Dok.Id 484723 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 Mål nr 3540-17 KONKURRENSVERKEI'••y·., �/2 Aktbil Avd. 2 PARTER Sökande SynSupport Nordic Eye AB, 556530-7443 Ombud: Daniel Gräns c/o SynSupport Nordic Eye AB Illervägen 15 352 45 Växjö Motpart Västra Götalandsregionen, 232100-0131 Ombud: Regionjurist Roy Svensson c/o Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg SAKEN --· L,/ -". Avd Dnr KSnr Meddelad i Göteborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. f'\ I"" � '"T FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 BAKGRUND Västra Götalandsregionen genomför en upphandling Förstorande videosystem och läsmaskiner inklusive tillbehör och reservdelar, dnr RS2016-02402. Upphandlingen är indelad i åtta anbudsområden. Av tilldelningsbeslutet framgår såvitt gäller anbudsområde I, Stationär Läs TV, att andra leverantörer än SynSupport Nordic Eye AB (nedan bolaget) har vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av anbudsområde I och anför i huvudsak följande. Bolagets produkt Mer/in ultra 22 borde ha tilldelats minst tre poäng vad gäller kravet på upplevd god skärpa. Vid produktvisningen fungerade produkten perfekt. Produkten lämnades därefter kvar för utvärdering. Under tiden produkten var i Västra Götalandsregionens vård försvann dock transformator, strömkabel och HO-pack. Bolaget ombads därför med kort varsel skicka nytt kablage för att produkten skulle kunna testas. Bolaget hade dock inte fler exemplar av produkten och skickade därför transformator, strömkabel och HO-pack som tillhörde en äldre enhet, vilket sannolikt påverkade bedömningen negativt. Eftersom Västra Götalandsregionen hanterade produkten i strid med 9 kap. 6 § LOU bör bolaget få leverera en fullständig produkt för utvärdering alternativt tilldelas tre poäng avseende krav 27 i utvärderingen. Västra Götalandsregionen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Västra Götalandsregionen slarvade inte bort något kablage, men upptäckte inför utvärderingen att kablage saknades. Bolaget fick tillfälle att komplettera sitt anbud och valde att ge in kablage. Produkten utvärderades därefter. Västra Götalandsregionen råder inte över vilken produkt som leverantören tillhandahåller i anbudet eller vid en komplettering. 2 3540-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 Förhållandet att leverantören testar sin produkt själv och får ett annat resultat kan inte tillmätas någon betydelse i en upphandling. Vad gäller 9 kap. 6 § LOU kan konstateras att det rör sig om en bestämmelse som närmast är av ordningskaraktär och handlar om att uppgifternas integritet inte ska förvanskas. I aktuellt fall handlar det inte om några sådana uppgifter. Bestämmelsen är alltså inte tillämplig. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Lag (2007:1091) om offentlig upphandling har upphävts och ersatts av lag (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbestämmelserna gäller den upphävda lagen dock för sådan upphandling som påbörjats före ikraftträdandet. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Kommunikation, informationsutbyte och lagrade uppgifter som rör ett upphandlingsärende ska bevaras säkert (9 kap. 6 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). 3540-17 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den patt som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att 9 kap. 6 § LOU syftar till att uppgifter som rör ett upphandlingsärende ska bevaras säkert, dvs. på ett sätt som medför att de inte ska kunna påverkas (se prop. 2006/07:128 s. 375). Bestämmelsen är enligt sin lydelse begränsad till kommunikation, infmmationsutbyte och lagrade uppgifter, dvs. den medför inga skyldigheter för upphandlande myndighet vad gäller inlämnade produkter. Vad bolaget har anfört i denna del visar därför inte att Västra Götalandsregionen har agerat i strid med LOU. Det kan vidare konstateras att Västra Götalands­ regionen inte bär ansvaret för att bolaget i ett senare skede har gett in delar som inte har varit anpassade för den aktuella produkten. Det är uteslutande anbudsgivare som har ansvar för att välja vilka produkter som offereras och ges in. Bolaget har slutligen inte visat att den produkt som faktiskt har utvärderats rätteligen borde ha fått högre poäng eller att det i övrigt finns förutsättningar för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. 3540-17 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 5 3540-17 2017-07-13 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/IB LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Kristin Palm. dIn SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND , Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen konuner in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd n1eddelas. K.atnmarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran 01n prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättcns avgörande som klaganden vill få till stånd, :,, de bevis som klaganden Yill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida www.domstol.se delgivning. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. W\V\v.domstol.se