FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredragande: Carin Gunnarsson SÖKANDE DOM 2011-09-02 Meddelad i Växjö Sida 1 (11) Mål nr 1763--1766-11, 1768--1773- 11, 1815-11 och 1817-11 Adlibris Aktiebolag, 556261-3512 Box 3667 103 59 Stockholm Ombud: Jur dr DanEklöfoch advokat Magnus Jonson Sandart & Partners Advokatbyrå HB Norrlandsgatan 20 103 87 Stockholm MOTPARTER 1. Borgholms kommun Box 52 387 21 Borgholm 2.Emmaboda kommun Box 54 361 21 Emmaboda 3. Hultsfreds kommun Box 500 577 26 Hultsfred 4. Högsby kommun 579 80 Högsby 5. Mönsterås kommun Box 54 383 22 Mönsterås 6. Mörbylånga kommun 386 80 Mörbylånga 7. Nybro kommun 382 80 Nybro 8. Oskarshamns kommun Box 706 572 28 Oskarshamn 9. Torsås kommun Box 503 385 25 Torsås 2011 -03-- 0 6 Avd Dnr Doss Aktbil Dok.Id 32538 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKE1-1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 10. Vimmerby kommun 598 81 Vimmerby 11. Västerviks kommun 593 80 Västervik Ombud för 1-11: Kalmar kommun Box 611 391 26 Kalmar 12. Kalmar kommun Box 611 391 26 Kalmar Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Adlibris Aktiebolags ansökan. 2 1763--1766-11, 1768-- 1773-11, 1815-11 och 1817-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Borgholms kommun, Emmaboda kommun, Hultsfreds kommun, Högsby kommun, Kalmar kommun, Mönsterås kommun, Mörbylånga kommun, Nybro kommun, Oskarshamns kommun, Torsås kommun, Vimmerby kommun och Västerviks kommun (kommunerna) har genomfört en öppen upphandling enligt lagen om offentlig upphandling, av ramavtal för biblio­ teksmedier avseende böcker på svenska och andra språk samt ljudböcker - outrustade. Kalmar kommun är ombud i upphandlingen som omfattar 12 kommuner i Kalmar län. Den anbudsgivare som lämnar det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Enligt tilldelningsbeslut den 10 maj 2011 har anbud från Akademibokhandelsgruppen AB Bokus (Bo­ kus) antagits. Adlibris Aktiebolag (Adlibris) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att kommunernas upphandling får avslutas först efter att rättelse skett genom en ny utvärdering varvid Bokus anbud förkastas. I andra hand yrkar Adlibris att upphandlingen ska göras om. Adlibris anför bland annat föl­ jande. Kommunerna har vid utvärderingen av Bokus anbud bl.a. baserat utvärderingen på Bokus uppgift avseende antalet titlar i Bokus lager. Den­ na uppgift tillmäts betydande vikt vid utvärderingen. Det angivna antalet boktitlar i Bokus lager är emellertid felaktigt. Bokus har angett antal titlar i lager på basis av det antal titlar som Bokus uppskattar att det kommer att ha det datum då avtalet träder i kraft, dvs. den 1 juni 2011. Detta trots att uppgifterna om antal titlar enligt förfrågningsunderlaget avser antal titlar då anbudet lämnas. Antalet titlar som Bokus angett är dessutom orimligt högt (48 000 titlar för böcker på svenska, 10 000 titlar för böcker på andra språk och 1 300 titlar för ljudböcker) och kan inte avse det antal titlar som Bokus har i eget lager. Adlibris har angett antalet titlar i lager vid tidpunk­ ten för ingivandet av anbudet. Kommunerna uppmärksammades om att Bokus antal titlar syntes kraftigt överdrivna. Kommunerna har kontrollerat 3 1817-11 1763--1766-11, 1768-- 1773-11, 1815-11 och FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- 1773-11, 1815-11 och 1817-11 Bokus uppgifter om antal titlar i anbudet och kommunerna hade fått en bekräftelse på att antal titlar angivna i anbudet kommer att finnas den dag då avtalet träder i kraft (dvs. den 1 juni 2011), vilket varit tillräcklig som bekräftelse för kommunen. Av detta kan flera slutsatser dras. Kommunerna har - låt vara uppmärksammad på frågan av bolaget - sett sig föranledda att kontrollera den uppgift Bokus lämnat om antal titlar i