193 901 0.5Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 3118-10 E YRKANDEN OCH GRUNDER Skellefteå kommun (kommunen) har genomfört en förenklad upphandling av vattemnätare (diarienr UH-10-106). Av kommunens tilldelningsbeslut med bilagor den 23 november 2010 framgår bl.a. att Vodak Mätarkontroll AB:s (Vodak) anbud har diskvalificerats från utvärdering då man offererat begagnade och renoverade vattenmätare samt att annan leverantör har till­ delats upphandlingen. Vodak ansöker nu om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska rättas genom att Vodaks anbud tillåts ingå i utvärderingen och därefter antas såsom det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Som grund för yrkandet anför Vodak att kommunen inte följt lagstiftning­ en då man diskvalificerat bolagets anbud. Vodak påpekar att förfrågnings­ underlaget saknar skallkrav om att efterfrågade varor ska vara nytillverka­ de och menar att de offererade vattenmätarna uppfyller de skallkrav som angetts i förfrågningsunderlaget. Vodak menar även att deras vattenmätare uppfyller gällande kvalitetsregler på området och därmed är minst lika bra och i vissa fall även bättre än nytillverkade. Slutligen menar man att det finns en gängse och allmänt vedertagen uppfattning i branschen att en upp­ handlande myndighet som har krav på nya mätare också ska ange det i för­ frågningsunderlaget. Till styrkande av denna branschpraxis åberopar Vo­ dak en lista över de upphandlingar av vattenmätare som genomförts det senaste året. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. att det får anses vara självkla1i att förfrågan avser nya varor då inget annat skrivits, att den av Vodak angivna praxisen inom vattenrnätarbranschen inte kan anses vara vedertagen samt att det skulle vara ohållbart att i vmje fall ta hänsyn till vilken bransch upphandlingen avser. Om förvaltningsrätten skulle anse att FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 3 3118-10 E det måste framgå av förfrågningsunderlaget att begagnade varor inte accep­ teras yrkar kommunen att upphandlingen ska göras om så att kommunen bereds möjlighet att införliva detta krav i förfrågningsunderlaget. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har längst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon mman bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. DOMSKÄL Skellefieå kommun har genomfört en upphandling av kallvattenmätare och tillbehör/reservdelar. Vodaks anbud har diskvalificerats från utvärdering på den grunden att anbudet avser begagnade och renoverade varor. Det kan konstateras att marknaden för begagnade varor, varor som renove­ rats eller annars innehåller återvunnet material ökar. För att uppfylla lag- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3118-10 E IUMEÅ stiftningens krav på likabehandling av leverantörer av sådana varor måste upphandlingar utformas på så sätt att varornas funktion och inte deras ur­ sprung värdesätts. Kommunens förfarande, att diskvalificera ett anbud ut­ ifrån offererade varors ursprung, strider enligt förvaltningsrättens mening mot principerna om transparens och likabehandling och därmed även mot kravet på affärsmässighet. Om Vodaks anbud inte hade förkastats på den av kommunen angivna grunden skulle det, under förutsättning att de i förfrågningsunderlaget an-­ givna skallkraven varit uppfyllda, kunnat ha komma ifråga för utvärdering och avtalstecknande, varför Vodak får anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada. Det föreligger således grund för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU. Någon annan åtgärd än rättelse genom ny prövning av anbuden kan inte komma i fråga. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1c LOU) ��,� rådman Målet har föredragits av Kristin Persson.