,/ NR. 6095 ·-s. 2 Mälnt 11819-12 E Enhet 2:6 19. NOV. 2012 9:25 IGÖT:EBORG Avdelning2 SÖKANDE Dok.Id 1noso Postadress Besl!ksadress Sten Stu.regatan 14 Te]efäx Expeditionstid Forvc.ltningsratten GBG DOM 2012-11-19 Meddelad i Göteborg FÖRVALTNINGSRÄTTEN Sida 1 (9) StoxKöksGruppen Syd Svenska AB, 556377-9619 Kungsgatan 30 441 30 Alingsås MOTPART Halmstads kommun Box 153 301 05 Halmstad Ombud: Kai Sällströn1 Stadskontoret Box 153 301 05 Halmstad SAKEN /l,1:'(j -- - ...... -:...,_.:.._-=r:;.:-�------r�--- f , Överprövning enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. � )·1-,.. :,, ..; _-,--,:-,----=-��-----,-- -------·--- ��::; "��-,-� l'.'._:;ii! - 0. -�c�=J - �-- -- -- Telefon 031- 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se måndag-fredag 08:00-16:00 BoxS3197 400 15 Göteborg 031-7117859 19. NOV. 2012 9:25 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOl\1 I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND NR. 6095 S. 3-­ Sida2 11819�12 E Fcrvaltningsrdten i GBG Halmstads konumm har genomfö1t en upphandling avseende nybyggnad av Sofieberg äldreboende, projektnr 623412, diarienr FN 2010/0253. Upp­ handlingen har omfattat såväl genei-alentreprenad som flera sidoentrepre­ nader, Av tilldelningsbeslutet for storköksentreprenaden framgår att kom­ munen har beslutat att anta anbud från Storköksinnovationer i Alingsås AB och att anbudet från StorKöksGruppen Syd Svenska AB har förkastats ef­ tersom det inte har ansetts uppfylla samtliga skallkrav, YR.KAJ.'lDEN M.M. StorKöksGruppen Syd Svenska AB ansöker om överpröv.ning och yrkar att förvalt:ningsrätten ska förordna att upphandlingen ska avbrytas och inte tär avslutas innan bemyndigad rättsinstans har gjort sin bedömning. Bol.a-­ get anför i huvudsak följande. Det finns ett flertal brister i kommunens utvärderingsarbete. Vad gäller kvalitetsledningssystem har kommunen fel­ aktigt angett att det saknas en kvalitetspolicy. Handlingen har visserligen benämnts kvalitetsplan, men av dokumentet går enkelt att utlasa företagets tillvägagångssättvidentreprenader, Kvalitetsplanenärettlevandedoku­ ment som ständigt utvecklas. Planen har tidigare godtagits av komnmnen i sambandmedal'l,draentreprenader. Ihandlingenangesmedtydligaöver­ skrifter vad so:m. sker innan leverans, vid mottagande av gods� vid montage, vid egenkontro]Vprovning samt vid och efter utförd slutbesiktning. Hand­ lingen innehåller dessutom beskrivningar av utbildningsinsatser, planering, styrning, förbättringsåtgärder samt hantering av avvikelser. En avvikelse i en entreprenad innebär en besiktningsanmärkning för entreprenören. Pro� fessionella och snabba åtgärdanden av eventuella besilctningsanmärlmingar prioriteras, vilket inte kan sägas tydligare än vad som har gjorts i handling­ arna. Kommunen hax dessutom haft möjlighet att kontrollera referenser för att få en bra kvalitetsindikation, men har valt att inte lägga någon tid på :Q 'V1 QV 2012 G·25 forvaltningsratten i GBG NR. 6095 S. 4- Sida3 11819-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 detta Kommunen har vidare angett att det saknas rutiner ftir inköp. Samt­ liga apparater är dock noggrant beskrivna i projektbeskrivningen och in­ köpsprocessen beträffande dessa maskiner behöver inte beskrivas så myck• et närmare, Inköpsrutinerna såvitt avser rostfri inredning och träinredning är noggrant beskrivna i kvalitetsplanen. Vad gäller de påtalade bristerna med att precisera målet för verksamheten bör de inte ha sådan avgörande betydelse att anbudet förkastas. Kommunen har även angett att ingivna miljödokument är bristfälliga. StorKöksGru.ppen Syd Svenska AB har dock alltid tagit miljöarbetet på allvar och har extremt tydliga, korrekta och uppdaterade miljödokument. Företaget har varit först inom bxanschen med att bli miljödiplomerat. Det bör noteras att Storköksinnovationer i