FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2014-05-08 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Cupola Sundsvall AB, 556879-4589 Östermovägen 44 854 62 Sundsvall MOTPART Jämtlands läns landsting Box 654 831 27 Östersund SAKEN Målm 911-14 E Sida 1 (4) 2014 -05- 1 4 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 73618 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon_ Telefax 0611-51 18 20 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 0611-46 06 00 E-post: KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 911-14 E BAKGRUND Jämtlands läns landsting (landstinget) genomför upphandling avseende Brandskyddsmateriel och tillhörande tjänster, dnr LS 152/2014. Upphand­ lingen genomförs med förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den 17 mars2014 framgår att landstinget beslutade att anta anbud från annan an­ budsgivare än Cupola Sundsvall AB. YRKANDEN M.M. Cupola Sundsvall AB (bolaget) begär överprövning av upphandlingen, yrkar att upphandlingen ska ogiltigförklaras och anför bl.a. följande. Efter att ha tagit del av inkomna anbud kan bolaget inte finna något som styrker att det antagna anbudet uppfyller ställt ska-krav gällande produkt "Skum (miljövän­ ligt skum) 6 liter EN-klass 34A2 33B inkl. väggfäste". Se bilaga 1, Prisfor­ mulär, produktrad 3. Enligt Svenska Brandskyddsföretags (SVEBRA) rikt­ linjer ska ett miljövänligt skum innehålla max00, 4 procent fluortensider och vara godkänt av Milieukeur eller motsvarande organisation. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. I prisfor­ mulär, bilaga 1, har krav på effektklass på brandsläckare efterfrågats. På rad 3 efterfrågas pris för 50 stycken brandsläckare. Vinnande anbud har prissatt släckare enligt denna klassning. Efter begäran om förtydligande har antagen leverantör inkommit med uppgifter som styrker att kravet är upp­ fyllt. Landstinget anser att något fel inte begåtts i upphandlingen. Lands­ tinget har i upphandlingen ställt miljökrav för miljö- och hälsoskadliga kemikalier utifrån Miljöstyrningsrådets rekommendationer avseende brandsläckningsprodukter, vilkaisinturbyggerpåKemikalieinspektion­ ens föreskrifter och EG:s ärnnesdirektiv, se dokument 3 Kravspecifikation kapitel 1.5 .l i förfrågningsunderlaget. SVEBRA:s riktlinjer för innehåll i miljövänligt skum har inte använts vid kravställandet i upphandlingen och kan därför inte tas i beaktande vid utvärderingen. I HÄRNÖSAND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 911-14 E I HÄRNÖSAND SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt fsenomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 §§ LOU). I förfrågningsunderlagets Kravspecifikation anges de miljökrav som ställs i upphandlingen: "1.5.1. Miljö- och hälsoskadliga kemikalier Brandsläckningsprodukter ska vara fria från miljö- och hälsoskadliga kemikalier som exempelvis perfluorerande ämnen (t.ex. PFOS och PFOA), dvs. ingående ämnen i hal­ ter över 0,01 % (motsvarar 100 ppm) i brandsläckningsprodukten ska inte vara s.k. PBT-ämnen (persistent, bioackumulerande, toxisk) och ska inte vara klassificerade som giftiga, mycket giftiga, cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska med risk-fraserna R23, R24, R25, R26, R27, R28, R39, R40, R45, R46, R48, R49, R60, R61, R62, R63 samt R68, enligt Kemikalieinspektionens föreskrifter om klassificering och märkning (KIFS 2005:7 med ändringar) eller EG:s ämnesdirektiv (67/548/EEG med ändringar). ,, Förvaltningsrättens bedömning Det är brukligt att den upphandlande myndigheten ställer upp vissa mini­ mikrav på den vara eller tjänst som ska upphandlas, s.k. ska-krav. Det står den upphandlande myndigheten fritt att välja vilka ska-krav som ska ställas upp, under förutsättning att dessa inte strider mot de grundläggande princi- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 911-14E I HÄRNÖSAND per som gäller för all offentlig upphandling, t.ex. likabehandlingsprincipen och proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten konstaterar att det ingen­ stans i förfrågningsunderlaget framgår att det ställs krav på att offererad skurnbrandsläckare för att uppfylla det ställda miljökravet ska uppfylla SVEBRA:s riktlinjer avseende miljövänligt skum. Förvaltningsrätten kan inte heller finna att det miljökrav som ställts upp inte står i proportion till det som ska upphandlas. Det innebär att miljökravet inte strider mot pro­ portionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten kan inte heller finna att den upphandlande myndigheten brutit mot någon annan av de grundläggande principerna. Det har således inte kommit fram att landstinget brutit mot någon bestäm­ melse i LOU med anledning av vad bolaget anfört. Det har inte heller kommit fram att bolaget lidit eller riskerar att lida någon skada med anled­ ning av hur upphandlingen genomförts. Det saknas därmed grund för in­ gripande enligt LOU och ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten, när förlängd avtalsspärr råder, inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). rådman Målet har föredragits av föredraganden Gunilla Lavås. u � � Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. > Q SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se