lager. Bokus har förklarat att bolaget inte hade det angivna antalet titlar i lager när anbudet gavs in. Däremot har Bokus meddelat att företaget kommer att ha det vid en senare tidpunkt, den 1 juni 2011. Redan av det skälet att Bokus uppgift i anbudet inte stämmer med verkliga förhållanden är anbudet upphandlings­ rättsligt felaktigt. Bokus har inte uppfyllt skall-kravet om antal titlar, som förutsätter att det antal titlar som anges är korrekt och otvetydigt. Lika självklart är det att antal titlar ska anges utifrån förhållanden vid tidpunkten för anbudslämnandet och inte avse en uppskattning av antalet titlar vid någon senare tidpunkt. Förfrågningsunderlaget saknar upplysning om att en senare tidpunkt skulle kunna användas eller att anbudsgivare skulle kunna beräkna antal titlar med utgångspunkt i ett framtida tillfälle. En normalt uppmärksam, genomsnittlig anbudsgivare kan inte tolka förfråg­ ningsunderlaget på så sätt att det skulle finnas utrymme för en anbudsgiva­ re att använda sig av andra tidpunkter beträffande konkreta sakuppgifter, såsom antal titlar i lager. Av siffrorna i Bokus anbud, som lämnats i jämna tusental och i något fall jämna hundratal, är det i och för sig möjligt att gissa sig till att det inte kan vara fråga om faktiska titlar i lager, utan istället någon slags uppskattning från Bokus sida. Därmed avviker Bokus från den i förfrågningsunderlaget anvisade metoden, som anvisar hur många titlar som faktiskt finns i lager vid tidpunkten för anbudslämnandet. En rimlig förklaring till Bokus höga siffror avseende antal titlar i lager kan vara att Bokus, som kommer att flytta sitt lager till Falun och inleda ett samarbete med den fristående distributören och grossisten Förlagssystem AB, räknar in Förlagssystem AB:s titlar. Bokus har inte åberopat någon annan kapaci­ tet än sin egen, än mindre visat att man har tillgång till någon annans kapa- 4 I VÄXJÖ 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- I VÄXJÖ 1773-11, 1815-11 och 1817-11 citet vid fullgörandet av avtalet. Vidare har Adlibris information om att Bokus flytt till Falun kommer att försenas, vilket innebär att uppgifterna om antal titlar i lager kommer vara oriktiga också per den 1 juni 2011. Ge­ nom att inte ange befintliga titlar i lager utan istället uppskatta framtida titlar i lager och genom att inte lämna korrekta uppgifter om antalet framti­ da titlar i lager, och dessa uppgifter lagts till grund för utvärderingen, har kommunerna vid utvärderingen inte behandlat anbudsgivama på ett trans­ parent, likvärdigt och affärsmässigt sätt. Till följd av den olika behandling­ en och den resulterande bristande affärsmässigheten ska rättelse ske genom attutvärderingengörsomvarvidBokusanbudskaförkastas. Redange­ nom att Bokus anbud felaktigt kvalificerats till utvärdering har, eller riske­ rar, Adlibris att lida skada. Även övriga fel som åberopats innebär att Ad­ libris lidit eller riskerat att lida skada. För det fall att förvaltningsrätten skulle finna att skall-kraven om antal titlar i lager i och för sig skulle kunna ges den tolkning att det står anbudsgivaren fritt att använda en annan tid­ punkt än den för anbudsinlärnnandet som bas vid beräkningen av antalet titlar, så är förfrågningsunderlaget så oklart att det skulle strida mot LOU och de grundläggande principerna om transparens och likabehandling. Det­ ta eftersom anbudsgivarna inte getts förutsättning att lämna likvärdiga och konkurrenskraftiga anbud. Att kommunerna i efterhand meddelat att de accepterar den 1 juni 2011 som referensdatum med avseende på antal titlar förändrar inte saken. Upphandlingen ska i enlighet med Adlibris andra­ handsyrkande avbrytas och göras om. Kommunerna motsätter sig att upphandlingen ska rättas eller göras om och anför bl.a. följande. Det är