FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet14 SÖKANDE Sida1 (5) Strandmöllen AB, 556599-8480 Näsvägen22 341 34 Ljungby MOTPART 2014 -01- 2 8 Avd Dnr KSnr Aktbil DOM 2014-01-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 27368-13 KONKURRENSVERKET Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Gotland,212000-0803 621 81 Visby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan på så sätt att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen benämnd Medicinsk gas SF2012-65 ska göras om. Dok.Id 444320 Postadress Besllksadress Tegeluddsvägen I 115 76 Stockholm Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefon 08-56168000 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 01 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27368-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Gotland genomfor en upphandling avseende medicinsk gas och gasstation, benämnd Medicinsk gas SF 201 2- 65. Upphandlingen görs genom ett öppet förfarande. I tilldelningsmeddel­ ande den30 oktober 2013 meddelade hälso- och_sjukvårdsnämnden att en annan anbudsgivares anbud än Strandmöllen AB:s anbud bedömts som det ekonomiskt mest fördelaktiga, varför den andra anbudsgivaren antagits som leverantör. YRKANDEN M.M. Strandmöllen AB yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphand­ lingen inte får avslutas innan rättelse har gjorts på så sätt att bolaget antas som leverantör. Til_l stöd för sin talan anför Strandmöllen AB bl.a, följande. Av punkt 1.3.3.1 i förfrågningsunderlaget framgår att hälso- och sjukvårdsnämnden kommer att anta det anbud som offererar lägst pri� enligt beskrivning i kravspecifikationen där det framgår såväl hyra som gaspris samt årsvolym. Den genomförda utvärderingen strider mot3 kap.3 och6 §§ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, där det framgår att den totala upphandlingen ska värderas. Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid ut­ värdering av anbudspriser använt två olika modeller, en för flytande pro­ dukter (tank/LOX) som beräknats som total hyreskostnad per år (tank) samt pris/årsvolym (LOX). Den andra modellen är för hyra och påfyllning som beräknats på total hyreskostnad/år samt pris/påfyllning utan årsvolym. Bolaget bifogar samma kalkyl men med alla årsvolyme1· enligt anbuds­ materialet till styrkande av att bolaget har lämnat det mest fördelaktiga anbudet med lägst pris. Sida3 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 27368-13 Hälso- och sjukvårdsnämnden anför i yttrande hl.a. följande. Nämnden medger att förfrågningsunderlaget bmstit i transparens när det gäller uppgifter om faktisk förbmkning och hur priserna ska utvärderas. Det har fått till följd att fö1tydliganden behövts inhämtas om anbudspriser från samtliga anbudsgivare. Trots förtydliganden går det utifrån faktisk förbruk­ ning ändå inte att avgöra vilket anbud som innehåller lägst pris. Strand­ möllen AB:s påstående om lägsta pris kan sålunda inte vitsordas. Med anledning av det anforda bedömer nämnden att det inom ramen för rättelse genom en ny utvärdering på redan inlämnat material är omöjligt att :ta fram ett vinnande anbud, varför en lämpligare åtgärd skulle vara att få förhandla eller att få göra om upphandlingen. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET De gnmdläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövning­ en i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grnndval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brntit mot LOU. Kravet på transparens och likabehandling innebär bl.a. att upphandlings­ processen ska kännetecknas av förutsebarhet. Förfrågningsunderlaget är det styrande dokumentet i en upphandling. En anbudsgivare ska genom forfrågningsunderlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärde­ ringen av anbud kommer att bedömas. Emelle1tid medför de skiftande forhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågnings­ underlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27368-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Av förfrågningsunderlaget punkt 1.3 .3 .1 framgår att det anbud som offe-. rerar lägst pris kommer att antas och i punkt 6.5 framgår att anbudspriser ska anges i bifogad prisbilaga. Av prisbilaga benämnd, Årsförbrukning 2011 LOX samt flaskor-volym/antal, framgår en viss volym och antal cylindrar för varje efterfrågad produkt. Därtill framgår att anbudsgivarna ska fylla i hyra per cylinder samt gaspris. Ytterligare uppgifter om hur anbuden kommer att utvärderas saknas. Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsundedaget innehåller knapp­ händiga uppgifter om hur prisberäkningarna och utvärderingen ska genom­ föras. Fötvaltningsrätten delar därför, utifrån de påtalade problemen med tillämpningen av utvärderingsmodellen, hälso- och sjukvårdsnämndens uppfattning att förfrågningsunderlaget inte är tillräckligt transparent och tydligt i dessa delar. På grund av de konstaterade bristerna i fö1f1:ågningsunderlaget anser förvaltningsrätten att hälso- och sjukvårdsnämnden brutit mot de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Vidare finner förvaltningsrätten att detta förhållande har medfött att Strandmöllen AB har lidit eller kan komma att lida skada. Ingripande enligt LOU bör därför ske. Förvaltningsrätten konstaterar att det vid ett ingripande enligt LOU endast är möjligt att förordna att upphandlingen ska göras om eller att den ska rättas på visst sätt. Det åvilar förvaltningsrätten att besluta vilken fo1m av ingripande som är lämpligt för det fall det kan konstateras att en upphand­ ling genomfö1ts i strid mot LOU. Förvaltningsrätten är här inte bunden av sökandens yrkanden eller den ordning de uppställts i Gfr RÅ 2005 ref. 47). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27368-13 Allmänna avdelningen FörvaltningsrättenharovankonstateratattförfarandetstridermotLOU. Därmed föreligger förutsättningar för ingripande enligt LOU. Felet har enligt förvaltningsrättens mening påverkat upphandlingens konkurrensupp­ sökande fas och en mindre ingripande åtgärd i form av rättelse kan därför inte bli aktuell. Upphandlingen ska således göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (DV3109/lALOU). Rådman Katharina Samuelsson har föredragit målet. I STOCKHOLM •I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts näJ; beslutet kommer att meddelas, ska dock överkl\lgandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig parträknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag._ För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrättenharkommti till, 2. det inte utan att sådllflt tillstånd meddelas går att bedömariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstilläm.pningen-att överklagandet prövas av högre .rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstå.nd inte .meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det äc därför viktigt att det klart och tydligt fcamgår av öve.c�gandet till kammarrätten varför man anser att piövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/orgarusationsnummer, - postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnum.cner till klagandens ar betsplats ska också anges samt eventuell annan adress dä.r klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har l ämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande äc aktuella - behöver deinteuppgesigen.Omklagandenanlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändången utan dröjsmål anmälas till kammatrlitten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet., 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styl'.ka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091} om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut ha.r löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio daga.r har gått frän det att .rätten avgjort ·måleteller upphävtettinterimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte ptövas sedan avtal har slutits. Fullständig info.nnation finns j 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna._ Behöve.r Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnings.rätten. www.domstol.se kommit till,