Alingsås AB, som har genomgått samma diplomeringsförfarande, har fått sitt miljöarbete godkänt. Ingivna handlingar beskriver på ett mycket tydligt sätt varje steg i arbetet och före­ tagets strävan efter ständig llirbättting inom miljöarbetet. I handlingama beskrivs även hur awikelser hanteras. Samtliga handlingar har upprättats med hjälp av en professionell miljökonsult som även har kontrollerat verk­ samheten. Handlingarna revideras årligen och utgör såväl ett protokoll som en uppdatering av revisionen av företagets miljöarbete. Kommunen har vidare påtalat att grytan som har offererats har en nettovo- 1ym på 50 liter istället för efterfrågade 60 liter. Bruttovolymen är dock 63 liter och eftersom det inte har angetts om det är brutto eller netto som efter­ frågas får grytan anses uppfylla kraven i förfrågningsunderlaget. Det bör noteras att Storkökside AB har offererat en gryta med SO liters kapacitet utan att anbudet har förkastats. Det bör även noteras att Storköksinnovat­ ioner i Alingsås AB representerar Electrolux vars sortiment inte innehåller några högstjälpande grytor med 60 liters volym och 600 mm tipphöjd. För­ valtningsrätten bör därför kontrollera om skaUkraven har uppfyllts så.vitt avset volym och stjälphöjd, \I, 1 f, J• 19. NOV. 2012 9:26 Forvaltningsralten 686 NR.6095 ··s, 5-- Sida 4 FÖRVALT�1NGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 11819-12 E Beträffandedenofferetadespisenharkommunenanmärktpåattdenhar fel mått san1t att höj- och sänkbarheten ska vara eldriven. Spisen som har offererats avviker dock endast med ungefär tio procent från de angivna cirkamåtten. Avvikelsen far ses som en allmänt accepterad avvikelse. Det är dessutom omöjligt att följa föreskrivna mått på kokplattorna utan att avvika från de mått som har angetts. Vad gäller höj- och sänkbarhet anges visserligen inte i anbudet att det rör sig om elektrisk höj- och sänkbarhet. Det finns dock ingen annan höj- och sänkbarhet på den svenska mark­ naden. En enkel fråga från kommunen skulle ha kunna undanröja eventu­ ella oklarheter i detta avseende. Vid kontakt med författaren av förfråg­ ningsunderlaget har dessutom bekräftats att den offe:i:erade spisen är den spis som avsetts i förfrågningsunderlaget Kommunen har vidare anmärkt på att verktygshängare inte har inkluderats i anbudet. Det utgör dock branschpraxis att alltid inkludera verktygshäng� are när en grönsaksskärm.askin offereras. Detta är något som de stora till­ verkarna i branschen har som standard, vilket har förutsatts vara känt för kommunen, Värdet på en verktygshängare ar dessutom bara 1 SO kr. En brist i detta avseende borde int e rendera i att anbudet förkastas. Vad gäller de påtalade bristerna såvitt avser kyl- och frysrum kan konstate­ ras att anbudet avser komplett kylteknisk utrustning enligt program. I be-­ s k r i v n i n g e n an g e s b l . a . a tt e nh e t ern a s k a v ar a 1.1tru s t a d e m e d s y n l i g t e nn o ­ meter med display. Det framstår därför som oklart varför kommunen har dragit slutsatsen att tennometrarna ifråga saknas. Vad gäller kravet på lås� bara döm.il kan konstateras att låskista ingår i anbudet. Låscylindrar vill dock kunder som regel montera själva eftersom låsen ska ingå. i ett låssy­ stemförövrigadelaravfastigheten, Såharävenvaritfalletvidsamtliga tidigare leveranser till Halmstads kommun. Enl igt en av branschens allra största leverantörer av frys- och kylrum har inget rum som leverats under förra ätet varit försett med l ås utan enbart med låskistor. 