ostridigt att Bokus har fyllt i anbudsbilaga 1 och på angiven plats fyllt i antalet titlar i lager, samt bifogat anbudsbilaga 1 till sitt anbud. Bokus har även angett att samtliga skall-krav är uppfyllda. Ad­ libris har gjort gällande att uppgifter som Bokus angett i sitt anbud inte är korrekta. Kommunerna har inte ställt krav på någon bevisning rörande an­ tal titlar i lager. Även detta faktum torde vara ostridigt i målet. Den upp- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- I VÄXJÖ 1773-11, 1815-11 och 1817-11 handlande myndigheten är inte skyldig att kontrollera att uppgifterna i an­ budet i sig är riktiga (se Kammarrätten i Sundsvalls dom den 30 november 2005 i mål nr 3243-04). Kommunerna har agerat helt i enlighet med upp­ handlingsreglerna när de förlitat sig på de uppgifter som Bokus lämnat i sitt anbud alldeles oavsett om det i ett senare skede skulle visa sig att Bo­ lcus inte uppfyller vad Bokus utfäst i sitt anbud. En upphandlande myndig­ het kan uppställa krav på den vara eller tjänst som ska upphandlas, s.k. särskilda kontraktsvillkor. Huruvida en leverantör, vid anbudsgivningen, uppfyller de särskilda kontraktsvillkoren, i så måtto att leverantören vid leverans inte kommer att avvika från desamma, är givetvis omöjligt att veta och kontrollera i anbudsfasen. Om Bokus inte lagerhåller titlar i utfäst ut­ sträckning utgör detta ett avtalsbrott som kan leda till skadestånd eller häv­ ning av det aktuella avtalet. Adlibris har vidare gjort gällande att det av Bokus uppgivna antalet titlar är felaktiga och presenterat ett antal teorier om att uppgifterna avser en förhoppning om framtida lager och att grossis­ ten Förlagssystem AB:s lager räknats in i uppgiften. Adlibris har emellertid inte visat att Bokus uppgifter är felaktiga. Kommunerna kan inte vitsorda att uppgifterna i Bokus anbud skulle inkludera även ett lager som finns hos Förlagssystem AB och även om så vore fallet har kommunerna inte upp­ ställt något krav på att lagerstatus ska avse endast de titlar som finns i eget lager. Om titlarna finns lagerförda hos underleverantör och kan levereras inom samma tid som titlar i eget lager är en uppgift som inkluderar även underleverantörs lager relevant. Inte ens om förvaltningsrätten skulle finna att det är lagersaldo per anbudsdag som avses med kravet och att kommu­ nerna inte haft rätt att förlita sig på uppgifterna i anbudet föreligger därför skäl att förkasta Bokus anbud. Adlibris har även spekulerat i att Bokus inte kommer att ha uppgivet antal titlar i lager vid avtalsstart. Inte heller detta påstående har bevisats av Adlibris. Förfrågningsunderlaget är utformat på ett tillräckligt klart och tydligt sätt. Anbudsgivarna ska ange antal titlar i lager och om så inte sker kan anbudet komma att förkastas. Antalet titlar i lager per anbudsdagen saknar helt relevans för kommunerna. Det är antalet 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- I VÄXJÖ 1773-11, 1815-11 och 1817-11 titlar som kommer att finnas i lager under avtalstiden som är relevant. För­ frågningsunderlaget är således inte oklart i denna del. Det är inte tillåtet att utesluta anbudsgivare under påstående om att dennes anbud inte uppfyller ett särskilt kontraktsvillkor eller under påstående att anbudet inte uppfyller kvalificeringskrav, om inte detta villkor eller krav varit så klart och tydligt formulerat att anbudsgivaren rimligen måste ha förstått att kravet skulle komma att tolkas på det sätt som skett. Varje normalt informerad anbuds­ givare måste förstå hur ett anbud ska utformas för att detta inte ska förkas­ tas. Bokus har tolkat den aktuella föreskriften på det sätt som varit avsett och på samma sätt som kommunerna. Enligt kommunerna är det inte fören­ ligt med LOU och förfrågningsunderlaget att tolka kravet