FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2010-12-21 Sida 1 (4) 4678-10,4679-10,4687-10 Föredraganden Helene Larsson SÖKANDE Meddelad i Växjö Målm GN ReSound AB, 556510-1986 Gullbergs Strandgatan 6 411 04 Göteborg Ombud: Advokat Kaisa Adlercreutz MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg Ombud: Jur.kand. Joel Gustafsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART 1. Landstinget Kronoberg Upphandlingsavdelningen Box 1223 351 12 Vä�jö 2. Landstinget i Halland Box 517 301 80 Halmstad 3. Landstinget Blekinge 371 81 Karlskrona SAKEN r 2010 -12- 2 3 Begäran om överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphand­ ling; LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning samt begäran om inhi­ bition. Dok.Id 18660 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4678-10 I VÄXJÖ BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstingen i Halland, Blekinge och Kronobergs län har sedan ett antal månader kontinuerligt avropat hörapparater av ett antal leverantörer. GN ReSound AB ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att avtalet är ogiltigt. Vidare yrkas att förvaltningsrätten ome­ delbart ska besluta att avtalet, tills något annat har beslutat, inte får fullgö­ ras. Som grund för sin talan anför GN ReSound AB i huvudsak följande. Det saknas en korrekt upphandling. Landstingen genomför således en otil­ låten direktupphandling. Landstingen har i yttrande i huvudsak anfört följande. Tidigare avtal rö­ rande hörapparater avsåg perioden 1 juli 2006 - 31 mars 2008 med möjlig­ het till förlängning ett år. Avtalet löpte ut den 1 april 2009 men kunde som längst förlängas till den 1 oktober 2009 om en överprövning skulle försena nya upphandlingen. Den 14 november 2008 annonserades en ny upphand­ ling. Framförhållningen var sålunda 11 månader. Ett antal överprövningar ledde till att upphandlingen inte kunnat avslutas och tillträdet av ny leve­ rantör försenades därför. Efter den I oktober 2009 förlängdes kontraktet till och med den 31 mars med dåvarande leverantörer genom förhandlat förfarande utan föregående annonsering. En av dessa leverantörer var bl.a. GN Resound. Från slutet av maj i år har överenskommelse träffats med de tre leverantörerna som hade de bästa anbuden vid tilldelningsbeslutet den 21 maj. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska landstingen erbjuda invånarna hjälpmedel såsom exempelvis hörapparater. Ett avbrott av leverans skulle medföra allvarliga följder. Årligen tillhandahålls omkring 8000 hörappara­ ter till de tre landstingen. Det är därför absolut nödvändigt för landstingen att kunna tillhandahålla detta löpande. Landstingen har haft en tillräckligt god framförhållning vid upphandlingsförfarandet. Det har inte funnits an­ ledning att förutsätta att upphandlingen skulle arta sig på det sättet att avtal inte kunnat slutas inom två år från det att upphandlingen påbörjades. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4678-10 I VÄXJÖ Landstingen har rättat sig efter varje dom och inom ca en månad har en ny upphandling annonserats. Eftersom upphandlingen omfattar tre landsting krävs en del arbete innan annonsering återigen kunnat göras. Den 20 okto­ ber 2010 annonserades på nytt en upphandling avseende hörapparater. An­ budstiden gick ut den 1 december 2010. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 16 kap. 1 § 3 st LOU får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. I aktuellt mål saknas ett skriftligt kontrakt och förvaltningsrätten kan därför pröva ansökan. Förvaltningsrätten kan konstatera att samma upphandling av hörapparater sedan tidigare har varit föremål för överprövning vid ett antal tillfällen. Den 20 augusti 2009 beslutade länsrätten i mål 251-09 att utvärderingen skulle göras om. Tilldelningsbeslutet överklagades och den 9 december 2009 beslutade länsrätten i mål 1426-09 att upphandlingen skulle göras om. När sedan upphandlingen på nytt gjordes om överklagades tilldel­ ningsbeslutet och den 16 september 2010 beslutade förvaltningsrätten i mål 2546-10 återigen att upphandlingen skulle göras om. Förhandling om av-- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4678-10 I VÄXJÖ rop under en tid gjordes med tre leverantörer i den avbrutna upphandlingen utan att detta annonserades. Landstingen har beräknat att kostnaden för de hörapparater som inköpts uppgår till 450 000 kr per månad exklusive moms. Eftersom inköpen har pågått sedan vecka 25 i år överstiger beloppet tröskelvärdet. Enligt 4 kap. 5 § 3 LOU far upphandlande myndighet utan föregående annonsering, genomföra ett förhandlat förfarande under vissa förutsättningar. Bland an­ nat är det möjligt om det är absolut nödvändigt och det föreligger synnerlig brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses av den upp­ handlande myndigheten. Omständigheterna ska dessutom göra det omöjligt att hålla tidsfristerna vid öppet, selektivt eller förhandlat förfarande myd föregående annonsering. :,, 4 ' '.' f :: ' Landstingen har tämligen omgående från det att den senaste doine11 v,un�it :.;.! laga kraft annonserat om en ny upphandling som enligt uppgift änm;i int�: '' avslutats. Dessförinnan har frågan handlagts av förvaltningsrätten..L�n,ds- i:1 '1! tingen har visat att inköp av hörapparater är nödvändigt. Upphandlingspro- cessen påbörjades redan 2008 i god tid före avtalstidens utgång. Vidare har inget framkommit av handlingarna i målet som tyder på att landstingen kan lastas för att själv ha orsakat dröjsmålet. Sammanfattningsvis finner för­ valtningsrätten därför att vad GN Resound har anfört och åberopat i målet inte medför att landstingen kan anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Ansökan om överprövning samt inhibition och ska alltså avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109-1D-LOU) J (:. ,1 I I I ,, ·. . 'I ' '' i• 'I '! !!!·l· HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND, .,.:..•-�"fdy"' SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslut�t meddelades. Om sista dagen för överklaga�det infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ,ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämna� prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit ellei det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. I Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av: förvaltningsrättens beslut som klaganderi vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon �ill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska va�a undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätteri framgår av beslutet. Om klaganden anlitar, o'mbud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ä�dras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till bmmarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) orri offentlig upphandling eller , lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU