FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖKANDE F & P Transporter AB, 556722-4356 Örnvägen 30 227 31 Lund Ombud: Milenko Bjelica c/o Advokatska Nobelvägen 85 214 33 Malmö MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Norrköping SAKEN Mål nr 8558-14 KONKURREN�VlRKEr 2014 �12- 1 7 Dnr KSnr Aktbil I LINKÖPING 2014-12-17 Meddelad i 1 Avd Dok.Id 192162 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 10 december 2014 upphör därmed att gälla. 013-25 11 00 Telefax E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8558-14 I LINKÖPING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Migrationsverket genomför en upphandling avseende tillfälligt boende för asylsökande nr 6, Område 1 Syd, dnr. 3.2.2-2014-42317 (upphandlingen). Verket har den 3 december 2014 underrättat om beslut att tilldela ett antal leverantörer kontrakt i upphandlingen. F & P Transporter AB (Bolaget) har den 8 december 2014 ansökt om överprövning av upphandlingen och har yrkat att förvaltningsrätten beslu­ tar om rättelse i form av en ny anbudsutvärdering av Bolagets anbud alter­ nativt om att upphandlingen ska göras om. Migrationsverket begär att ansökan ska avslås. Förvaltningsrätten har den 10 december 2014 meddelat ett interimistiskt förordnande i målet. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS FRAMFÖRT Bolaget Bolaget uppfyller samtliga ställda krav i upphandlingen inklusive kravet enligt punkt 5.15 i förfrågningsunderlaget. Migrationsverket har i den annons som publicerats på verkets hemsida an­ gett att leverantören bör ta kontakt med vederbörande kommun. Det är först i efterhand som Migrationsverket har krävt att leverantören ska göra detta. Bolaget har, innan det lämnade in sitt anbud, varit i kontakt med Emma­ boda kommun, vilket har angetts i anbudet och även framgår av bekräftelse 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8558-14 I LINKÖPING Enhet 2 via e-post den 9 december 2014 som inges i målet. Då Bolaget inte har uppfattat att det funnits krav att komma in med något intyg om kontakten har inget sådant bifogats anbudet. Bolaget gör gällande att något krav att inkomma med intyg framgår inte av förfrågningsunderlaget. Om sådant krav anses föreligga har förfrågningsunderlaget brustit i transparens. Bolaget gör vidare gällande att samtliga anbudsgivare inte har behandlats lika då det endast är de anbudsgivare som tidigare deltagit i Migrationsver­ kets upphandlingar som har känt till att de var tvungna att inkomma med intyget i fråga. Det är därutöver oklart om alla leverantörer uppfyller samt­ liga krav i upphandlingen, vilket också kan leda till skada för Bolaget. Migrationsverkets förfarande bryter således mot de grundläggande princi­ perna om transparens och likabehandling varför Bolaget har lidit eller ris­ kerar att lida skada. Migrationsverket Migrationsverket har uteslutit Bolagets anbud eftersom det inte uppfyllde det obligatoriska kravet i punkt 5.15 i förfrågningsunderlaget. Migrationsverket anser att det av förfrågningsunderlaget tydligt framgår att informationen till kommunen ska lämnas skriftligt och att bevis för att det mottagits av kommunen ska lämnas in med anbudet. Det anges också vilka handlingar som kan lämnas in för att visa att informationen mottagits. Det ställda kravet är således tydligt och inte kan anses brista i transparens. Bo­ laget borde också ha förstått att det är vad som anges i förfrågningsun­ derlaget som gäller. Bolaget har i sitt anbud svarat ja på att skriftlig information lämnats till kommunen och att bevis på detta erhållits. Det dokument som bifogats till 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8558-14 I LINKÖPING Enhet 2 anbudet visar dock inte att de krav som uppställts i punkten 5.15 uppfylls av Bolaget. Bolaget har inte heller svarat på vilken typ av handling som bifogas anbudet. Att Bolaget i samband med överprövningen inlämnat en handling kan inte beaktas då kravet skulle vara uppfyllt vid anbudets inlämnande. Att beakta senare inkomna handlingar skulle vara i strid mot likabehandlingsprinci­ pen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Vid direktupphandling anger inte LOU, såsom vid annonserade förfaran­ den, procedurregler för hur valet av leverantör ska ske även om de all­ männa principerna, däribland likabehandlingsprincipen, ska upprätthållas även vid en direktupphandling. För det fall att den upphandlande myndig­ heten vid en direktupphandling offentliggjort en procedur för valet av leve­ rantörer får dock, vid en prövning enligt LOU, anses vara av betydelse på vilket sätt denna tillämpats i upphandlingen. I målet har inte framförts någon invändning avseende valet av upphand­ lingsförfarande. Förvaltningsrätten har därför att pröva huruvida behand­ lingen av Bolagets anbud i upphandlingen är förenligt med de allmänna prmc1pema. I förfrågningsunderlaget punkt 5.15 anges, såvitt nu är av intresse, följande rörande kontakt med kommunen. Leverantören ska visa att kontakt har tagits med kommunen med i-nformat­ ion om att ett eventuellt boende kan komma att etableras. [.. .] 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8558-14 I LINKÖPING Enhet 2 Som bevis för ovanstående ska diarieförd handling eller ankomstregistre­ rad handling hos kommunen alternativt mottagningskvitto för e-post eller annan skriftlig bekräftelse på att kommunen mottagit handlingen bifogas anbudet. Skärmdump, leveranskvitto eller motsvarande accepteras ej. Förvaltningsrätten finner att kravet ovan innebär dels att anbudsgivaren ska ha tagit kontakt med kommunen på ett i punkten beskrivet sätt och dels att anbudgivaren tillsammans med anbudet ska inge någon av de handlingar som åsyftas i den aktuella punkten, dvs. diarieförd eller ankomstregistrerad handling hos kommunen alternativt mottagningskvitto för e-post eller an­ nan skriftlig bekräftelse på att kommunen mottagit handlingen. Någon oklarhet i innebörden av det ställda kravet föreligger således inte enligt förvaltningsrättens uppfattning. Något brott mot principen om transparens föreligger därför inte på sätt Bolaget gjort gällande. I målet är klarlagt att Bolaget har lämnatanbud avseende anläggningen Vissefjärda Hotell och i anbudet uppgett att kontakt enligt punkten 5.15 tagits med Emmaboda kommun. Till anbudet har Bolaget bifogat en egen­ upprättad skrivelse av vilken framgår vilka personer på kommunen som kontakten skett med. Denna skrivelse kan enligt förvaltningsrätten inte jämställas med någon av de handlingar som åsyftas i den aktuella punkten. Med hänsyn härtill har Bolagets anbud brustit i uppfyllelse av ett obligato­ riskt krav. Någon möjlighet för Bolaget att efter anbudsgivning läka denna brist finns inte. Skäl har därmed förelegat att ej uppta Bolagets anbud till slutlig anbudsutvärdering. Migrationsverkets beslut att förkasta Bolagets anbud var således korrekt och ej i strid med principen om likabehandling. Av det ovan följer att skäl för begärd rättelse inte föreligger. Någon grund för omgörande av upphandlingen har inte heller framkommit varför ansö­ kan ska avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8558-14 I LINKÖPING Enhet 2 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (3109/lD-LOU) Magnus Wickström Föredragande har varit Stefka Bokmark. tIåli SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av ;:J0 överklagandet till kammarrätten varför man >--1 anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Q Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I(lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se 2.