på angivande av "antalet titlar i lager" som Adlibris förespråkar. I vart fall kan detta krav inte ligga till grund för förkastande av ett anbud, där anbudsgivaren istället har angett det antal titlar som kommer att finnas i lager vid avtalsstart. Att kravet skulle tolkas på så sätt som Adlibris gör gällande har inte varit för­ utsebart för anbudsgivarna. Det är ointressant för kommunerna hur många titlar anbudsgivarna har i lager per anbudsdagen (eller vad gäller Adlibris, per dagen före anbudsdagen). Kommunerna har tillämpat det aktuella kra­ vet på ett sådant sätt att ingen anbudsgivare skulle förkastas på sätt som anbudsgivaren möjligen inte förutsett. Adlibris har gynnats av det sätt på vilket kommunerna tillämpat kravet i och med att en ändamålsenlig och kontextuell tolkning av detsamma skulle lett till att Adlibris anbud förkas­ tats. I den mån förfrågningsunderlaget varit otydligt utformat har Adlibris inte lidit någon skada. Kommunernas avsikt med kravet (avseende efter­ frågad information om antalet lagerförda titlar) har varit att säkerställa att den för kommunerna väsentliga leveranstiden beaktas på ett korrekt sätt vid utvärderingen och för att säkerställa att kommunerna faktiskt erhåller leveranser i enlighet med vad anbudsgivama offererat i sina anbud. Kom­ munerna har eftersträvat så kort leveranstid som möjligt avseende så många beställda titlar som möjligt under avtalstiden. Kommunerna har av Bokus erhållit sådana uppgifter som de haft för avsikt att få. Adlibris tolk- 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- I VÄXJÖ 1773-11, 1815-11 och 1817-11 ning av att kommunerna efterfrågat antalet lagerförda titlar per anbudsda­ gen skulle få till följd att anbud förkastas på grund av att de innehåller en uppgift som är irrelevant för kommunerna. Det skulle stå i strid med den grundläggande principen om proportionalitet och med kommunernas inten­ tioner. Även om förvaltningsrätten skulle finna att Bokus anbud innehåller felaktiga uppgifter i den bemärkelsen att uppgiften om lagerstatus rätteli­ gen skulle ha avsett tidpunkten för anbudsgivning, ska Adlibris ansökan ogillas om de uppgifter Bokus lämnat i sitt anbud är tillräckliga för att till­ godose kommunernas behov och syftet bakom de ställda kraven (se Kam­ marrätten i Jönköpings dom den 29 september 2009 i mål nr 2491-09). De uppgifter som Bokus lämnat är tillräckliga, även om de skulle avse endast lagerstatus under kommande avtalstid. Om förvaltningsrätten skulle finna att upphandlingen i någon del är behäftad med någon brist är denna brist under alla förhållanden inte av sådan art och dignitet att åtgärd enligt 16 kap. LOU är motiverad. Varje brist i en upphandling motiverar inte ingri­ pande enligt 16 kap. LOU (se RÅ 2002 ref 50). Adlibris har inte visat att några brister föreligger i upphandlingen eller att man lidit eller riskerat att lida skada på grund av de påstådda bristerna. Adlibris talan ska därför ogil­ las. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). 8 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- 1773-11, 1815-11 och 1817-11 Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Prövningen i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta åtgärder i enlighet med 16 kap. LOU. För att ett sådant ingripande ska bli aktuellt krävs det att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Regeringsrätten har i avgörandet RÅ 2002 ref50 konstaterat att de skiftan­ de förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även för­ frågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utforma­ de får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Av förfrågningsunderlaget framgår följande. Antal titlar i lager skall anges i anbudsbilaga 1. I anbudet skall bekräftas att redovisade skall-krav