Sida 1 (5) f!,�...;] 2010 -02- O 9 i:! :: Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; nu fråga om avskrivning LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN SÖKANDE DOM Mål nr 179-10 Rotel 2 Vikbolands Taxi 160 000 AB, 556467-0288 Importgatan 20 602 28 Norrköping Ombud: Advokat Peter Thors Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Valdemarsviks k01mnun 615 80 Valdemarsvik SAKEN , 2010 "'n,.,, n 5 Mectci'elacl i Linköping Dok.Id 90776 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 10 00 E-post: lansratteniostergotland@domse LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Länsrättens upphäver det interimistiska beslutet. Telefon 013-25 11 40 Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2010 -02= 0 5 BAKGRUND OCH YRKANDEN Genom tilldelningsbeslut den 11 januari 2010 beslutade Valdemarsviks kommun (kommunen) att välja Ringarums Busstrafik AB (Ringarums Buss) som leverantör av inomkommunala transporter vad gäller skolsl�juts till och från Ringarums skola, anbudspaket 1. Vikbolands Taxi 160 000 AB (Vikbolands Taxi) ansökte den 20 januari 2010 om överprövning av beslutet samt begärde att länsrätten skulle beslu­ ta att upphandlingen inte fick avslutas. Länsrätten har i interimistiskt beslut den 21 januari 2010 beslutat att upp­ handlingen inte fick avslutas vad gäller anbudspaket 1. Då endast en anbudsgivare kvarstod i upphandlingen av anbudspaket 1, och då det pris som lämnats i anbudet innebar en kostnadsökning, har kommunen den 28 januari 2010 valt att avbryta upphandlingen av inom­ kommunala transporter vad avser anbudspaket 1. Kommunen yrkar att länsrätten ska upphäva det interimistiska beslutet samt avskriva målet från vidare handläggning. Kommunen anför bl.a. följande. Upphandlingen har delats upp på tre an­ budspaket. Efter att länsrätten beslutade att upphandlingen av anbudspaket 1 inte fick avslutas har kommunen träffat avtal med leverantörerna av an­ budspaket 2 och 3 . - Efter genomgång av materialet i upphandlingen och genomförd utvärdering av anbuden avseende anbudspaket 1, samt med beaktande av vad som anförts av Vikbolands Taxi, kan kommunen konsta­ tera att Ringarums Buss inte har lämnat uppgift om telefonnummer till an­ givna referenser. Kommunen har dock svårt att se på vilket sätt ett uteläm­ nande av en mindre uppgift, som telefonnummer till i övrigt korrekt angiv­ na referenser, skulle diskvalificera en anbudssökande, om detta samtidigt Sida 2 179-10 LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDSLÄN 2010=02= 05 får till konsekvens att konkurrensen hämmas. - Vid genomgång av anbu­ den i övrigt kan kommunen konstatera att kostnaden för det enda återstå­ ende anbudet, från Vikbolands Taxi, avsevärt överstiger vad kommunen räknat med att kunna bära för den upphandlande tjänsten. Skillnaden i kostnad mellan anbudet från Ringarurns Buss och anbudet från Vikbolands Taxi, skulle innebära en fördyring med 73 procent eller 9 067 401 kr under hela kontraktstiden (5+2 år). Då totalkostnaden för kontraktet skulle öka från drygt 12 miljoner kr till drygt 21 miljoner kr, är detta en avsevärd skillnad i kostnad för \jänsten. I jämförelse kan nämnas att kommunen, efter omrälrning till en kontraktstid om 5+2 år, idag betalar drygt 11 miljo­ ner kr för tjänsten. - Om kommunen godtar det enda kvarvarande anbudet skulle detta innebära en avsevärd kostnadsölrning för upphandlad �jänst. En kostnad som kommunen varken budgeterat för eller kan bära utan att det får allvarliga konsekvenser för övrig kommunal service. Kommunen har därför beslutat att avbryta upphandlingen vad avser skolsk;juts till och från Ringarums skola och annonsera ut tjänsten till förnyad konkurrensutsätt­ nmg. Vikbolands Taxi yrkar att länsrätten ska ogiltigförklara kommunens beslut att avbryta upphandlingen samt istället förordna att upphandlingen ska av­ slutas