FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2016-06-15 Meddelad i Mål nr 1921-16 KONKURRENSVERKET 20iC -06- 1 5 1 Ann Liljedal SÖKANDE Falun Skanska Sverige AB, 556033-9086 Ombud: Thomas Jonasson Skanska Sverige AB, Stab Juridik 112 74 Stockholm MOTPART Gästrike Vatten AB, 556751-1661 Hamnleden 20 806 41 Gävle SAKEN lwd Onr KSnr •a.ila...A Akt.bli )1⁄2 Upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skanska Sverige AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 167159 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1921-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Gästrike Vatten AB genomför upphandling av nya vatten-, avlopp- och dag­ vattenledningar genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut fattades den 4 maj 2016, varvid Markax AB (Markax) tilldelades kontraktet. Skanska Sverige AB (Skanska) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudet från Markax förkastas. Skanska har lidit, eller kan komma att lida skada genom att inte tilldelas upphandlingen. Gästrike Vatten AB (Gästrike Vatten) bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarforförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Skanska anfört är visat att Gästrike Vatten brutit mot någon av de grundläggande principer­ na eller annan bestämmelse i LUF och att detta medfört att Skanska lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 24 § LUF). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande under rubriken AFB.52 Prövning av anbudsgivarens lämplighet. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1921-16 I FALUN ► Tekrdsk förmllga, lcilpncltet och erfarenhet Anbudsslvaren $ka ha tlllrär;kllg tekniik förmåga och kapacitet för aktuellt �ppdrag. A.nlludsetvaren ik.l di uppfylla fölJ1mde krav; Anbudsalvar,ns lcrav pj kvelltat och mlllö • Visa sin fOnnlga att möta slållda krav avseende kvalitet och mllJO. v�,,�ras enligt: Se AFC.221 och AFC222. Vidare framgår följande under rubriken AFC.22 1 Kvalitetsledning. Ent reprenören ska i sin verksamhet ha Infon ett kvalltetsslkringssystem vars lnneh.111 och tlllllmpnlng k.an godUnn.as av bestlllaren. Vid bedömning av kvalltetssystemet utgjr bestillaren fn\n Ullämpl18a d�ar av kvalitetssystemstandard SS-EN ISO 9000-serien. Entreprenören visar att kravet lr uppfyllt senom att med anbud bifoga antlnsen: • Ett slltlgt lntvl om certiflerins cmllgt SS EN-ISO 9001:2008. Intyget ska vara glltlgt vid tidpunkt fOr anbudets undertecknande. • Om Inte cenlfterat lednings.system finns ska entreprenören uppvls. bevis om att ett systematiskt arbete med Interna kvalttetsrevisloner genomforts I exempelvis bifogad pro)ektplan frAn llkande projekt. Vadparterna anför Skanska för fram i huvudsak följande. Markax uppfyller inte det obligato­ riska kravet att i sitt anbud verifiera ställda krav på kvalitetssäkringssystem. Markax har till sitt anbud bifogat handlingen "Beskrivning av Markax verk­ samhetssystem". Handlingen innefattar dock inte något bevis, eller ens nå­ got påstående, om att Markax genomfört ett kvalitetssäkringssystem med systematiskt arbete med interna kvalitetsrevisioner. Enligt förfrågningsun­ derlaget ska bedömningen utgå från tillämpliga delar av kvalitetsstandard SS-EN ISO 9000-serien. Ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 har bland annat ett antal allmänna krav. Att vara certifierad innebär således inte enbart att en organisation i ett dokument angett och antagit en mängd krav för sin organisation. Avgörande för att vara certifierad enligt ISO 9001 är att företaget på ett systematiskt sätt implementerar och tillämpar de krav som uppställs. En certifiering förutsätter bland annat en kontinuerlig revision av att uppställda krav på kvalitetsledningssystemet är uppfyllda. Som det får 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1921-16 IFALUN förstås har Gästrike Vatten ställt krav på att anbudsgivare i vart fall ska upp­ fylla kravet på förstapartsrevision, det vill säga ett systematiskt arbete med interna kvalitetsrevisioner, samt att anbudsgivarna till anbudet ska bifoga bevis om detta. Av den handling Markax bifogat anbudet framgår det inte på vilket sätt, eller ens om, Markax på ett systematiskt sätt genomfört arbete med interna kvalitetsrevisioner. Gästrike Vatten för fram i huvudsak följande. Av kravet i förfrågningsun­ derlaget framgår att giltigt intyg om certifiering enligt SS-EN ISO 9001:2008 eller bevis om ett systematiskt arbete med interna kvalitetsrevis­ ioner ska uppvisas. Det finns alltså inget krav på att kvalitetsrevisioner ska stå i direkt jämförelse med SS-EN ISO 9001:2008 utan bara att bedömning­ en av kvalitetssystemet utgår från tillämpliga delar av SS-EN ISO 9000- serien. Markax har i sitt anbud lämnat en verksamhetsbeskrivning som visar att det finns arbete med kvalitetspolicy, miljöpolicy och produktionsstöd­ jande processer mm. Denna beskrivning har jämförts med SS-EN ISO 9001 i tillämpliga delar och Markax beskrivning har ansetts motsvara certifiering i adekvat utsträckning. Förvaltningsrättens bedömning Gästrike Vatten har ställt krav på anbudsgivarnas tekniska förmåga att möta ställda krav avseende kvalitet och miljö. Det står en upphandlande enhet fritt att själv bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utfor­ mas, och enheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentliga upphandlingars grundläggande principer (se RÅ 2002 ref. 50). Detta grundar sig i att det är den upphandlande enheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjänster som är föremål för upphandling och därigenom är den som :far anses bäst lämpad att utvärdera lämnade an­ bud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsunderlaget. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1921-16 I FALUN I förevarande fall har Gästrike Vatten ställt upp ett krav på att anbudsgivare ska ha infört ett kvalitetssäkringssystem vars innehåll och tillämpning kan godtas av beställaren. Kravuppfyllnaden ska visas antingen genom ett intyg om ISO-certifiering, eller bevis om att ett systematiskt arbete med interna kvalitetsrevisioner genomförts. Markax har till sitt anbud fogat en verksam­ hetsbeskrivning som Gästrike Vatten har bedömt uppfyller ställda krav. An­ ledning saknas att ifrågasätta riktigheten av denna bedömning. På grund därav, och då skäl för ingripande enligt LUF inte föreligger på någon annan grund bör ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Lennart Furufors lagman ,,It.tiii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet; de skäl som klaganden anger till stöd for en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. u Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011: 1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fmns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se