FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2014-04-30 Meddelad i Linköping Mål nr 2337-14 Enhet2 KONKURRENSVERKET 2014 -04- S 0 Avd Dnr KSnr Zenit Arkitekter AB, 556434-2185 c/o Zenit Arkitekter AB Birger Jarlsgatan114 114 20 Stockholm MOTPART 1 . Oxelösunds kommun 613 81 Oxelösund 2 . Kustbostäder i Oxelösund AB, 556527-0062 Sjögatan28 613 81 Oxelösund Ombud1-2: Lars-Erik Carlsson Oxelösunds kommun 613 81 Oxelösund SAKEN Aktbil 1 Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091 ) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 162235 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2337-14 I LINKÖPING Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Oxelösunds kommun genomför tillsammans med Kustbostäder i Oxe- · 1ösund AB (Myndigheterna) upphandling av ramavtal avseende "Arkitekt­ tjänster" med beteckning Dnr 185007 (upphandlingen). Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande och tilldelningsgrund är det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet. Myndigheterna har i tilldelningsbeslut antagit anbud lämnat av Wåhlin Arkitekter AB (Wåhlin). Zenit Arkitekter AB (Zenit) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny ut­ värdering genomförs där Wåhlins anbud förkastas eller alternativt att upp­ handlingen görs om. Myndigheterna motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANFÖRT Zenit Myndigheterna har i upphandlingen delat in den önskvärda kompetensen i tre klasser. Klass I innefattar konsulter med minst erfarenhet som kräver arbetsledning. Klass Il innebär att konsulten har längre erfarenhet och kan arbeta självständigt medan klass 111 slutligen omfattar de konsulter som har mest erfarenhet och som kan leda större grupper. Myndigheterna har i för­ frågningsunderlaget uppskattat sitt tidsbehov till30 procent för konsulter från klass I,70 procent för konsulter från klass Il och noll procent för kon­ sulter från klass 111 under de i upphandlingen aktuella fyra åren. Utifrån förutsättningarna angivna ovan följer attju högre klass desto högre kostnad för anbudsgivaren då det kräver mer kompetent och kvalificerad 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2337-14 I LIN KÖPING Enhet2 personal. Således var det ytterst förvånande för bolaget att den vinnande anbudsgivaren Wåhlin har gjort någon form av taktisk prissättning vilken innebär att konsulter från klass Il betingar ett betydligt lägre pris än kon­ sulter från klass I, fastän det borde vara tvärt om. Mot bakgr und av detta finner Zenit det mycket svårt att tro att den vin­ nande anbudsgivaren avser att tillhandahålla konsulter från klass Il över­ huvudtaget, vilken är den kompetensklass som Myndigheterna anser sig ha störst behov av. Zenit anser det mycket troligt att den vinnande anbudsgi­ varen endast kommer att fakturera för konsulter från klass I och 111 vilket medför att Wåhlins anbudspris blir betydligt högre än Zenits, även med mycket små förändringar av uppskattade inköpsvolymer. Därmed anser Zenit att Wåhlins anbud borde ha förkastats som oseriöst. Alternativt bör upphandlingen göras om med mer tydliga riktlinjer avseende prissättning­ en. Myndigheterna Anbudsprövning ska göras omsorgsfullt och i enlighet med bestämmelser­ na i LOU och de föreskrifter som angivits i upphandlingens förfrågnings­ underlag. Att en anbudsgivare gör taktiska prissättningar i en upphandling kan inte Myndigheterna påverka så länge priserna ligger inom rimliga ni­ våer för de aktuella uppdragen. Myndigheternas utvärdering har redovisats samt en motivering till beslutet om att anta anbudet från Wåhlin. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphand­ landemyndighetenharbrutitmotdegrundläggandeprincipernai1 kap. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2337-14 I LINKÖPING Enhet2 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada. I1 kap.9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Tilldelningsgrunden i upphandlingen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet varav angivna kvalitetskriterier sammanlagt viktats till70 procent och pris till30 procent. Såvitt avser pris så har anbudsgivarna givits möj­ lighet att konkurrera genom att medelst a- priser per timme fritt prissätta erbjudna konsulter inom tre angivna kompetensklasser. Den prissättning som vinnande anbudsgivare tillämpat är förenlig med förfrågningsunderla­ get och därtill hörande utvärderingsmodell. Med hänsyn härtill samt det förhållandet att Myndigheterna inte funnit anledning att ifrågasätta erbju­ den prisnivå Gfr12 kap.3 § LOU) finns inte grund för att med stöd av LOU ingripa mot Wåhlins anbud. Inte heller föreligger, på av sökanden angivna skäl, grund för omgörande av upphandlingen. Ansökan om över­ prövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV3109 lD/LOU). Tomas Kjellgren Föredragande har varit Andrea Ritzer. 4 ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 - - C<) :>Q www.domstol.se