Sida1 (4) ��!,��!i Östergötland AB,556690-4180 I�I LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT Mål nr 1737-09 E Rotel7 ö �1 J�;;ikbolandet i 2009 -06- 0 4 Meddelat i Linköping 2009 ·OG• O 5 :: �;:o�:ten Sofia Mårtensson och jur. kand. Jessica Eijve.�L5i c/o Advokatfirman Lindahl KB Box14240 10440 Stockholm MOTPARTER 1 . Landstinget i Östergötland 581 91 Linköping 2 . Linköpings kommun 581 81 Linköping 3 . Norrköpings kommun Upphandlingsenheten 601 81 Norrköping SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Genom tilldelningsbeslut den25 maj2009 gällande upphandling av be­ ställningscentral för samhällsbetalda resor, UH-09-2 , beslutade Landstinget i Östergötland, Linköpings kommun och Norrköpings kommun ( kommu­ nerna) att välja Samres AB, Samres, som leverantör. Upphandlingen är genomförd enligt reglerna om förenklat förfarande. Renhållarna i Östergötland AB, bolaget, ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten intermistiskt ska besluta att upphandlingen inte får av­ slutas innan något annat beslutas av länsrätten eller överprövande instans. Bolaget anför bLa. följande. Kommunerna har i förfrågningsunderlaget uppställt som krav att anbud som lämnas i upphandlingen ska vara giltiga Dokld 79125 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadrcss Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionsticl måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2009 -06- 0 4 Sida 2 1737-09 E t.o.m. den 14 oktober 2009. Samres anbud är endast giltigt t.o.m. den 30 september 2009. - Samres har i sitt anbud även lämnat en reservation som innebär att Samres, för det fall Samres tilldelas kontraktet ifråga, inte står fast vid sitt anbud och att Samres omedelbart kommer att kräva att detta omförhandlas. Samres reservation innebär att Samres inte accepterar det av kommunerna ställda obligatoriska kravet på acceptans av avtalsförlagan. - Det kan härutöver noteras att Samres den 24 april 2009 i brev till kommu­ nerna "rättat en uppenbar felskrivning" i det anbud som lämnats. Samres anger att vad Samres angivit i dess anbud angående omförhandling visser­ ligen inte innebär någon reservation eller avvikelse från anbudsförutsätt­ ningarna, men att den ändå är en uppenbar felskrivning som Samres genom sitt brev rättar. Samres anger vidare att nämnda text ska strykas från anbu­ det. Samres reservation är inte en uppenbar felskrivning som Samres kan rätta enligt 15 kap. 12 § LOU. Vad Samres istället gör genom nämnda brev är att ta tillbaka i anbud lämnad reservation. Detta är inte möjligt. - Kom­ munerna har i förfrågningsunderlaget angivit de kvalificeringskrav som ställts på anbudsgivarna. Ett sådant krav är att anbudsgivare ska ha för uppdraget godtagbar teknisk förmåga, kapacitet och erfarenhet samt att detta ska styrkas genom lämnande av referenser. De referenser som Samres har lämnat till styrkande av att här aktuellt krav uppfylls kan inte rimligen styrka påstådd godtagbar teknisk förmåga, kapacitet och erfarenhet - På så sätt som ovan angivits har kommunerna brutit mot de grundläggande prin­ ciperna om framförallt likabehandling, förutsägbarhet och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Till följd av de felaktigheter som har begåtts i upphand­ lingsförfarandet kommer bolaget att lida skada. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon am1an bestäm­ melse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDSLÄN BESLUT Sida 3 1737-09 E eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får omedelba1i besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den ska­ da eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tio­ dagarsfristen, ofta nödvändigt för att kmma genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss saimolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet (jfr RÅ 2005 ref 17). Länsrätten gör fö\jande bedömning. Bolaget får anses ha uppvisat en legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning. Vidare har omständigheter som ger upphov till brådska fö­ revisats. Ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något an­ nat har beslutats innebär inte sådana negativa konsekvenser för landstinget att dessa överväger fördelarna för bolaget. Mot bakgrund härav föreligger skäl att förordna att landstinget inte får avsluta upphandlingen av beställ­ ningscentral för samhällsbetalda resor, UH-09-2, i1man annat förordnas i målet. LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Landstinget i Östergötlands, Linköpings kommuns och Nonköpings kommuns upphandling av beställningscentral för sam- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2009 -06- 0 4 Sida 4 1737-09 E hällsbetalda resor, UH-09-2, inte får avslutas im1an något aimat har beslu­ tats. Beslutet gäller omedelbaii och till dess annat förordnas i målet HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/ld) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall sk.riva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen konuner in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i katmnarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kaimnarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnutmner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnmmner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnrnmner samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nun1.1ner. OJu::, r----0N www.domstoLse