FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN K arin Kjellin Föredragande SÖKANDE DOM 2012-05-16 Meddelad i Falun Mål nr 586-12 Enhet 2 Dok.ld 55976 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Winn Hotels Gävle AB, 556033-8294 Box 1417 801 38 Gävle Ombud: Advokat Hugo Norlen ochjur. kand. Anna Lindbäck Advokatfirman Lindahl KB Box 1203 751 42 Uppsala MOTPART Lantmäteriet 801 82 Gävle SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 1 (7) KONKURRENSVERKET Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Lantmäteriet i Gävle genomför en upphandling av ramavtal av hotellogi och konferenslokaler (dnr 104-2011/3164). Tilldelningsbeslut fattades den 30januari 2012. Hotel City Gävle AB (Hotel City) antogs som enda leve­ rantör avseende hotellogi. När det gäller delområdet konferenslokaler an­ togs fyra leverantörer varvid Hotel City rangordnades som nummer ett. Winn Hotels Gävle AB (Bolaget) begär överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska avslutas först efter att rättelse skett på så sätt att en ny ut­ värdering sker, varvid anbudet från Hotel City ska förkastas. Till grund för sin ansökan uppger Bolaget att Hotel Citys anbud inte uppfyller flera obli­ gatoriska krav och att Hotel City tillåtits komplettera anbudet i strid med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Bolaget har på grund härnv lidit skada. Lantmäteriet motsätter sig ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om över-prövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har därför att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Lantmäteriet har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Myndigheten får begära att ett anbud fö1iydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndig­ heten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar hand- Sida 2 586-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN lingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap (9 kap 8 § andra stycket LOU). Anbudsområdena hotellogi och konferenslokaler Bolaget har uppgett att Rotel Citys anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet att lämna företagsinfonnation. I förfrågningsunderlaget, rubrik 1.2. Kvalificering, anges följande. 1.2.3. Beskrivning av anbudsgivaren Anbudsgivaren skall avge en kort företagspresentation, ca en A4-sida. Bolaget har uppgett att Rotel City underlåtit att lämna en företagspresentat­ ion i anbudet. Rotel City har istället bara lämnat uppgifter om själva hotel­ let. För företagsinformation hänvisas till bolagets hemsida, där ingen in­ formation om företaget lämnas. Även om krav inte ställts på presentation­ ens innehåll eller omfattning, är det inte möjligt att helt utelämna informat­ ion om företaget i anbudet och ändå gå vidare till utvärdering. Mot detta har lantmäteriet anfört att förfrågningsunderlaget inte uppställer något krav på innehåll vad gäller denna information. Kravet har enbart informativ karaktär och påverkar därför inte utfallet av upphandlingen. Enligt förvaltningsrätten är det ifrågavarande kravet allmänt formulerat då det inte konkret anges vilken infonnation som efterfrågas och vilken bety­ delse dem1a får för kvalificeringen av leverantören. Av yttrandet från lant­ mäteriet synes infom1ationen inte ha någon betydelse för vare sig kvalifice­ ring eller utvärdering. Vid dessa förhållanden bedömer förvaltningsrätten att kravet inte är av sådan betydelse att Hotel Citys anbud borde ha förkas­ tats till följd av den bristfälliga infom1ationen. Lantmäteriet kan därför inte anses ha överträtt likabehandlingsprincipen då myndigheten utvärderat anbudet. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte på denna grund. Sida 3 586-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Anbudsområdet hotellogi Bolaget har beträffande den del av upphandlingen som avser hotellogi uppgett att Hotel Citys anbud inte uppfyller krav gällande hotellets kapa­ citet, telefon på rummen och gällande hotellets miljöarbete; rutiner för mil­ jöanpassning. Bolaget har även uppgett att Lantmäteriet i dessa delar tillåtit Hotel City att komplettera sitt anbud på ett sätt som strider mot LOU. Hotellets kapacitet, kravet på telefon på rumn1et I förfrågningsunderlaget, rubrik 3. Kravspecifikation, anges följande. 3.1.2. Hotellets kapacitet Anbudsgivaren skall erbjuda minst 150 bäddar samt rum med WC, dusch/oaJ, TV, Inter­ net och telefon. Bolaget har uppgett att Hotel City inte uppfyllt det obligatoriska kravet att telefon ska finnas på rummen och att samtal mellan rummen ska vara kost­ nadsfria. Hotel Citys anbud innebär att gäster får låna en mobiltelefon i receptionen och att samtalen debiteras, vilket inte är tillräckligt för att upp­ fylla kravet. Att avsikten med kravet varit att telefon ska finnas på rummen och att samtal mellan rummen ska vara gratis framgår av e-post från Lant­ mäteriet den 11 januari 2012. Där anges att Hotel Citys anbud inte är kom­ plett och att anbudsgivaren ska bekräfta att telefonsamtal till andra gäster som bor på hotellet är avgiftsfria (utan debitering). Hotel City har sålunda på ett otillåtet sätt getts möjlighet att i efterhand komplettera sitt anbud i denna del. Lantmäteriet har uppgett att det obligatoriska kravet inte im1ebär att fast telefon på rummen måste finnas, utan att det är tillräckligt att det finns till­ gång till telefon på rummen, något som är uppfyllt genom Hotel Citys an­ bud. Något krav på viss teknisk lösning har sålunda inte uppställts i för­ frågningsunderlaget. Sida 4 586-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Enligt förvaltningsrätien bedömning kan det aktuella kravet på WC, dusch/bad, TV, internet och telefon, såsom det utformats i förfrågningsun­ derlaget, inte innebära annat än att denna service ska finnas på varje rum. Något krav på viss teknisk lösning uppställs inte vad gäller kravet på tele­ fon på rummet. Av själva förfrågningsunderlaget kan heller inte utläsas något krav att samtal mellan rummen ska vara kostnadsfria. Den komplet­ tering som lantmäteriet begärt in genom det onmämnda e-postmeddelandet torde sålunda inte ha kum1at ha någon påverkan på själva anbudsutvärde­ ringen utan, möjligen, snarare på senare kontraktsvillkor. Vid dessa förhål­ landen föreligger inte skäl för ingripande enligt LOU. Rutiner för miljöanpassning Bolaget har i dem1a del gjort gällande att Rotel Citys anbud, i dess ur­ sprungliga form, inte uppfyller det obligatoriska kravet avseende rutiner för miljöarbete. Inte ens efter komplettering kan kravet anses uppfyllt då det saknas certifiering från tredje man. Kompletteringen strider i vari fall mot LOU då lantmäteriet tydligt angett att anbudet inte kan utvärderas om anbudet inte kompletteras. Lantmäteriet har för egen del anfö1i att kravet i förfrågningsunderlaget varit otydligt utformat. För att säkerställa att inga missförstånd uppstått av tolkningen begärdes ett förtydligande av Hotel Citys miljörutiner. I förfrågningsunderlaget, rubrik 3. Kravspecifikation, anges följande. 3.1.6. Hotellets miljöarbete Anbudsgivaren skall utöver en implementerad miljöpolicy ha rutiner för miljöanpassning av uppdraget som minst innehåller följande: - rutiner för utbildning i miljöfrågor - rutiner för att efterleva miljökrav i avtal - rutiner för avvikelsehantering - rutiner för kommunikation - rutiner för uppföljning och utvärdering - rutiner för att identifiera betydande miljöaspekter Sida 5 586-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Detta kan redovisas genom ett certifikat för ISO 14001, EMAS, Svanens miljörnärk­ ningslicens för Hotell och vandrarhem version 3 .2., Utmärkelsen