FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5374-17 KONKURRENSVERKET 2-o f g-oG-o1 Avd Dnr KSnr I KARLSTAD 2018-03-14 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Actins Byggkonsult AB, 556914-2630 Gammelhyttan, Ängboda 145 713 94 Nora MOTPART Hallsbergs kommun 694 80 Hallsberg SAKEN Offentlig upphandling Aktbil Dok.Id 202566 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Actins Byggkonsult AB:s ansökan om överpröv­ nmg. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5374-17 I KARLSTAD BAKGRUND Hallsbergs kommun har genomfört en upphandling av tekniska konsulter (ramavtal). Upphandlingen omfattar tolv olika områden. Anbud inkom från bland annat Actins Byggkonsult AB (Actins). Anbudet uteslöts dock då det enligt kommunen ej uppfyllde kraven i förfrågningsunderlaget. PARTERNAS TALAN Actins ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse på så sätt att en ny utvärdering görs i vilken Actins anbud beaktas. Actins anför följande. Utvärderingen är felaktig och strider mot LOU. Actins uppfyller alla skall-krav. Actins har lämnat de handlingar som efterfrågats. En separat handling som styrker att Actins bedriver systematiskt kvalitetsarbete har bifogats anbudet: "Systematiskt kvalitetsarbete för Actins Byggkonsult AB. Actins Byggkon­ sult AB (Företaget) är ett bolag som ägs och drivs av Svante Actins. Företaget bedriver ett kvalitetsarbete i enlighet med intentionerna i ISO 9001. Rutiner och dokument för kvalitetsarbete anpassas till typ av projekt och uppdrag. Detta arbete bedrivs med stort personligt engagemang och mångårig erfarenhet i branschen." Hallsbergs kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. I upphandlingsdokumentationen, AMA AF konsulttjänster "AUB.514 Tek­ nisk förmåga och kapacitet", finns följande angivet: "Anbudsgivare ska ha: Ett dokumenterat systematiskt kvalitetsarbete (se vidare AFC.221) Anbudsgivaren ska visa att denne bedriver ett systematiskt kvalitets­ arbete inom företaget genom att i anbudet bifoga handlingar som styrker detta". Det enda Actins bifogat som på något sätt nämner kvalitetsarbete är det do­ kument Actins nämnt i sin ansökan. Dokumentet har i anbudet namngivits "Systematiskt kvalitetsarbete Actins Byggkonsult AB" och innehåller endast fyra meningar varav tre berör frågan. Kommunen menar att dessa tre rader inte kan anses uppfylla kravet på "handlingar som styrker detta". Kommu- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5374-17 I KARLSTAD nens skrivning syftar dessutom delvis tillbaka på den punkt tidigare under samma rubrik som anger att anbudsgivare ska ha ett dokumenterat systema­ tiskt kvalitetsarbete. Handlingar som styrker kvalitetsarbetet skulle t.ex. kunna vara en kvalitetsmanual men kan också vara en kopia på ett ISO­ certifikat i den händelse en anbudsgivare är ISO-certifierad eller liknande, därav har inte benämningen "kvalitetsmanual" använts gällande handlingar som skulle bifogas. Enligt kommunens förmenande kan inte de fyra me­ ningarna i dokumentet som av Actins bifogats anbudet anses uppfylla kravet på "... handlingar som styrker detta". SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller tekniska konsulter. Actins anbud har diskvalificerats då det inte uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen. Som skall-krav i upphandlingen har ställts bland annat att anbudsgivaren ska ha ett dokumen­ terat systematiskt kvalitetsarbete och att anbudsgivaren ska visa att denne FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5374-17 I KARLSTAD bedriver ett sådant arbete inom företaget genom att i anbudet bifoga hand­ lingar som styrker detta. Kravet är i sig tillräckligt tydligt för att en anbuds­ givare ska kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Actins har endast kortfattat beskrivit att kvalitetsarbete bedrivs. Några handlingar som styrker att sådant arbete bedrivs har inte bifogats anbudet. Då kravet är ett s.k. skall­ krav har anbudet därmed inte kvalificerats för utvärdering. Att trots detta utvärdera anbudet skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Då det inte heller i övrigt är visat att det finns grund för ingripande enligt LOU ska an­ sökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Hans-Erik Jonasson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 6. \V\Vw.domstol.se