FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2018-10-18 Målnr 2508-18 Sida1 (7) SÖKANDE Ventilation& KylserviceAB, 556542-1236 Myrängsvägen10 891 51 Örnsköldsvik MOTPART Umeå kommun 901 84 Umeå SAKEN Meddelad i Umeå Överprövningenligtlagen(2016:1145) omoffentligupphandling-LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE F örvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 88127 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Avd Dnr KSnr - KOlfKURRENsVERKEJ. 2nr-" i9 Aktbil -' 1,, vd.J -, iJ- 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se 090-17 74 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2508-18 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN I målet aktuell upphandling avser ramavtal för Service Storköksutrustning (dnr 17206). Umeå kommun (kommunen) agerar som inköpscentral och tecknar avtal från vilket kommunerna Nordmaling, Vännäs, Bjurholm, Robertsfors, Vindeln och Umeå är avropsberättigade. Två anbud har inkommit i upphandlingen, från Ventilation & Kylservice AB och från Svensk Storköksservice AB. Bägge anbuden har utvärderats och kommunen har beslutat att anta det anbud som lämnats av Svensk Stor­ köksservice AB (Storköksservice). Ventilation & Kylservice AB (Ventilation & Kylservice) ansöker i förvalt­ ningsrätten om överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. l•t· PARTERNAS ANFÖRANDEN Ventilation & Kylservice anför bl.a. följande. Det finns en del att anmärka på i Storköksservices svar i dialogen med kommunen. Storköksservice anser bl.a. att det är fritt för anbudsgivaren att utföra service när det sammanfaller med en felanmälan. Detta är inte i en­ lighet med vad som angetts i upphandlingsdokumenten och avviker avsevärt från det. I dialogen med kommunen anger Storköksservice följande: Det är många kök som harfärre än10 produkter, i vissafall endast1 pro­ dukt. Någon gång under året sker enfelanmälan och samtidigt som vi utför reparationen kommer vi att utföra servicegenomgången,funktionsservice enligt uppgifterfrån upphandlingen. Vilket medför en synergieffekt i restid och kostnadför servicebil samt miljöbesparing. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2508-18 IUMEÅ Servicegenomgången redovisas separat och belastar inte reparationens fakturering. NärStorköksservice anger att de årliga servicegenomgångarna debiteras med0 kr per objekt framstår det som att man "bjuder" på något vilket alla vet inte existerar . BeträffandeStorköksservices timprislista framstår det som att samma debi­ tering gäller vid helgdag som var dag eftermiddag eller ordinarie arbetstid vilket framstår som otroligt. Kommunen anför bl.a. följande. Vid anbudsöppning framgick attStorköksservice lämnat0 kr i anbud på ett antal poster var på kommunen, i enlighet med16 kap. 7 § LOU, efterfrågade en förklaring.Kommunen bedömdeatt denförklaring somStorköksservice lämnade var rimlig ochatt det därmed intefanns skälatt förkasta anbudet. Ventilation& Kylservice menar att den förklar ing somStorköksservice har lämnat avseende att den år ligafunktionsservicen på vissa produkter kan komma att genomföras i samband med enfelanmälan inte stämmer överens med vad som efterfrågades i upphandlingsdokumenten. Kommunenhar iupphandlingsdokumentenställtkravpåattsamtligapro­ dukter ska genomgå en årligfunktionsservice, därtill angavs även vad den årliga servicen ska innehålla.Något krav på när under år et som servicen ska utföras ställdes dock inte och inte hellerangavs en begränsning om att den årligafunktionsservicen intefår sammanfalla med annatar bete. Då inget krav ställdes på utförandetid för den år liga servicen och ingen begränsning angavs i upphandlingsdokumentet så innebär det att denförkla­ ring somStorköksservice har lämnat avseende synergieffekten då denårliga FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida4 2508-18 servicen utförs i samband med en felanmälan är tillfredsställande och följer det som har efterfrågats av kommunen. Trots att Storköksservice har lämnat O kronor i anbud för den årliga servicen så skiljer sig anbuden åt så pass mycket i övrigt att Storköksservice ändock hade vunnit upphandlingen om samma priser som Ventilation & Kylservice lagts på denna del. Någon skada eller risk för skada föreligger således inte. Ventilation & Kylservice Storköksservice Årlig service Tillkommande underhåll och service Reducering (Kvalitet) 160 635 kr 838 300 kr - 260 000 kr 738 935 kr 0 kr 520 010 kr - 2 25 000 kr 295 010 kr Ventilation & Kylservice menar att de timpriser som Storköksservice har lämnat "framstår som otroligt". Ett av syftena med en upphandling är att få en bra och sund konkurrens på marknaden och det ligger därför i sakens natur att priserna varierar från företag till företag utifrån de affärsövervä­ ganden som respektive företag gör i samband med prissättningen. Att Stor­ köksservice har lämnat samma timpriser oavsett veckodag eller tid på dyg­ net är därmed inte något anmärkningsvärt i sig och priset är inte heller att anse som onormalt lågt. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndig­ heten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. En Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25 08 -18 IUMEÅ sådan begäran om förklaring kan gälla 1. omleverantörenkanutnyttjasärskiltkostnadseffektivametoderföratt fullgöra kontraktet, 2. omleverantörenkanutnytjt atekniskalösningarellerovanligtgynn­ samma förhållanden för attfullgöra kontraktet, 3 . egenarten hos de varor, tjänster eller byggentreprenader som föreslås av leverantören, 4. hurleverantörenavserattfullgörakontraktetmedavseendepåtillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter, 5 . om leverantören kanfå statligt stöd, eller 6. skyldigheterna som avses i17 kap. 6 eller7 §§ . Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsstäl­ lande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden. En upphandlande myndighet ska också förkasta en leverantörs anbud om denfinneratt det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- ellerarbetsrättsliga skyldigheter. (16 kap. 7 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutitmot någon av de grundläg­ gande principerna i4 kap. 1 § eller någonannan bestämmelse i denna lag och detta har medförtatt leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten beslutaatt upphandlingen ska göras om elleratt denfår avslutasförstsedanrättelsehargjorts.(20kap.6§ förstastycketLOU) SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Förvaltningsrätten noterar inledningsvis att det normalt sett ankommer på den sökande i ett upphandlingsmålatt på ett klart och tydligt sätt angevilka omständigheter talan grundas påGfrRÅ 2 009 ref. 6 9) samtatt klargöra och utveckla påståddafelaktigheter i en upphandling. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2508-18 I UMEÅ Ventilation & Kylservice synes mena att anbudet från Storköksservice är onormalt lågt avseende årlig service och timpriser samt att den förklaring som lämnats avseende priset för årlig service inte är tillfredsställande. Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt ska den upphandlande myndig­ heten enligt 16 kap.7 § LOU begära att leverantören förklarar det låga priset. Vidare ska myndigheten enligt nämnda bestämmelse förkasta anbu­ det om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt förklarat det låga priset. En upphandlande myndighet ska dock utan att begära en förklaring förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbets­ rättsliga skyldigheter. Kommunen har bedömt att Storköksservices anbud, såvitt avser priset för årlig service, förefaller orimligt lågt och därför begärt en förklaring i den delen av anbudsgivaren. Förvaltningsrätten anser i likhet med kommunen att den förklaring som getts måste anses vara tillfredsställande. Det har heller inte framkommit att det på något sätt skulle strida mot vad som angetts i upphandlingsdokumenten att utföra årlig service i samband med felanmälan. Vad gäller det som förts fram av Ventilation & Kylservice om att timpriser­ na i Storköksservices anbud är orimligt låga, vilket innebär att kommunen i så fall borde ha begärt en förklaring av Storköksservice även i den delen, noterar förvaltningsrätten att sökanden har bevisbördan för att vinnande an­ bud förefaller vara onormalt lågt. Eftersom upphandlande myndigheter måste anses ha en relativt stor frihet att avgöra vad som ska anses vara ett onormalt lågt anbud krävs att sökanden förebringar förhållandevis stark be­ visning till stöd för att anbudet är att betrakta som onormalt lågt Gfr Kam­ marrätten i Jönköpings dom den 16 mars 2018 i mål m 2895-2896-17). Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2508 -18 IUMEÅ Ventilation& Kylservice har endast anfört att samma debitering gäller vid helgdag som vardag eftermiddag eller ordinar ie arbetstid. Eftersom kommu­ nen har en förhållandevis stor frihet att avgöra vad som utgör ett onormalt lågt anbud kanVentilation& Kylservice inte med erforderlig styrka anses ha visat attStorköksservices timpriser borde ha framstått som onormalt låga på ett sådant sätt att det har ålegat kommunenatt begära en förklar ing till anbudet även i den delen. På grund av det anförda, och då inte heller vad som i övrigtanförts avVen­ tilation& Kylservice medföratt förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon bestämmelse iLOU eller mot någon av de gemenskaps­ rättsliga principerna, ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(FR-05) Målet har föredragits avChristinaRöckner. I-�­ L!ii' SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. FR-05 Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande �äs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Sida 1 av 2 www .domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i 0 överklagandet ta med allt ni vill föra fram. >!· ff Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se