19. fWV. 2012 9:26 ForvaltningHatten i GBG NR.6095 ·-s. 6···- -- Sida 5 11819-12E FÖRVALTNINGSRÄ.TTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 För attkunna avgöra om kommunen har gjort en korrekt bedömning bör förvaltningsrätten inhämta samtliga anbud och kontrollera att de uppfyller uppställda skall.bav. Eftersom Storköksinnovationer i Alingsås AB inte hargettinnågotspecificeratanbudmåstekommunenävenbegärainen avsikt splan :tor att det ska vara möjligt att utläsa vilka produkter som före­ taget avser att level'era. Flertalet produkter stämmer mycket dåligt överens medforetagetsordinaries01timent.Granskningenavanbudenmåstedessu­ tom göras av en professionell part eftersom det rör sig om anbud som är så pass branschunik.a och avancerade att det krävs åtskilliga års branscherfa­ renhet för att kunna utläsa vad som avses och värdera handlingama Halmstads kommun anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak foljande. StorKöksGruppen Syd Svenska AB har in.te gjort gällande att certifiering föreligger. Beträffande kvalitets- och miljöarbete gäller följakt­ ligen uppställda minimikrav i AFC.22 inklusive underavsnitt. Vad gäller kvalitetsledningssystem uppfyller ingivet dokument inte uppställda krav beträffande kvalitetspolicy, angivande av kvalitetsmål, rutiner för plane­ ring och styrning av uppdrag och verksamhet inklusive inköp, rutiner för årliga interna och externa revisioner (protokoll ska kunna uppvisas) samt rutiner fur hantering av avvikelser och förbättringsåtgärder/företagets sy­ stem för ständiga förbättringar. Vad gäller miljöledningssystem uppfyller ingivna dokument inte minimikraven beträffande rutiner :for årligainterna eller externa revisioner (protokoll ska kunna uppvisas) eller rutiner för han­ tering av avvikelser och förMttringsåtgärder/företagets system for ständiga förbättringar. Anbudet från Sto,:KöksGruppen Syd Svenska AB uppfyller inte heller samtliga skallkrav beträffande efterfrågad köksutrnstning. Vad gäller kok­ gryta har en gryta offererats som har 50 liter nettovolym istället :tor efter­ frågade 60 liter. I forfrågningsunderlaget angiven volym är bruksvo­ Iym/nettovolym eftersom det ska vara niajligt att tillaga en viss mängd 19.NOV.2012 9:27 Forvalt�ingsralten i GBG MIIR, 609r ) cl, 71- Sida 6 11819-12E -n FÖRVAtTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM mat. Grytan måste dock ha en större volym för att lmdv:ika att det rinn er över. Vad gäller spisen som har offererats går det inte attutläsa av dess beteckning eller av text i anslutning till spisen att den uppfyller kravet på eldriven höj- och sänkbarhet. Det framgår vidare inte av anbudet att en vägghängare har inkluderats. Kommunen kan inte vitsorda att det ät' branschpraxis att en sådan ingår även om det inte har angetts. Slutligen saknas såväl utvändig termometer med digital display som låsbar slagdörr. StorKöksGruppen Syd Svenska AB har visserligen angett att anbudet avser komplett kylteknisk utrustning enligt pxogram> men har samtidigt angett att dörrarna levereras utan lå.scylindrar. DOMSKÄL Till4mpliga bestlimmelser Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt, Vid upphan?lingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande ochproportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 § torsta stycket eller 15 kap. 19 § och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphand­ l ande myndigheten inte ingå avtal (avtalsspiirr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Om underrättelsen har skfokats på annat sätt än med ett elektroniskt medel till en eller flera anbudssökande eller anbudsgivare, fär avtal inte ingås förrän 1 5 dagar har gåttfrån ut­ skickandet. Om en upphandlande myndighet i undenättelsen har angett en längre avtalsspärr än den föreskrivna minimifristen, får avtal inte ingås :forrän efter utgången av den angivna perioden (16 kap. 1 § LOU). 