I Dok.Id 121380 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 753 23 Uppsala MOTPART Landstinget i Uppsala län Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr 20f/4 -05- 2 7 il,...1 - Aktbil --- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Sida 1 (4) Fresh Air Ventilation i Uppsala AB, 556409-8613 Bergsbrunnagatan 22 DOM 2014-05-23 Meddelad i Uppsala Mål nr 1535-14 E Enhet 1 018-16 73 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 018-16 73 43 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1535-14 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget i Uppsala län (landstinget) har i två separata upphandlingar upphandlat sammanlagt fyra ramavtal för ombyggnads-, anläggnings- och installationsarbeten av ventilation respektive styrteknik. Den första upp­ handlingen avser styrteknik och har dnr UPPH2013-0217 och den andra avser ventilation och har dnr UPPH2013-0219 (upphandlingarna). Upp­ handlingarna har genomförts med ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Fresh Air Ventilation i Uppsala AB (bolaget) har lämnat anbud i båda upphandlingarna. Landstinget medde­ lade två tilldelningsbeslut den 14 mars 2014, ett beslut för respektive upp­ handling. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingarna och yrkar att Bravi­ das anbud ska förkastas. Till stöd för sin ansökan anför bolaget bl.a. föl­ jande. Bravidas anbudsgivning överklagas. I p. AFC. l och AFB.52 i de administrativa föreskrifterna står klart och tydligt att landstinget åtar sig rätten att inte teckna avtal om priset anses vara orealistiskt eller på annat sätt ofördelaktigt. Bravida kan inte betala avtalsenliga löner på en timpen­ ning av 220 kr. Det är helt orealistiskt och även ofördelaktigt för arbetsta­ garen. Om man frågar facket betalar ingen en yrkesarbetande ventilations­ montör/servicetekniker under 150 kr per timme plus arbetsgivaravgifter, semesterersättning och övriga utgifter m.m., dvs. en lägsta lönekostnad om ca 255 kr per timme. Att sedan debitera 178 kr per timme för en servicebil är orealistiskt och ofördelaktigt för landstinget. Anbudet ska även på den punkten förkastas. Det kan inte vara meningen att man på en heltidstjänst på landstinget ska kunna debitera som man brukar räkna som heltidstjänst 226 dagar x 8 timmar = 1 808 timmar x 178 kr = 321 824 kr. Det räcker till två nya servicebilar. Kostnaden bör därför ses som orealistisk. Eftersom det finns gott om anbudsgivare kan det inte vara några svårigheter att för­ kasta Bravidas anbud enligt AF p.g.a. för låg timpenning och för hög bil­ kostnad. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1535-14 I UPPSALA Landstinget bestrider att Bravida felaktigt tilldelats kontrakt och yrkar i första hand att ansökan ska avvisas, i andra hand att den ska avslås. Till stöd för sin talan anförs i huvudsak följande. Ansökan uppfyller inte de krav som ställs i 4 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), exempelvis sak­ nas yrkande och det anges inte vilket beslut som överprövas. Till följd av ansökans bristfälliga utformning kan den inte läggas till grund för prövning i sak och ska avvisas. Upphandlingen har genomförts i enlighet med 1 kap. 9 § LOU och övrig upphandlingslagstiftning. Bravidas anbud är inte onor­ malt lågt med tanke på företagets ekonomiska kapacitet. Det saknas grund för att förkasta Bravidas anbud. Vidare kan förvaltningsrätten inte ingripa mot upphandlingen eftersom bolaget inte visat att det lidit eller riskerar att lida skada till följd av det som påtalats. Bolaget har inte ens påstått att det lidit, eller riskerar att lida, skada. DOMSKÄL Förvaltningsrätten konstaterar att bolagets ansökan f'ar anses vara tillräck­ ligt klar, tydlig och utförlig för att prövas i sak. Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol, efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, överpröva en upphandling. I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omständigheter som sökanden åberopar och parterna får själva bära ansvaret för utredningen, jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ 2009 ref. 69. Frågan i målet är om det föreligger skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som bolaget anför. Bolaget har påtalat att det föreligger en brist i upphandlingarna i form av att Bravidas anbud borde ha förkastats. För att kunna ingripa mot i målet aktuella upphandlingar krävs enligt 16 kap. 6 § LOU att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada till följd av den brist som påtalats. Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD 2013 ref. 53 följer att det Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1535-1 4 I UPPSALA är den sökande som ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada p.g.a. en påtalad brist för att ett ingripande ska kunna aktualiseras. I nu aktuellt mål har inte bolaget uppgett, än mindre visat, att det lidit eller riskerat att lida skada till följd av landstingets hantering av Bravidas anbud. Med andra ord är en grundläggande förutsättning för att förvaltningsrätten ska kunna besluta om åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU inte uppfylld. Ansö­ kan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) -Britt Bäck förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av Anderz Eriksson. ■· .,rl1•,,. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 www.domstol.se