sedan rättelse skett på så sätt att anbudet från Ringarmus Buss inte beaktas. Bolaget anför följande. Kommunen har inte haft sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Enligt kommunen överstiger kostnaden för Vikbolands Taxis anbud avsevärt vad kommunen har räknat med, och budgeterat för, avseende den aktuella tjänsten. - För det fäll det kvarvaran­ de anbudet överstiger budget medges att kommunen haft sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Vikbolands Taxi ställer sig dock frågande till de av kommunen redovisade beloppen. I utvärderingen av anbuden skiljde det inte mer än 7 procent i utvärderingspris mellan den av kommunen an­ tagna leverantören Ringarums Buss och Vikbolands Taxi, 5 145 kr respek­ tive 5 722 kr. Det måste förstås antas att kommunen har utformat utvärde- Sida 3 179-10 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2010 -02.. O 5 Sida4 179-10 ringsmodellen så att den ger ett rättvisande resultat, d.v.s. att prisskillnaden i anbudsvärderingen motsvarar den förväntade prisskillnaden för utföran­ det av uppdraget. En kostnadsskillnad på 7 procent torde inte innebära ett budgetöverskridande eller på annat sätt motivera att upphandlingen av­ bryts. - Vikbolands Taxi emotser av den anledningen en redovisning, dels av hur kommunen har beräknat kostnaden för Vikbolands Taxis anbud, och dels hur kommunen har beräknat kostnaden för det nu direktupphandlade avtalet med Ringarums Buss. Vikbolands Taxi begär att kommunen inger underlag för uppgiften att den förmenta kostnaden överstiger budget samt önskar även erhålla kopior på samtliga fakturor som Ringarmns Taxi skickat till kommunen avseende det aktuella uppdraget som utförts under höstterminen 2009. SKÄLENFÖRLÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext mm Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Regeringsrätten har i RÅ 2008 ref. 35 konstaterat att för att en upphand­ lande myndighet skall ha rätt att avbryta en pågående upphandling krävs att myndigheten kan presentera sakliga skäl för beslutet och att myndighe­ ten när den fattar ett sådant beslut iakttar grundläggande gemenskapsrätts­ liga regler inom offentlig upphandling. Bevisbördan för att sakliga skäl för avbrytande föreligger åligger således den upphandlande myndigheten. Nå­ gon klar och entydig praxis angående vad som kan utgöra sakligt godtag­ bara skäl för ett avbrytande har ännu inte utbildats. Regeringsrätten fast­ slog i målet, med hänvisning till EG-domstolens avgörande i C-27/98 (Fra­ casso och Leitschutz), att omständigheten att endast en lämplig anbudsgi-• vare återstår får anses som ett godtagbart skäl för att avbryta en upphand­ ling. I RÅ 2009 ref.43 slog Regeringsrätten fast att en upphandlande enhet hade haft rätt att avbryta en upphandling sedan utvärderingen av inkomna anbud visat att enhetens budget för �jänsten i fråga skulle överskridas. LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2010 -02- 0 5 Länsrätten gör följande bedömning. Länsrätten finner inte att ytterligare utredning i målet är nödvändig utan målet kan nu slutligt prövas. Kommunen har i förfrågningsunderlaget informerat om att anbudet med det lägsta priset kommer att antas avseende varje enskilt anbudspaket. I den aktuella upphandlingen återstår enbaii en anbudsgivare till anbuds­ paket 1, Vikbolands Taxi. Mot bakgrund av vad som hai· framförts i målet, samt med hänvisning till vad som uttalats i RÅ 2008 ref. 35 , finner länsrät­ ten att kommunen har haft godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Det återstår därför inget mer för länsrätten att pröva. Överklagandet kan därför inte vinna bifall. AGAR, se bilaga 1 (DV 3109 lD) Tom Föredragande har varit Cecilia Karlsson. Sida 5 179-10 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överldagandet ska ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överl