19.IIOV.2012 9:27 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 NR.6095 S. 8- ---- Sida 7 11819-12E ForvGltningsratten i GBG DOM Om den upphandlande myndighetenharbrutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den tar avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § fc!rsta stycket LOU). Om en ansökan om överprövning av en upphandling bar gjorts, fortsätter a-vtalsspärr enligt 1 eller 3 § att gälla under handläggningen i förvaltnings­ rätten (förlängd avtalsspärr). Rätten får besluta att någon forlängd avtals­ spärr inte ska gälla (16 kap. 8 § LOU), Utredningen I de administrativa ftireskriftema AFB.3 12 anges att anbud inte far inne-­ hålla reservationer eller alternativa utföranden utan att alla krav måste ac,. cepteras i sin helhet. Av AFB. 3 1 foljer bl . a. att anbudsgivaren i sitt anbud ska verifiera att be� ställarens krav gällande kvalitets- och miljöledningssystem enligtAFB.51 uppfylls. Av AFB .51, 3 framgår bl.a. att anbudsgivaren ska ha dokumenterade kvalitetssäkringsbefrämjande rutiner som säkerställer att projekt utfors på ett sådant sätt att överenskommen omfattning och kvalitet på projekt upp­ nås. Kvalitets- ooh miljöledningssystem ska minst uppfylla kraven enligt AFC.22, I AFC.221 anges bl.a. följande. Kvalitetsledningssystem som inte är certi­ fierade enligt SS-EN 1SO9001 :2000/9001 :2008, Povel eller CtS ska minst haföljandeomfattning: � företagets kvalitetsp olicy 19.�JOV.2012 9:28 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 11819-12 E IIR. 6095-s. 9-� Sida 8 - verksamhetsbeslcrivning- en översikt 5ver hur företagets verksamhet ät' uppbyggd och fungerar -rutinerförplaneringochstyrningavuppdragochverksamhetinklusive inköp " mtiner för hantering av avvikelser och förbättri.ngsåtgärder/företagets system :för ständiga förbättringar - företagets kvalitetsmål ska anges - rutin för årliga interna eller externa revisioner- protokoll ska kunna visas. Entreprenören ska bedriva arbetet inom företaget inom ramen for ovan redovisade krav på ledningssystem, Ledningssystemet ska vara dokumen� terat och öppet for granskning av beställaren. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att förlängd avtalsspärr gäller enligt 1 6 kap. 8 § LOU, Vad StorKöksGruppen Syd Svenska AB har anfört om att forvaltningsrätten interimistiskt ska förordna att upphandlingen inte får avslutas föranleder därför ingen åtgärd. Halmstads kommun har förkastat StorKöksGruppen Syd Svenska AB: s anbudpågr.undavattdetinteharansettsuppfyllaskallkraveninomett flertal områden. Kommunen har bl.a. an:tort att StorKöksGruppen Syd Svenska AB inte har visat att kvalitetsledningssystemet uppfyller de krav som har angetts i de allmänna föreskiifterna. StorKöksGruppen Syd Svenska AB har gjort gällande att kraven har uppfyllts och har hänvisat till den ingivna kvalitetsplanen. Planen ifråga saknar dock bl.a. information om kvalitetsmål samt rutiner fö,: årliga interna eller externa revisioner. Ef­ tersom upphandlande myndigheter inte fär ändra eller frånfalla uppställda skallkravharHalmstadskommunredanpågrundavdessabristerhaftfog för sitt beslut att förkasta anbudet. Forvaltringsratten i GBG 19.NOV,2012 9:28 Forvc.ltningsratten i GBG NR. 6095 ··..-s. 11819-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 9 For att ett ingripande enligt LOU ändå ska bli aktuellt krävs att StorKöks­ Gruppen Syd Svenska AB visar att bolaget har lidit skada på grund av att även övriga anbud r-ätteligen skulle ba förkastats. Förvaltningsrättens pröv­ ningärdå:J.'Vidbegränsadtilldeomständighetersombolagetpåettklartsätt harangettatttalangrun.daspå,vilketidetaktuellafalletinskränkersigtill attövriga leverantörers anbud i vissa angivna avseenden inte har uppfyllt de laav som ställts på de efterfrågade produkterna GfrRÅ 2009 ref. 69). 