FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-04-30 Mål nr 13874-18 Sida 1 (5) Avdelning 2 Meddelad i Göteborg SÖKANDE Wiges AB, 556066-5746 Ombud: Tomas Kristiansson MOTPART Hallands läns landsting SAKEN Avd Dnr KSnr 3 0 . Ai.tbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 604065 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.förvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKE1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-04-30 BAKGRUND Hallands läns landsting genomför en upphandling av antihalksockar, dnr GSJ 70426. Av tilldelningsbeslut den 6 november 2018 framgår att tre anbud inkommit och att Tjugohundra 18 AB vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Wiges AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följande. Bolaget har diskvalificerats med hänvisning till avsaknad av efterfrågade referensuppdrag enligt krav 7.4 Teknisk och yrkesmässig kapacitet. Detta krav saknar elektroniskt formulär för svar i Tendsign samt funktionalitet för att bifoga bilaga. Anbudet saknar också anvisningar om vart information om referensuppdrag ska skickas varför detta krav inte kunnat besvaras i anbudet och upphandlingsformuläret är därför felaktigt. - Som bevis på att krav enligt 7.5 och 7.6 uppfylls ska anbudsgivaren lämna beskrivning eller bifoga dokument som styrker kvalitetsarbetet alternativt giltigt tredjepartscertifikat. I anbudet anges inte typ av dokument som styrker systematiskt kvalitetsarbete eller systematiskt miljöarbete som ska bifogas och upphandlingsformuläret är därför felaktigt. - Vinnande leverantörs anbud har tilldelats sekretess avseendet punkterna 7.4, 7.5 och 7.6, varför en bedömning om rättvis tilldelning av kontrakt omöjliggörs. Med hänsyn till detta hävdas att tilldelat anbud inte uppfyller krav enligt dessa punkter. Genom felaktig tilldelning av anbud lider bolaget ekonomiska skada motsvarande anbudets omfattning. Hallands läns landsting (Regionen) anser att ansökan ska avslås och anför följande. Regionen har varit förhindrad att utvärdera bolagets anbud på grund av att bolaget har underlåtit att redovisa referenser. Det framkommer med all tydlighet av upphandlingsdokumentet att en redovisning av Sida 2 13874-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-04-30 referenser är en förutsättning för att anbudet ska kunna utvärderas. Vinnande leverantör har redovisat två referenser. Denna leverantör har kunnat uppfylla kravet genom att i Tendsign bifoga ett dokument med de efterfrågade referensuppdragen. - Tilldelningsbeslutet ger vid handen att någon bristande uppfyllelse av de aktuella kraven inte har legat till grund för att något anbud uteslutits från utvärderingen. Vinnande leverantör har givit in dokument som styrker ett systematiskt kvalitets- och miljöarbete. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. Det förvaltningsrätten först prövar i detta mål är om det finns skäl till ingripande i upphandlingen till följd av att Regionen agerat i strid med LOU genom att förkasta bolagets anbud. Sida 3 13874-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-04-30 Förvaltningsrätten delar Regionens uppfattning att det av upphandlings­ dokumentet framgår att en redovisning av referenser är en förutsättning för att anbudet ska kunna utvärderas. Vinnande leverantör har redovisat två referenser och har kunnat uppfylla kravet genom att i Tendsign bifoga ett dokument med de efterfrågade referensuppdragen. Bolaget har inte lämnat någon rimlig förklaring till varför det inte varit möjligt för dess del. Beträffande påstådda brister i upphandlingsdokumentet kan följande sägas. En upphandlande myndighet har en långtgående frihet att utforma upphandlingsdokumenten och ställa de krav som den anser behövs för att säkerställa syftet med upphandlingen, förutsatt att kraven inte strider mot LOU eller unionsrättsliga principer. Det åligger den part som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot bestämmelserna i LOU att visa vilka omständigheter som ligger till grund för talan. Mot denna bakgrund kan vad bolaget anfört i sin ansökan om upphandlingsdokumenten i ifrågasatta delar inte anses stå i strid med LOU eller de unionsrättsliga prmc1perna. Vad härefter gäller elen av bolaget framförda invändningen att vinnande leverantörs anbud inte uppfyller kraven avseende systematiskt kvalitetsarbete och systematiskt miljöarbete samt att detta inte går att kontrollera eftersom dessa bilagor inte har lämnats ut gör förvaltningsrätten följande överväganden. Vid de aktuella avsnitten i upphancllingsclokumentet anges att anbuclsgivaren ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete och ett systematiskt miljöarbete. Som bevis på att kraven uppfylls ska anbuclsgivaren lämna beskrivningar eller bifoga dokument som styrker kvalitets- och miljöarbetet alternativt giltiga tredjepartscertifikat. Förvaltningsrätten konstaterar att vinnande leverantör genom de beskrivningar som lämnats avseende leverantörens systematiska Sida 4 13874-18 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13874-18 I GÖTEBORG 2019-04-30 kvalitetsarbete och systematiska miljöarbete uppfyller kraven i punkterna 7.6 och 7.7 så som de formulerats i upphandlingsdokumentet. Mot den bakgrunden har det inte framkommit att Regionen felaktigt har kvalificerat vinnande leverantör. Bolaget har inte heller i övrigt förmått visa att det finns skäl att ifrågasätta Regionens utvärdering av anbuden. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det utifrån vad bolaget åberopat inte är visat att Regionen brutit mot LOV på sådant sätt att det finns grund för ingripande enligt 20 kap. 6 § LOV. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen M Georgsson. I"' st!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,vww.domstol.se. �---------- - ---····························· För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom ���mngssektorn, 20 kap. I..........��.�.� . Sida 2 av 2 www. domstol. se 'I i ,.. ;..•.·-•- :: -•···.