är uppfyllda. Detta görs genom att besvara aktbilaga 1. Tre kriterier ligger till grund för utvärderingen av anbuden och viktas enligt följande. Pris 50 %, Leveranstid 30 % och Antal titlar i lager 20 %. Följande viktning kommer att göras av angivna lagersaldon enligt formeln 0,85*X+0,05*Y+0,10*Z = totalt lager, där X utgör antal titlar i lager på böcker på svenska, Y antal titlar i lager på böcker på andra språk och Z antal titlar i lager på ljudböck­ er. Störst totalt lager kommer att få full poäng övriga proportionellt däref­ ter. I VÄXJÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- 1773-11, 1815-11 och 1817-11 Adlibris har gjort gällande att Bokus inte angett antal titlar i lager på an­ budsdagen i sitt anbud och därmed inte uppfyller aktuellt skall-krav. Bokus har emellertid fyllt i anbudsbilaga 1 och på angiven plats fyllt i antalet tit­ lar i lager. Anbudsbilaga 1 har bifogats till anbudet och Bokus har även angett att samtliga skall-krav är uppfyllda. I förfrågningsunderlaget anges inte någon tidpunkt som angivandet av lagersaldo ska avse. Förvaltnings­ rätten finner att Adlibris inte har visat att Bokus inte uppfyller ställt skall­ krav i detta hänseende. Adlibris har även gjort gällande att Bokus angett ett orimligt högt antal titlar i lager i sitt anbud som inte kan avse Bokus eget lager. Bokus har emellertid i sitt anbud uppgett att företaget uppfyller ställda skall-krav och har inte åberopat något annat företags kapacitet. Kommunerna har i för­ frågningsunderlaget inte uppställt krav på att antal titlar i lager ska styrkas. Det framgår inte av lagen, dess förarbeten eller rättspraxis att den upphand­ lande myndigheten skulle vara skyldig att kontrollera att de lämnade upp­ gifterna i sig är riktiga, om det inte i det enskilda fallet finns anledning att ifrågasättadessriktighet. Kommunernaharsåledesenmöjlighet,mening­ en skyldighet, att kontrollera att de uppgifter som anbudsgivare lämnar avseende ett skall-krav i sig är korrekta. I och med att kommunerna kon­ trollerat uppgiften om antal titlar i lager som Bokus angett i anbudet och kommunerna bedömt att de fått ett tillfredsställande svar från Bokus avse­ ende denna fråga får kommunerna anses ha gjort vad de kan för att förvissa sig om att uppgifterna i Bokus anbud stämmer. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av det anförda att kommunerna genom att ta upp Bokus an­ bud till utvärdering inte har agerat i strid med bestämmelserna i LOU. Förfrågningsunderlaget får i det här fallet anses vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kunnat avgöra vad kommu­ nerna tillmäter betydelse vid upphandlingen och därigenom även skapa sig en bild av möjligheten att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Det har inte 10 I VÄXJÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1763--1766-11, 1768-- I VÄXJÖ 1773-11, 1815-11 och 1817-11 framkommit annat än att utvärderingen har gjorts inom ramen för förfråg­ ningsunderlaget. Adlibris har inte heller i övrigt visat att kommunerna vid upphandlingen tagit ovidkommande hänsyn eller att förfarandet i något annat hänseende strider mot de krav som uppställs i LOU. Förvaltningsrätten finner således att de omständigheter som Adlibris åbe­ ropat inte medför att kommunerna har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Adlib­ ris ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D- LOU) 11 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skr. iva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltnings.rätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltnings.rätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltnings.rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltnings.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU Bilaga 1