1 forfrågningsunderlaget har inte uppställts krav på att leverantörec ska ge in specifikationer som visar att skallkraven är uppfyllda beträffande pro­ dukterna ifråga, Storköksinnovationer i Alingsås AB har såvitt framkom­ ntit inte heller gjort detta. Eftersom det inte har funnits skäl att ifrågasätta att Storköksinnovationer i Alingsås AB har offererat produkt er som upp­ fyller skallkrav en har det inte funnits någon skyldighet för Halmstads kom.mun att inhämta kompletterande upplysningar i denna del. I avsaknad av utredning SOlll visar vilka produkter som har offererats är det inte möj­ ligt att göra en närmare granskning av om skallkraven hat uppfyllts i denna del. Vid sådana förhållanden kan StorKöksGruppen Syd Svenska AB inte heller anses ha visat att anbudet från Storköksinnovationer i Alingsås AB rätteligen borde ha förkastats. Det saknas därmed :torutsättningar för ett ingripande enligt LOU, varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR. se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) Före dragande i målet har vaiit Kristin Palm. 10- ··--· DOM 19.WY.2012 9:28 Fornltningsrdlen GBG NR.6095 S. i1 �� -��;J;;t, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fö;1;valtttlngs.ciittens beslutska.skrivatillKammarrätteni Götebo;r;g. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fäcvaltningstätten. Överldagandet ska ha ko.tttmit .in till fö:tvaltningsxätten inom tre vecko,: från den cb.g då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emelle.i:tid från den dag beslutet meddelades. Omsistadagenföröverklagandetinfalle,1;på lö,1;dag) söndag eller helgdag, midso:roma.mfton, julafton eller nyåtsafton räcke,; det att skrivelsen konu:ne.r in nästa vardag. 2. det beslut som överklagas r.o.ed uppgift 3. oin förvaltnings:rättens rui.mn, :t:o.lln\\mme;r; sa:tnt dagen för beslutet, 4. de skfil som klaganden anget till stöd för begäran om prövningstlllstiind, 5. den ändring av förvaltni.ngsriittens beslut somklagandenvillfåtillstfill.d, 6, de bevis som klaganden vill åbe.topa och vadhan/honv.illstyxkamedYatje särskilt bevis. Skrivelsen ska vata undertecknad av klåga.nden elkt h'-'.nS ombud. Adtessen till fö:tvaltcingsxätten framgå,: av beslutet. Om klaganden anlitat ombud ska denne sända.m Föt att ett öve:cklagande ska kunna w upp i kamtnattättenfordrasattpröwingstillstånd fullmaktioriginalsamtuppgesittnamn, meddelas. Kammauätten Iä.mnru: pxovnings tifutind om det ät av vikt föt ledning a.v rättstillämpningen att öveddagandetp;t;Ö'O'll.S, �dning förekommet till ändring i det slut vartill förvalt:ningsriitten kommit eller det annats finns synoe:i:llga skhl att pröva överklagandet. Om. p.t:övnio.gstillstand inte meddelas sth fö;r;valtnio.gstättens beslut fast. Det it dätffa -qjktigt att det klart och tydligt framgå.t ltV överklagandet till katntnanä.tten varför man -anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen ,ned överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, petsonnummer� yrke, postadress och telefonnummer, Dessutom ska adress o�h telefonnummer till �betsplatsen och eventuell :am:i.a.n plats dät klaganden kan nås föx delgivning I.ämnis om dessa uppgifterintetidjgateuppgettsi,n,å.let. Om nl1.gon person- elle.t adtessuppgift än.cl.tas är det viktigt att anm.ä.Ia.n snarast gö:rli till kamtnattättel1, adtess och telefonnummer. Om någon pe;r;son- elle:t a.dressuppg:i.ft änd:tä.S, ska Ni utan dröjsma.l a11mäla ändringen till katntnanätten. I mål om övetptövnhi. enligt la en gg (2007:1091) omoffentligupphandlingeller lagen(2007;1092)omupphruiclling:inom o.mxåde:o.a vfttten, ener� tt?.:nsporte;i; och posttjänster får avtal sl\rt.as innan tiden fö:t överklagande av ;dttci.S dom. ellet beslut h,:u; löpt ut I de flesta fall fåt avtal slutas när tio dagat har gått från det att rätten avgjort målet eller upphä'9't ert interimistiskt beslut. I vissa fall fru: avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens a.vgörande få.t io.te ptÖ'Va.$sedanavtalhärslutits.Fwlstiindig infonnation finns i 1 6 kapitlet i de ovan ingivna lagatn11.. Behöver Ni fler upplysrungar Oln hw: man öve.dclagac kan Ni vända Er till förYaltningstätten. DV 3109/lB LOU ISVERIGES DOMSTOLAR