FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Mål nr 2116-13 Dok.Id 155183 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 0 40-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Taxi Skåne AB, 556449-8615 Västra Stationsgatan 10 222 37 Lund Ombud: Jur.kand. Tommie Rasmusson Kungsgatan 13 261 31 Landskrona MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg SAKEN 2013-05- 3 0 Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Taxi Skåne AB:s begäran om ingripande enligt LOU. Sida 1 (5) �- KONKURRENSVERKEr 2013 -05- 2 8 Meddelad i Malmö Aktbll Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2116-13 I MALMÖ Avdelning1 BAKGRUND Trelleborgs kommun genomför en upphandling avseende färdtjänstresor. Upphandlingen har genomförts med ett öppet förfarande enligt LOU. En­ ligt tilldelningsbeslut från den20 februari2013 har Trelleborgs kommun beslut att Taxi Trelleborg AB ska tilldelas kontraktet. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Taxi Skåne AB, nedan Taxi Skåne, ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Trelleborgs kommun anser att bolagets ansökan om överprövning ska av­ slås. OMSTÄNDIGHETER TILL STÖD FÖR PARTERNAS TALAN Till stöd för ansökan anför Taxi Skåne bl.a. följande. Upphandlingen har skett i strid med LOU eftersom kommunen inte på ett korrekt och likvär­ digt sätt låtit presumtiva anbudsgivare få erforderlig information för att kunna lämna anbud. Förfrågningsunderlaget har utformats på ett sådant sätt att fullständig information om uppdragets omfattning inte har varit möjlig att erhålla. Efterfrågade upplysningar och uppgifter om färdtjänstuppdraget har inte heller lämnats ut. Eftersom det inte gavs några svar på efterfrågan­ de upplysningar beslöt Taxi Skåne att inte lämna något anbud på upphand­ lingen. Kommunen har genom sitt agerande inte behandlat alla·leverantörer på ett likvärdigt sätt. Nuvarande leverantör av färdtjänsten har haft tillgång till den efterfrågade informationen och har därmed haft en stor fördel. Kommunen har inte heller genomfört upphandlingen på ett öppet sätt då kommunen inte lämnat svar på ställda frågor. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 DOM Sida3 2116-13 Trelleborgs kommun anför i huvudsak följande. Kommunen har varit med­ veten om att eventuell erhållen kunskap kan skapa viss fördel för inneva­ rande leverantör. Med hänsyn till detta har kommunen gett förfrågningsun­ derlaget en neutral och icke-diskriminerande utformning, som inte på ett otillbörligt eller på något annat tänkbart sätt gynnar den innevarande eller tidigare leverantör. Den aktuella upphandlingen innehåller dessutom vä­ sentliga skillnader mot det nu gällande färdtjänstavtalet och kommunen kan därför inte ge någon information beträffande omfattningen av de utö­ kade färdtjänstresorna. Kommunen har inte fört egen statistik kring ställda frågor och den tidigare leverantören har inte heller varit skyldig att samla denna typ av uppgifter. Kommunen har därför inte kunnat besvara samtliga frågor från Taxi Skåne. Bolaget har dock erhållit all den statistik som kommunen har fått från den tidigare leverantören. Taxi Skåne har inte hel­ ler lämnat något anbud på upphandlingen och kan därför inte anses ha lidit eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten enligt16 kap.6 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt principen om transparens ska den upphandlande myndigheten bl.a. lämna så utförlig information om hur utvärderingen av anbuden ska ske så Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2116-13 Avdelning1 I MALMÖ att leverantören efter förmåga kan utforma ett konkurrensmässigt anbud. För att anbudsgivare ska kunna utforma konkurrenskraftiga anbud är det viktigt att förfrågningsunderlaget är klart och tydligt, bl.a. beträffande vad som faktiskt efterfrågas. Brister härvidlag kan medföra att en upphandling anses strida mot den gemenskapsrättsliga principen om förutsebarhet. Taxi Skåne har bl.a. gjort gällande att förfrågningsunderlaget har utformats på ett sådant sätt att fullständig information om uppdragets omfattning inte har varit möjlig att få. Med hänsyn till uppdragets natur och med hänsyn till den information som finns tillgänglig i förfrågningsunderlagets bilagor finner dock förvaltningsrätten att kommunens förfrågningsunderlag får anses uppfylla transparensprincipens krav på förutsebarhet och öppenhet varför grund för åtgärd enligt16 kap.6 § LOU inte föreligger på denna grund. När anbudsgivare ska utforma sina anbud är det otvivelaktigt så att tidigare leverantör genom sina erfarenheter av redan utförda uppdrag kan ha kän­ nedom om förhållanden hos den upphandlande myndigheten som övriga potentiella anbudsgivare saknar. Detta förhållande i sig utgör dock inte någon överträdelse av likabehandlingsprincipen. För att det ska vara fråga om överträdelse av likabehandlingsprincipen krävs att förfrågningsun­ derlagets utformning eller myndighetens agerande i övrigt under upphand­ lingsprocessen är sådant att den presumtive eller faktiske anbudsgivaren inte behandlats i enlighet med likabehandlingsprincipen och därmed inte beretts tillfälle att författa ett konkurrenskraftigt anbud. Förvaltningsrätten anser inte att det som bolaget anfört visar att förfrågningsunderlaget speci­ fikt gynnar varken tidigare eller någon annan leverantör. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det som Taxi Skåne anfört i målet inte visar att Trelleborgs kommun har brutit mot bestämmelserna i LOU eller de principer som bär upp lagen och att detta medfört att bolaget Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2116-13 I MALMÖ Avdelning1 lidit eller riskerar att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte, varför bolagets ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1 B LOU) �i0-�te,,_wR/1� Madeleine Westberg Alexander Rappe har föredragit målet. fI1/11Ji, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU