FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2016-09-07 Mål nr 5154-16 KONKURRENMWIET , 2016 -00· 0 7 IMt Dnr Kim SÖKANDE Top Lugnet AB, 556947-5873 Högbo 5 791 31 Falun MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Ombud: advokaten ToralfHällen och Gustav Nittby FloodHerslowHolme Advokatbyrå AB Box 7615 103 94 Stockholm SAKEN ... Meddelad i Linköping 1 Dok.Id 261071 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 Il 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen Ramavtal Tillfälligt boende för asylsökande Dalarnas län (dnr 3.2.1-2016-41280) genom förenklat förfa­ rande enligt LOU. Upphandlingen omfattar sju olika boendeformer (A-G) med olika kontraktstider. Anbud har kunnat lämnas på ett eller flera av dessa delområden. Top Lugnet AB (Bolaget) har lämnat anbud avseende boendeform B för avropsavtalstid sex månader och ett år. Den 18 juli 2016 har ett tilldelningsbeslut fattats i upphandlingen. Det fram­ går att Bolaget inte har kvalificerats för att gå vidare till utvärdering. Som skäl anges punkt 3.5, lagfart eller fullständiga köpehandlingar är ej bifogade anbudet. Bolaget yrkar i ansökan om överprövning i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering sker varvid Bolagets anbud kvalificeras. Migrationsverket bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Bolaget har tolkat 3.5 förfrågningsunderlaget som att ett dokument ska bifo­ gas till anbudet. Bolaget har bedömt det tillräckligt att ge in hyreskontraktet. Förfrågningsunderlaget kan även tolkas som att det skulle räcka med att bifoga lagfart till anbudet. Bolaget har dock bedömt att detta inte är tillfyl­ lest, eftersom lagfarten inte innehåller nödvändig information om rätten att hyra anläggningen. Att det i förfrågningsunderlaget anges "att en kombinat­ ion av dokument kan accepteras" har Bolaget tolkat som att Migrationsver- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 I LINKÖPING ket i första hand vill ha ett dokument. Bolaget har velat undvika att ge in mer än den efterfrågade dokumentationen. Att "bifogat dokument" anges i anbudsformuläret ger intryck av att det är ett dokument som ska bifogas. Förhållandet att Migrationsverket och Bolaget har tolkat förfrågningsun­ derlaget olika innebär att förfrågningsunderlaget inte uppfyller LOU:s krav på tydlighet. Om man ser till antalet anbud som inte kvalificerats är Bolaget uppenbarligen inte ensamt om att tolka förfrågningsunderlaget på annat sätt än Migrationsverket, som har fått massiv kritik för det otydliga kravet om lagfart. Dessutom har Migrationsverket i det första tilldelningsbeslutet den 10 juni 2016 kvalificerat Bolaget. Migrationsverket Kravuppfyllelse ska enligt 3.5 förfrågningsunderlaget styrkas genom att lagfart eller fullständiga köpehandlingar bifogas till varje anbud. Det har hänt att åberopade hyreskontrakt tecknats med annan än fastighetsägaren. Därför är det nödvändigt att anbudsgivare styrker vem som är fastighetsä­ gare. Bolaget har bifogat ett hyresavtal med Klövern Högboberget AB. Bolaget har dock inte gett in lagfart eller fullständiga köpehandlingar som styrker att Klövern Högboberget AB äger fastigheten på vilken verksamheten ska bed­ rivas. Migrationsverket har i upphandlingen meddelat tilldelningsbeslut den 1 juni 2016 och senare även rättade tilldelningsbeslut, senast den 18 juli 2016. Underlåtenhet att rätta tidigare tilldelningsbeslut skulle innebära brott mot likabehandlingsprincipen, eftersom Bolagets anbud i det fallet hade särbe­ handlats. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagrum Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsformuläret anges bl.a. följande. 2.7 Ramavtal Upphandlingen avser ramavtal som kommer att tecknas per boendeform och avropsavtalstid med flera leverantörer. Ramavtalet innebär att avrop/beställ­ ning kommer att ske utifrån rangordning i respektive boendeform och av­ ropsavtalstid och avropsavtal upprättas för viss tid. 3.5 Disponerande av fastighet (fastighetsägare) Leverantören ska äga eller hyra, dvs. ha tillgång till, den fastighet som ska användas för att bedriva den verksamhet som efterfrågas i upphandlingen. Leverantören ska vid anbudsingivandet styrka att denne har tillgång till fas­ tigheten genom lagfart, fullständiga köpehandlingar eller hyreskontrakt för aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) som visar att anbudsgivaren dispo­ nerar fastigheten. Vid hyreskontrakt/villkorat hyreskontrakt ska även lagfart eller fullständiga köpehandlingar för aktuell anläggning (fastighet/ fästig- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 I LINKÖPING heter) bifogas. En kombination av ovanstående dokument kan accepteras för att uppfylla kravet. Leverantören bekräftar att kraven uppfylls. (Ja/Nej) Bifoga handlingarför att bekräfta disponerande avfastigheten/fastigheter­ na som anbudet avser enligt kravet ovan. (Bifogat dokument) Ange eventuell/afastighetsägares namn och organisationsnummer. (Fritext­ svar) Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att Bolagets ansökan till dess utformning om­ fattar hela upphandlingen, d.v.s. kontrakt för alla boendeformer och avrops­ avtalstider. Som ovan angetts har dock Bolaget endast lämnat anbud avse­ ende boendeform B och avropsavtalstiderna sex månader och ett år. Bolaget har heller inte uttryckt att man haft för avsikt att konkurrera om övriga delar av upphandlingen. Med beaktande av angivna förhållanden finner förvalt­ ningsrätten att Bolaget, till den del ansökan rör kontraktsområden för vilka anbud inte har offererats, inte har visat att det lider eller kan komma att lida skada till följd av de brister som anförts i målet GfrHFD 2013 ref 53). Vad gäller de delar av upphandlingen där Bolaget har lämnat anbud kan följande sägas. En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen Gfr t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i mål nr 2691-15). Förvaltningsrätten anser att 3.5 anbudsformuläret är tillräckligt tydligt ut­ format för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska kunna förstå de obligatoriska kraven. Förhållandet att Bolaget gjort en annan tolkning av förfrågningsunderlaget och att flera anbudsgivare har be­ dömts inte uppfylla ett obligatoriskt krav i upphandlingen föranleder ingen annan bedömning. Vad Bolaget har åberopat visar därmed inte att förfråg­ ningsunderlagets utformning strider mot LOU. Eftersom Bolagets anbud inte har innefattat något dokument som visar vem som är ägare till fastigheten på vilken den upphandlade verksamheten ska bedrivas, har Bolaget vid tiden för anbudslämnandet inte styrkt att det har tillgång till fastigheten. Därmed är ett obligatoriskt krav i upphandlingen inte uppfyllt. Migrationsverket har med hänsyn till likabehandlingsprincipen haft fog för att inte kvalificera Bolaget som leverantör. Att Migrationsverket i ett tidigare beslut felaktigt tilldelat Bolaget kontrakt förändrar inte den saken. Vad Bolaget har åberopat i övrigt visar inte heller att Migrationsverket brutit mot LOU. Vid angivna förhållanden har någon grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU mot upphandlingen inte framkommit. Ansökan ska därför avslås. I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5154-16 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Tomas Kjellgren Rådman Föredragande: Carl Hultsberg I,_,.,,.,k,."' !·l:!·.t HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMS'fOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. (, ', \ 000 0N Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,.... '-­ °' 0 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 2. mer samt dagen för beslutet,