Den Gröna Nyckeln, EU-blommans miljömärkningslicens för logitjänster kompletterat med verifikat på att rutiner för avvikelsehantering uppfylls eller annan lämplig dokumentation som visar att ovanstående punkter är uppfyllds. Enligt förvaltningsrättens bedömning kan något ovillkorligt krav på tredje­ partsce1iifiering inte utläsas av förfrågningsunderlaget. Lantmäteriet har begärt in en komplettering med avseende på just miljöanpassningen och i samband med begäran om denna komplettering, i allmänna ordalag, upp­ gett att anbudet inte kan utvärderas om begärd komplettering inte inkom­ mer. Senare i processen har myndigheten emellertid anfört att själva kravet i förfrågningsunderlaget inte var tillräckligt tydligt för att motivera diskva­ lifikation av ett anbud på den grunden att tillräcklig dokumentation inte bifogats. Att dra gränsen för vad som är en tillåten komplettering av anbud är ofta svårt. Enligt lagtexten är en komplettering tillåten om det inte fim1s risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Prövningen måste ske i ljuset av likabehandlingsprincipen. I detta fall har Hotel City fått kom­ plettera anbudet med en handling som hänvisas till i anbudet. Annat har inte framkommit än att handlingen redan fanns tillgänglig hos anbudsgiva­ ren. Vid dessa förhållanden och särskilt med beaktande av att förfråg­ ningsunderlaget inte med fullständig tydlighet anger vilka handlingar som krävdes i aktuellt avseende finner förvaltningsrätten att Lantmäteriet förfa­ rit korrekt då Hotel City inte uteslöts på ovan angiven grund. Skäl för in­ gripande enligt LOU föreligger därför inte heller på denna grund. Anbudsområdet konferenslokaler Bolaget har uppgett att Lantmäteriet för upphandlingen avseende konfe­ renslokalernas kapacitet tillåtit Hotel City att komplettera sitt anbud i strid med LOU. Hotel City har medgetts komplettera sitt anbud med en förteck­ ning över lokalerna. I förfrågningsunderlaget, rubrik 3. Kravspecifikation, anges följande. Sida 6 586-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 3.2.2. Konferenslokalens kapacitet Anbudsgivaren skall erbjuda minst fem konferenslokaler varav minst en lokal avsedd för minst 50 personer. Anbudsgivaren skall verifiera kravuppjj;llelsen genom att bifoga enföreteckning över lokalerna där detfi'amgår hur många personer, respektive lokal är avseddför samt alter­ nativa möbleringar/sittningar som är möjliga. Bolaget har anfört att Hotel City inte har bifogat någon förteckning som anger vilka möbleringar/sittningar som är möjliga i de olika rummen. Lantmäteriet uppmärksammade bristen, men ombad bolaget komma in med en komplettering. Detta är att anse som en otillåten komplettering. Lantmäteriet har uppgett att kravet i1mebär att det ska framgå av anbudet hur många personer respektive lokal är avsedd för samt vilka alternativa möbleringar/sittningar som är möjliga. Hotel City anger i anbudet den ef­ terfrågade informationen, varför det obligatoriska kravet är uppfyllt. Dock valde Lantmäteriet att begära ett förtydligande för att ytterligare precisera de länmade uppgifterna. Förvaltningsrätten konstaterar att Hotel City i sitt anbud redogör för antalet lokaler, hur många personer respektive lokal är avsedd för och att det anges att alla lokaler kan möbleras enligt önskemål för skolsittning, bio­ sittning, middagssittning m.m. Förvaltningsrätten anser att det faktum att bolaget tillåtits förtydliga sitt anbud i aktuellt avseende inte kan anses ut­ göra en otillåten komplettering. Skäl för ingripande enligt LOU finns där­ för inte heller på denna grund. Ansökan om överprövning ska därför läm­ nas utan bifall. Sida 7 586-12 Enhet 2 ·,. )�UR 1Ä.7"ÖV,RKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc LOU). A'//.1/\ 11Lf lL rådman \ \L-.,.._ Karin Forslund Johansson V